Scooter/ brommer kopen in Siem Reap.

Hoi,
vanaf mei ga ik 3 maanden vrijwilligerswerk doen net buiten Siem Reap. Mijn slaapplek is zo’n 9 km van mijn werkplek. Ik zie het niet zo zitten (als ik eerlijk ben) om in de Cambodjaanse hitte (plus de regenkansen) heen en weer te fietsen. In Vietnam kopen tegenwoordig veel mensen een brommer om van zuid naar noord of vice versa te gaan.
Heeft iemand van jullie ervaring met een scooter kopen (en na die 3 maanden weer verkopen) in Cambodja? Het zou me namelijk ook meteen een stuk flexibeler maken in de weekenden. Of is dit een erg slecht idee (kan je uberhaupt als buitenlander een scooter kopen daar)?
Ik heb scooter rij ervaring in Thailand en Vietnam, maar tijdens mijn eerder verblijf in Cambodja heb ik daar niet gereden.
Dus ik ben opzoek naar allerlei scooter tips in Cambodja!
bedankt alvast,
groetjes Lotte

Er zijn diverse sites met advertenties, zoals:
http://khmeradz.com/vehicles/motorcycles-for-sale

Of via facebook:

Ik zou me aansluiten bij diverse facebook-groups voor expats in Siem Reap, zoek in FB maar op “Siem Reap expat”
Daar staan ook advertenties op.
Er zijn expats in SR die scooter of cross-motor rijden.

Ik dacht dat je een khmer-rijbewijs nodig hebt. Zou handig zijn wanneer je dan al een Nederlands rijbewijs hebt. Probeer Lucky Lucky Motorcycles Shop in Phnom Penh (die regelen ook visa).
Wanneer ze je aanhouden voor geen helm, rijbewijs of verzekering, dan is dat vaak een kwestie van geld. Een paar duizen riel of paar dollar.
Krijg je een ongeluk, ook al is het niet jouw schuld (!!!), dan: hard wegrennen of veel geld schuiven, afhankelijk van de ernst.

Let op tasjesrovers (recent een flinke toename in Siem Reap) en dat het tijdens de ‘spits’ best druk kan zijn. Overdag is het meestal lekker rustig, wanneer de meute naar de tempels is.

Rond de Oude Markt heb je een paar éénrichtingstraten. Een handige manier voor wat extra inkomsten voor de politie. Ik zit vaak op een terrasje tegenover die agent om van dat schouwspel te genieten. Je kunt natuurlijk ook je charmes in de strijd gooien :wink:

Ik huur vaak een Chinees damesfietsje voor $1/dag. Wanneer ik er langer zou blijven, dan kocht ik waarschijnlijk een goede fiets.

Johan

1 like

Dank je voor je reactie. Heb meteen op facebook mezelf aangemeld bij 3 Siem Reap groepen. Goed idee!