Schema komende weken

Als onderdeel van een reis van tien weken vliegen we aanstaande woensdag naar Hanoi voor een dag of twintig Vietnam. We zijn inmiddels al een maand onderweg zonder een glimp van strand of zee te hebben gezien, de behoefte daaraan begint zich langzaam maar zeker op te dringen. Ik begrijp dat noord Vietman qua weer op dit moment ideaal is. We willen dan ook daar nog wel iets zien, ik denk dat we gaan kiezen tussen Halong Bay en Sapa. Daarna willen we onderweg gaan richting zuiden, misschien de ene helft per trein en de andere helft per vliegtuig. Is er strand dat vanaf half oktober aan te raden valt? Wat zou voor ons een mooi schema kunnen zijn?
Ik wilde afsluiten op Phu Quoc. BVD.

Hallo Human,

Een reis van 10 weken, waar ben je allemaal al geweest en wat wil je doen na Viet Nam?

Als ik het goed begrijp, kom je op 3-10 aan in Hanoi en wil je de laatste dagen van de ongeveer 20 dagen aan het strand liggen?
Betekend dus dat je ongeveer de 23e Viet Nam verlaat en vanaf ongeveer de 19e strand wilt?
Betekend dus dat je 16 dagen wilt reizen; slim om de vliegoptie te hebben ( heb je wel nodig).

Ik zou Viet Nam gewoon in drie delen verdelen.
Noord ( Hanoi + Halong bay + Sapa
Centraal ( Hue + Hoi An )
Zuid (Mekong + Saigon).

De overige dagen voor strand houden.

Dus Hanoi 1.5 ( 1 overnachting ), Sapa 2 ( 2 treinovernachtingen + 1 hotel overnachting ), Halong Bay 2 (1of 2 overnachtingen), Hanoi 1 overnachting.

Vliegen naar Hue of Danang
4 dagen voor deze regio, dus Hue , Hoi An.

Zuid
Saigon + mekong delta
4 dagen ( 3 overnachtingen ).

Kom ik wel op 18 dagen en dus maar 2 voor strand, maar je wou al kiezen tussen Sapa en Halong Bay, verdien je 2 dagen.

keuze van een strandlokatie.
Dit is een moeilijke keuze want je zit in sommige gebieden aan het begin van het regenseizoen en op andere aan het eind.
Dus daar zit even de moeilijkheid.

Je gaf aan dat Phu Quoc je keuze is.
Deze zit oktober in de top 4 maanden met de meeste regen in de afgelopen jaren; temp is wel goed, dus met met geen regen is het een prima lokatie.
Maar heb je regen dan is er niet veel meer te doen na 1 dag touren.
Dat zal jammer zijn als je je verheugt hebt op een zonnig strand met zon.
Je kan ook niet weg want je zit op een eiland.

Je kan ook naar Nha Trang of naar Mui Nee en deze inpassen vanaf Hoi An met de trein of bus.
Deze 2 zijn eigenlijk de beste opties voor garantie op mooi weer.

Maar je kan, wanneer je flexibel bent, blijven in Hoi An en daar aan het strand verblijven wanneer het weer goed is.
Strand is er meer dan prima.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

gr.
Ton.

Dankjewel Ton!
Wij zijn tot dusver in Bangkok, Lampang, Pai, Soppong, Mae Hong Son, Chiang Mai en Luang Prabang geweest. Morgenmiddag vliegen we naar Hanoi zoals gezegd. Het plan is nu om vrijdagochtend naar Cat Ba te gaan en vanuit daar Halong Bay te zien.
Zondag of maandag terug naar Hanoi en direct door naar het zuiden met bestemming Hoi An. Om daar aan te komen maakt het volgens mij niet veel uit om met vliegtuig of trein te gaan. Het is of na de tocht vanuit Can Ba en vlucht overnachten in Hue en de dag erna naar Hoi An, of vanuit Can Ba via Hanoi met de trein, en de volgende ochtend vanuit Danang naar Hoi An.
Hoe kan ik het beste van Hoi An naar Saigon?
Laatste dagen hoop ik na de Mekong Delta toch op Phu Quoc te zijn. Dat hangt vooral van het weer af, maar als ik het goed bekijk zijn we nergens zonzeker. Van noord tot zuid, nergens echt goede voorspellingen. We sluiten de reis de laatste weken af in Zuid Thailand, op de eilanden en dan Bangkok.
Suggesties welkom, dank!

Hallo Human,

Wat een reis heb je al achter de rug, wordt een beetje jaloers.

Er zijn diverse opties, maar alles is wel afhankelijk van het budget.
Ik moet je schrijven dat ik deze afstanden zou vliegen, maar trein en bus zijn ook mogelijk.

Maar als ik het zo lees leg je je niet echt graag vast aan tijden?
Wanneer je een treinticket boekt kan het zijn dat de comfortabelere klassen volgeboekt zijn en je in het ergste geval op een houten bankje moet zitten en dan voor een uur of 12 lijkt me niet echt wat je zou willen.
Zou daar toch iets vooraf voor boeken.

Nu de opties.

Je kan ook vliegen vanaf Hai Phong naar Danang; hoef je niet terug naar Hanoi. Is wat duurder dan Hanoi-Danang .
Ik heb gekeken op de site van Vietnam airlines en is voor 7-10 nog voldoende plek.
Ben je om 18:15 in Danang, koffers en transfer naar Hoi An, reken op rond 20:00 uur in Hoi An.
De vlucht vertrekt om 16:30.

Eigenlijk hetzelfde voor Hoi An naar Saigon; over land ook een uur of 10 tot 12 en vliegen 1.5 uur ( met transfers en inchecken totaal 4 uur ). Maar ook wat duurder.

Ik denk wel dat je weet dat je niet perse hoeft te vliegen naar Phu Quoc.
Je kan ook via de Delta naar Rach Gia en daar de boot nemen.

Ik hoop dat dit je iets helpt.
Ton.

Goeie tip, meteen geboekt, Hai Phong- Danang.