Santa Cruz trekking in januari

Hallo,

Ik zou graag in januari de 4-daagse Santa Cruz trekking doen. Ik realiseer me wel dat het dan regenseizoen is. Weet iemand of het dan evengoed mogelijk is om deze trekking te doen?

En daarnaast vraag ik me af of iemand nog een mooie trekking weet in Bolivia (ook in januari). Mocht ik het niet redden om van Bolivia helemaal naar Huaraz te reizen in de tijd die ik heb dan zou ik graag een plan B hebben.

Alvast dank voor jullie reacties.

Milou.

Toevallig ga ik hem morgen doen, in 3 dagen. Nu regent het in Huaraz en gisteren aan het eind van de middag ook, dus we hopen dat we nu een paar droge dagen krijgen. Dat wisselt zich een beetje af. Het zwaartepunt van de regentijd hier is februari - april.

In januari is de Santa Cruz trekking zeker mogelijk, maar je zult wel grotere kans op regen hebben. Vorige jaar was ik half januari met mijn vriendin in Huaraz en besloten we om hem niet te doen, omdat we de eerste dag (toen we naar Chavin de Huantar gingen) veel regen hadden. Achteraf bleken de dagen erna heel zonnig, ook in de Cordillera Blanca. Dus je moet een beetje geluk hebben. Met trekkings start je toch altijd 's ochtends vroeg, en de bewolking en neerslag komt meestal in de loop van de dag opzetten.

De langgereikte vallei waarin Huaraz ligt (Callejon de Huaylas) en de Cordillera Blanca zijn wel echt fantastisch mooi. Er zijn veel mogelijkheden voor wandelingen, bergbeklimmingen (op alle niveaus) en toeristische tourtjes.

In Bolivia kun je vanuit La Paz verschillende trekkings doen, waarbij je vanaf het hooggebergte over Incapaden afdaalt naar de jungle. De Choro trekking heb ik in december 2008 gelopen, begonnen in de sneeuw en een paar uur later loop je door een adembenemd mooi groen landschap, langs stijle ravijnen met riviertjes en watervallen. Je hebt ook de Takesi trek, de Yunga Cruz trek en nog een aantal andere varianten, die ook door een vergelijkbaar landschap gaan. In las Yungas (overgangsgebied van de Andes naar de Amazone) heb je die tijd overigens ook geheid regen. En zijn waterdichte wandelschoenen noodzaak.

Veel plezier in ieder geval!

Heel erg bedankt voor de uitgebreide info! Ik zal ook eens kijken naar de Choro trekking.