Ik ga 10 juli t/m 2 augustus naar Cuba met een vriendin om rond te reizen,
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het huren van een scooter in Cuba, omdat het huren van een auto nogal prijzig is. En weet er ook iemand het emailadres/telefoonnummer van een bedrijf dat die scooters verhuurt en wat het ongeveer kost?
Ook willen wij graag ‘goedkope’ overnachtingen, en ik zag al het een en ander over casa’s…heeft iemand tips/telefoonnummers/emailadressen? Alles is welkom!
Ook andere tips zijn welkom!
Ik kan je niet aanraden om met een scooter door Cuba te reizen. Vaak kun je een scooter huren in plaatsen zoals Varaderos, leuk voor een dagje, niet meer.
Als je rond wil reizen kun je beter gebruik maken van het busvervoer, niet duur, comfortabel en de reizen kunnen lang zijn, de wegen slecht. Verwacht geen wegwijzers in Cuba. Neem voor de korte ritten gewoon een taxi, of als je goed spaans spreekt en een beetje weet waar je heen wil kun je een streekbus of truck nemen.
Casa’s kosten ongeveer 20 dollar per nacht voor een 2 persoons kamer, ontbijt kan een dollar of 3 extra kosten per persoon. Er zijn op internet diverse adressen te vinden met goede kamers, wil je het iets avontuurlijker aanpakken? Wanneer je uit de bus stapt wordt je opgevangen door tientallen mensen die een casa aanbieden, vaak hebben ze zelf gemaakte posters met foto’s. Laat je onderbuik spreken en kies een casa bij iemand die betrouwbaar over komt. Controleer douche, sloten en kijk in welke omgeving je zit.
Waar je allemaal naartoe kunt gaan? Overal, lees een reisgids en blijf niet te lang aan het strand hangen
Bedankt voor je reactie! Nu zaten wij zelf eraan te denken om met de trein te reizen, want er schijnt een treinverbinding te zijn. Weet niet of je daar misschien ervaring mee hebt of dat goed te doen is of juist niet?
En anders is dus busvervoer een goede andere optie om rond te reizen?
Is het trouwens zo dat je de eerste nacht in Cuba in een hotel moet overnachten? Dat ving ik ergens op…
en qua visum, hoe zit dat precies?
Een hoop vragen, hoop dat je ze kan beantwoorden! Alvast bedankt
Met de trein reizen is een hele ervaring. Het is niet eenvoudig om een treinticket te krijgen, de treinen zijn erg oud, stoppen om de haverklap en het is bloedheet binnen. Cuba was een van de eerste landen met een treinverbinding maar heeft deze nooit echt gemoderniseerd. Als je een stuk met de trein wil reizen, neem dan een korte verbinding. De trein vanuit Santiago naar Camaguey doet er een uur of 8 over en langer wil je ook echt niet in de trein zitten.
De rit is overigens wel mooi, maar met de bus zie je net zo veel, en meestal wil een chauffeur ook wel even stoppen voor lunch of diner, dat heb je in de trein niet, hoewel er wel drinken wordt verkocht. Je kunt dan meestal alleen in CUP betalen en niet met CUCs.
Voor je visum moet je officieel een verblijfplaats hebben, dit zal echter niet gecontroleerd worden. Je kunt de naam van een bekend hotel in varadero noteren of een hotel waar veel groepsreizen naartoe gaan.
Oke, superbedankt! Dan denk ik dat wij toch voor de bus gaan…auto huren was ons te prijzig. Die bussen rijden overal in Cuba rond? Of moet je dit van te voren vastleggen?
En qua geldmunt, kunnen we het beste denk ik met CUCs betalen toch? Heb gehoord dat je zoveel mogelijk contant geld mee moet nemen, omdat pinnen haast nergens kan, en bovenop je creditcard rekenen ze een hoog bedrag…
Bussen moet je een dag (of langer) vantevoren bestellen. Soms kan dit in grotere hotels, in Havana kan dat bijvoorbeeld, ik kom zo even niet op de naam van het hotel, maar het is naast het whitehouse van Havana, groot luxe hotel, kan haas niet missen.
In kleinere stadjes kun je meestal bij de busterminal terecht. De busservices die hier rijden worden vooral door touristen en rijkere cubanen gebruikt, het zijn niet de streekbussen. Die zijn een stukje verwarrender
De bussen rijden meestal 's morgens vroeg, zijn redelijk op tijd en rijden stevig door. Je koopt een ticket voor je eindbestemming, het kan zijn dat een bus andere bestemmingen aandoet die op de route liggen om pasagiers af te zetten. Varadero, Vinales, Trinidad, Santa Clara, Santa Spiritus, Cienfuegos, Camaguey, Santiago de Cuba, allemaal geen probleem. Sommige ritten zijn erg lang, houd daar rekening mee in je planning. De rit van Havana naar Trinidad kost je bijna de hele dag.
Voor wat betreft geld, je kunt euro’s wisselen in de banken, amerikaanse dollars hoef je niet mee te nemen. Geld opnemen met creditcard kan wel, maar dit kost 4,50 plus misschien nog wat locale kosten dus dat kan inderdaad al snel 7 euro per transactie zijn. Als je CUCs hebt kun je een deel inwisselen voor CUPs veel zul je ze echter niet nodig hebben.