Eind april tm begin mei 2018 gaan we een georganiseerde rondreis maken door Japan.
Graag zouden we dan ook een (lagere) school bezoeken, omdat we beide in het onderwijs zitten.
Heeft iemand een idee hoe we dat zouden kunnen regelen en of dat überhaupt mogelijk is.
We bezoeken Tokyo, Kyoto, Nagasaki, Hiroshima en Fukuoka, waar we de mogelijkheid hebben om iets zelf te regelen.
Ideeen evt adressen of contacten zijn van harte welkom?
Bedankt alvast voor de reactie.
Jullie gaan naar een van mooiste landen van de wereld! Een eeuwenoude cultuur, prachtige natuur en respectvolle mensen. Je kunt er tegenwoordig zeer gemakkelijk zelfstandig reizen; alle namen staan tegenwoordig voor ons leesbaar op de borden en in de stations en er wordt steeds beter Engels gesproken (heel anders dan in 1979 mijn eerste keer van vele malen Japan).
Je gaat ook naar Kyoto en zult daar met een georganiseerde reis zeker tempelcomplexen bezoeken als Nijo Castle. Daar zul je veel schoolklassen zien en eenvoudig herkennen. De leerlingen lopen allemaal in uniform en de kleuters met allemaal dezelfde petjes op. Daar lopen ook altijd leerkrachten bij en spreek die gewoon aan. Japanners zijn van nature in het begin wat (soms heel erg) verlegen, vooral omdat ze denken slecht Engels te spreken, maar zet even door want ze zijn altijd erg behulpzaam. En ook zij zijn nieuwsgierig en maken graag contact met andere volken. Wellicht kun je afspreken om hun school te bezoeken.
Ik heb het zelf vaak omgekeerd meegemaakt dat een leerkracht mij vroeg om Engels te spreken met de kinderen (dat is wel wat jaren geleden hoor). Komt de klas niet Kyoto zelf dan kunnen ze je wellicht toch helpen contact te maken met een lokale school.
Ze zult ook veel groepjes schoolkinderen op straat zien lopen en ook die kun je eens aanspreken. Of loop gewoon een school binnen, meld jezelf en zie wat er gebeurt. Net als je hier zou doen. Gewoon doen en altijd respectvol blijven dan kom je overal.
In Tokyo heb je het Yoyogi park. Een groot en gezellig park en ook daar zul je veel groepjes schoolkinderen vinden. Zeker leuk om naar toe gaan. Ga daar naar toe!
Ik wens je heel veel plezier in Japan!
Bedankt voor deze mooie reactie, hier kunnen we echt iets mee.
Groeten van Mattanja
Het lijkt me echt supergaaf om een Japanse school te bezoeken.
De kinderen daar hebben echt zoveel respect.
Misschien raar dat ik dit schrijf maar de Japanse schoolbellen vioor als de les begint of eindigd zijn ook echt zo typisch Japans.
Hoewel ik me helemaal kan vinden in de reactie van Gejo vraag ik me wel enigszins af hoe makkelijk ze je een school zullen laten bezoeken. Maar wellicht nog een ander idee dat wat meer uitzoekwerk vooraf vergt: er werken veel buitenlanders in Japan als leraar Engels, en veel daarvan zijn ook bloggers/vloggers. Wellicht zou je kunnen proberen met zo iemand in contact te komen, om zo wellicht iets te regelen?
Bedankt ! Prima tip, ik ga eens zoeken.