Duikcursussen Cairns

Oh gaaf! Heb je ook een roodfilter gekocht? Dat geeft wel echt mooiere foto’s, zeker als je wat dieper duikt. Wij hebben hem afgelopen vakantie voor het eerst gebruikt en ons viel op dat je toch echt flink dicht op de vissen / koraal / wat je dan ook op de foto wilt zetten moet zijn, want er is een enorme hoek dus anders is het echt zoeken later naar wat je ook alweer op de foto wilde zetten.

Ik zou als beginnende duiker niet dicht op het koraal gaan zitten (ook niet voor de foto). Wanneer je het koraal aanraakt kun je daar heel gemene (brand)wonden aan overhouden, en daarnaast is het ook voor het behoud van het koraal niet goed wanneer mensen het (per ongeluk) aanraken.

Goede foto’s en filmpjes komen ’ vanzelf’ als je 50+ duiken hebt. Doe niks overhaast.

Ik heb zelf (nog) geen GoPro maar als ik besluit weer te gaan duiken dan zou ik er daar één voor aanschaffen.
Waarschijnlijk een goed idee om er een (telescoop) stok bij te nemen in verband met wat Dutchgirl net aangaf?

Nee. Je irriteert er andere duikers mee en je beschadigt het onderwaterleven.

Ja dat is wel helemaal waar Jenny, ik bedoel ook niet superdicht, maar het is niet zo dat als je een paar meter verder een leuk visje ziet, dat je daar dan een mooie foto van hebt met je GoPro, zo bedoelde ik het :-). Uiteraard gaat bescherming van het koraal / dieren altijd voor een mooie foto! Wij hadden ook de BroPro erbij gekocht, zodat je de camera stabiel kan houden. Je kan dat ding op meerdere manieren monteren (ook als een stok), maar wij vonden de constructie het handigst met camera in het midden bovenop en dan twee handvatten. En die dan weer met een retractor aan BCD zodat je hem niet kwijt bent als je hem loslaat.

Gelukkig zijn we het eens :slight_smile:

Ik heb inmiddels 600+ duiken, en ik maak nu betere foto’s dan in het begin. Ik heb een betere camera, maar vooral ook omdat ik beter heb leren duiken en stabieler in het water hang.

Hoe dat? Als ik oplet waar ik wijs en niemand zijn of haar persoonlijke ruimte door wapper dan moet het toch geen probleem zijn? Ik blijf liever op afstand floaten van het koraal dan dat ik er dicht bij ga voor een foto.

Wat jij zegt zegt iedereen, maar in de praktijk heb ik meerdere keren een vin in mijn gezicht gehad of een camera of wat dan ook :slight_smile: Ik kan er tegen, koraal niet. Maar ik heb daarom geen vertrouwen in duikers met zo’n stick.

Je beweegt door een watermassa, soms staat er stroming, en het is lastig in zo’n geval uitsteeksels te hanteren. Je ziet te laat wat er gebeurt, en kan daarom slecht corrigeren. Maar da’s mijn ervaring.

Wat je een beginnende duiker ook geeft, zelfs met niets zijn ze al een gevaar als ze te dicht bij het onderwater leven komen. En gezien de meeste hun nieuwsgierigheid niet schijnen te kunnen bedwingen zullen ze proberen zo dicht bij mogelijk te komen, met of zonder camera. Oef, de keren dat ik iemand koraal heb zien vastpakken om dicht bij de grond en het koraal te blijven… grrrr
Dan zie ik in alle eerlijkheid denk liever een stok met een camera naar beneden wijzen wat naar mijn idee minder kans geeft tot schade dan een (grote) camera dichtbij en een heel lichaam daar vlak achter.

Lastig. Een vrouw die met haar naaldhak op je tenen gaat staan, doet meer pijn dan een brede kerel met plaats schoenen. Met andere woorden: juist bij een smal voorwerp op een stok is het drukpunt klein, waardoor je eerder schade krijgt.

(Deze vergelijking verzin ik niet zelf, maar komt van een van de cursussen onderwaterbiologie die ik heb gevolgd.)

Het hangt gewoon heel erg van de duiker af, en van de manier waarop de stok wordt gebruikt. Ik ben er echter absoluut geen voorstander van, maar dat was al duidelijk :wink:

En daar ben ik het dan wel geheel mee eens, wees bewust van wat je doet en wat je kan. Wat overigens voor zoveel geldt.

Excuses voor de topic-kaap trouwens, ik hou nogal van disscussies voeren. :stuck_out_tongue:

Haha maakt niet uit! Ik vind de discussie erg interessant om te volgen! Ben zelf helaas nog geen ervaringsdeskundige dus kan er niet veel over zeggen. Wat betreft de GoPro, hier hebben we nog geen extra filter voor gekocht. Wel een soort stok maar aangezien mijn vriend van de gadgets is weet ik niet welke het precies is. Eind mei zal ik laten weten hoe het was, uiteraard met een foto als resultaat :wink:

Ik volg dit topic ook met veel interesse! Heb in de afgelopen jaren alleen 2 introductie-duiken gedaan, maar vind duiken een heerlijk gevoel. En uiteraard wil ik dit in Australië ook gaan doen (daar ga ik een mooi budget voor reserveren, evenals voor surfen). Behalve Cairns, wat zijn nog meer mooie spots om te duiken? Misschien zijn de onbekendere ook wat goedkoper qua gecertificeerde scholen? Vraag/aanbod-principe :slight_smile:

Ik kan je het echt het roodfilter aanraden Aline om te kopen, zo zonde als je foto’s allemaal te blauw zijn! En je kan het gewoon erop en eraf halen, dus als je bijv. gaat snorkelen zou je zonder filter foto’s kunnen maken en als je dan wat dieper gaat het filter er wel van tevoren opzetten.

@RubenK, ik heb ook vanuit Cairns gedoken. Cairns is samen met Port Douglas het uitgangspunt voor duiken op het GBR, maar inderdaad behoorlijk prijzig. Je zou een onbekendere kunnen zoeken, maar ik betaal persoonlijk liever iets meer waarvan je dan bijv. op Tripadvisor kan lezen dat de apparatuur en begeleiding goed is, want het gaat toch om je eigen veiligheid. Al vond ik de prijzen in Cairns niet veel verschillen. Ook ik heb inderdaad via mijn hostel 10% korting gekregen op mijn trip (met Deep Sea Diver’s Den), dus dat scheelt alweer iets. Ik heb in Australië overigens alleen in Cairns gedoken, dus voor andere mooie spots in Australië kan ik je helaas niet helpen.

Het zou verboden moeten worden onervaren duikers met camera’s te water te laten. Gelukkig doe ik tegenwoordig enkel liveaboards waar deze duikers niet te vinden zijn. Dat wil trouwens niet zeggen dat super ervaren duikers geen koraal slopen om een frogfish op de foto te krijgen…
voor de meeste beginnende duikers is het al lastig genoeg om het drijfvermogen te controleren, laat staan dat ze met een camera een fatsoenlijke foto kunnen maken, zonder het koraal te slopen. Als specialty of keuzeduik zou ik buoyancy control aanraden…

Maar blijf vooral op de populaire drukke stekken duiken zoals het GBR of de rode zee, daar is het trouwens vast goedkoper.

Beste Jean Michel wat kost de cursus voor een beginner ongeveer in Cairns?