SCENIC DRIVES (deel 1)

  • Transfagarasan
  • dit weg is 143 km lang, maar je gaat geen spijt van hebben !
  • ook BBC2, in z’n programma “Top Gear”, heeft een van de races daar gehouden; ze hebben het ook in een boek opgenomen, “Top Gear - Top Drivers” (hoofdstuk 10, bladzijde 111, uitgegeven in 2008) en de race is ook gefilmd geweest
  • “Transfagarasan” is DN 7C (Nationale Weg 7C) en loopt over de hoogste bergen van Roemenië, namelijk Muntii Fagaras, met de hoogste top “Moldoveanu” (2544m)
  • de werken zijn begonnen in 1970 en het was definitief klaar in 1974; het was de droom van de “marele conducator” (de grote leider) Ceausescu; er waren honderden doden gevallen (de regels van een werf waren ofwel onbekend ofwel gewoonweg geen rekening mee gehouden); ook veel soldaten hebben aan gewerkt (het moest enorm veel dynamiet gebruikt worden); dat soldaten en gewoon arbeiders hun leven daar lieten, staat nergens geschreven of erover gepraat; maar de Roemenen wisten dat (“Voice of America” en "BBC-Roemenië vertelden het); vandaag, de overlevende kunnen je vertellen hoe het eigenlijk was;
  • ook, gaat je rijden door de langst tunnel in Roemenië (887m lang);
  • de weg is gesloten tussen oktober en mei en het is om evidente redenen;
  • er is geen openbaar vervoer die dit weg doet;

Bezienswaardigheden:

  • Cetatea Poienari - de echte kasteel van Vlad Tepes;
  • Arefu - een eco-toeristische dorp;
  • Lacul Vidraru ( meer en een immense dam);
  • als je boven bent, op 2042m, vindt je een mooie meer (ijskoud, natuurlijk) en…een restaurant met fantastisch zicht (neem een pull mee, zelfs in de zomer kan koud zijn en sneeuw); op deze hoogte het weer kan plots veranderen;
  • de Roemenen hebben het idee om, tijdens de winter, een ijshotel bouwen, zoals de Scandinavische landen doen !

Veel genoot en langzaam rijden (er zijn genoeg haarspeldbochten !) en niet inhalen (gebruik je claxon als je toch wilt inhalen; de Roemenen doen het ook!)

Graag reageer ik even op je bericht waarin je aangeeft dat de Roemenen VAN PLAN zijn een ijshotel te bouwen. Nou dat is er al tijdens een aantal winters hoor!
Een fantastische belevenis om in het ijshotel in Roemenië te zijn! Meer weten of een avontuurlijke wintervakantie boeken? Link eens op de website van Ten2Ten-Reizen.nl.
Ook boek je daar je stedentrip naar Boekarest of een volledig verzorgde rondreis naar het geliefde Roemenië

Sorry, het was mijn fout; ze zijn inderdaad iedere winter, al een paar jaar, een ijshotel aan het bouwen.
En als ik naar Roemenië een reis wil maken (trouwens, ga ik volgend jaar op familiebezoek - ik ben daar geboren en 28 jaar daar geleefd), stap ik in mijn auto en de traject ken ik van buiten.
Ik ga alleen als het schoon weer is :zon02:
Groetjes
Sopirla

PS Een reis naar Roemenië kan ik ook regelen en ik vraag geen dossierkosten of andere zakken, gewoon uw eigen kosten (vliegtuigticket, hotel, trein of auto, enz)

Ik heb het grootste deel van de Transfagarasan in 2010 gefilmd vanuit de auto, inderdaad een heerlijke weg :slight_smile:
[ame]- YouTube

[ame]- YouTube

[ame]- YouTube

Mvg,
Ed

edwinvanadam, ja, het is mooi; nu, nog de weg verbeteren en dan is alles OK. Er zijn nog “scenic drives” (deel 2 ) maar ze zijn nog niet “klaar”; ik heb weinig tijd tot donderdag; ik zal “deel 2” in de week-end opzetten.
Alle “scenic drives” die ik beschrijf, heb ik zelf gedaan, meerdere keer.
Bedankt!
Groetjes
Sopirla:wereld: