Ook ik heb al wat tijd doorgestruind op dit forum omdat ik (samen met mijn vriend) in december vier weken naar Vietnam ga :cheer:.
Ik ben een beetje in twijfel of ik de Sapa-trekking vooraf moet gaan boeken en of het de moeite waard is deze te boeken? Ik lees namelijk ook dat een aantal reizigers achteraf de trekking liever zelf hadden gedaan (ivm kosten, tegenvallende accomodaties etc.), zonder gids en met de Lonely Planet bijvoorbeeld (dit was overigens wel uit een post van 2009 of zelfs 2007).
Heeft iemand hier ervaring met de trekking vooraf regelen? Of kan iemand aanbevelen om in Sapa zelf een gids te regelen of juist om zonder gids op pad gaan?
Wij weten het ook nog niet, maar wij gaan eind oktober.
Wij hebben deze week wel de treinticktes geboekt.
Verder bekijken we het in Sapa zelf en met de lonely plannet en de trotter.
We laten erna wel weten wat onze ervaring is.
Veel plezier met de voorbereiding.
Hoi allemaal,
Ik ben in nov. 2010 naar Noord Vietnam geweest en heb ook de trekking gedaan bij Sapa.
Het was leuk, maar ook niet meer dan dat, erg toeristisch, iedereen loopt bijna dezelfde route.
Persoonlijk zou ik het zelf doen met een goede kaart.
Ik had de trekking van te voren geboekt, maar er is voldoende in mogelijkheid in Sapa zelf, zodat je nog een keuze hebt over wat je wel en niet wilt.
De natuur is wel fantastisch daar, alleen in november geen groene rijstvelden.
De zondagmarkt in Baha vond ik erg indrukwekkend.
veel plezier in mooi Vietnam
Henria
Wij zijn net een paar dagen terug uit Vietnam. Wij vinden Sapa een van de mooiste ervaringen van onze reis. Toen wij er waren (eind september) waren er helemaal niet zoveel touristen. We hadden vooraf een gids geregeld (Sapa Sisters). Dit was opzich wel duur (volgens mij ongeveer 85 USD voor 2 personen incl maaltijden en overnachting in een homestay). Ze doen alleen pivétours en omdat ze zelf in de omgeving wonen en volgens de tradities leven, kom je er veel over te weten. Wij hebben een andere route gevolgd dan andere touristen (de meesten gingen volgens mij over de wegen) Wij gingen bijna direct de rijstvelden in en zagen de andere touristen alleen bij het passeren van een weg of in een dorp. Helaas paste het niet in onze planning om er op een zondag te zijn, de markt hebben we dus gemist, maar toch was het een geweldige ervaring, het was een prachtige omgeving en hebben veel geleerd over de H’Mong tradities. Ik zou het iedereen aanraden.
Dat klinkt als een bijzondere ervaring! Ik ga de naam Sapa Sisters zeker even opschrijven. Ik verwacht dat het in december wel een stuk drukker is vanwege het hoogseizoen, dus als we iets kunnen afwijken van de massa gaan we dat zeker doen. Bedankt voor de tip!
Hoi Monique en alle anderen, wij hebben zondag en maandag de Sapa trekking gedaan met de Sapa sisters. Het was de bedoeling dat we een private trekking zouden krijgen maar omdat 1 van de gidsen verlaat was werd ons gevraagd of we er een probleem mee hadden als de 1e 2 uur een andere toeriste met ons mee zou lopen. Uiteraard hadden we daar geen probleem mee sterker nog het klikte zo goed tussen ons en het meisje uit Singapore en de inmiddels meelopende 2e gids dat we 2 dagen bij elkaar gebleven zijn. En de trekking met de Sapa sisters was in 1 woord geweldig! Wij zijn totaal, nou ja 1 keer dan , geen andere toeristen tegengekomen. Maar i.p.v. langs de normale wegen te lopen zijn wij juist door de rijstvelden gegaan. Wat ons betreft zijn de Sapa sisters een absolute aanrader. Maar boek ze wel van te voren als je zeker van een trekking met hen wilt zijn wij zagen nl. een groepje dat binnen kwam en teleurgesteld werd omdat ze vol zaten.