Hallo, kan iemand mij vertellen of het toegestaan is om zelf brommer of scooter te rijden in Cambodja? In Vietnam is dit nl. niet toegestaan voor buitenlanders.
Sent from my Nexus 7 using Wereldwijzer
Hallo, kan iemand mij vertellen of het toegestaan is om zelf brommer of scooter te rijden in Cambodja? In Vietnam is dit nl. niet toegestaan voor buitenlanders.
Sent from my Nexus 7 using Wereldwijzer
het is alweer een jaar of 12 geleden dat ik een scooter zonder problemen kon huren. Toen mocht dat dus wel. Ik had hem overigens in Banlung gehuurd.
Sent from my Nexus 4 using Wereldwijzer
In Phnom Penh kun je een motorscooter huren bij inlevering van paspoort als borg. Of je er vervolgens legaal mee mag rijden? Vermoedelijk onwettig als je niet in bezit bent van de vereiste Cambodjaanse papieren.
In de praktijk denken veel toeristen: het loopt wel los en als de politie me staande houdt, geef ik een paar dollar. Toch wil ik waarschuwen dat het geen speeltuin is daar, soms zelfs anarchistisch, chaotisch en onlogisch.
Heb vaak genoeg toeristen gezien met gigantische schaafwonden. Het kan erger: een Nederlander die in Vietnam in de bak zit na een aanrijding zonder rijbewijs met een dodelijk slachtoffer, zie dit artikel
In een drukke stad als PP zou ik ook niet een brommer huren. Maar op plaatsen waar het rustiger is heb ik dat al enkele keren gedaan. Vorig jaar in Thailand in Kanchanaburi hebben we nooit problemen gehad. 3 jaar ervoor in Krabi of Phuket was dit ook geen probleem.
Dit jaar gaan we naar Cambodja en plannen wij een brommer te huren in Sihanoukville en andere kuststreken zoals Kampot en Kep. Eventueel in Siem Reap denken we ook een brommertje te huren.
Paspoort als borg was bij ons ook het geval. 1 Paspoort is trouwens voldoende. Rijbewijs moet je uiteraard wel mee hebben…
Het spreekt voor zich dat je natuurlijk voorzichtig moet zijn…
SR is volgens mij een van de weinige plaatsen in Cambodja waar toeristen geen brommer/motor kunnen huren. Zover ik weet, is het voor toeristen sowieso verboden om op het tempelcomplex te gaan met de brommer/motor.
Aaah. Das jammer want dat was wel ons plan… Zal dan een Tuktuk worden zeker…
Hallo S,
Verstandige keuze.
Zowel in Cambodja en Viet Nam mag je rijden zonder het lokale rijbewijs.
Dat je wel een motor kan huren is niet het probleem, de mensen willen er aan verdienen.
Probleem is dat je zelf je verantwoordelijkheid moet nemen, en ben blij dat je dit wel doet, om de wet daar niet te overtreden.
Buiten het overtreden van de wet betekend het ook dat geen enkele afgesloten verzekering je een dekking geeft.
Dus ook geen zorgverzekering, reisverzekering enz.
Alle kosten zijn voor eigen rekening!!!
Goed van Axel om de link te plaatsen van van de jongen in Viet Nam.
S,
Gewoon dus de Tuktuk pakken, en voor andere mensen die dit lezen, huur geen motor, ongeluk zit in een klein hoekje.
gr.
Ton.