Huaraz

Bongiourno!

Ik wil van halverwege april tot eind mei met mijn vriendin gaan reizen in Peru en Bolivia en heb al een behoorlijk beeld van de landen en vervoer. Daarbij gaan we onder andere voor de highlights als Paracas, Huacachina, Nazca, Arequipa en Cuzco.
Maar ik heb nog weinig informatie over Huaraz kunnen vinden en vroeg mij af of iemand mij hier bruikbare informatie over kan geven?

We zijn van plan om een paar dagen na aankomst in Lima richting Huaraz te vertrekken om daar iets van trektocht te maken rond de Cordillera Blanca. We zouden erg geholpen worden met tips over de bussen naar Huaraz vanuit Lima en aanbevelingen over trekkingen rond Huaraz/Cordillera Blanca!

Groetjes,

Remko

vanaf het centrale busstation in lima vertrekken bussen naar Huaraz. In Huaraz kun je bijna bij elk hostel/tour operator tours regelen.

De minBuza website adviseert jou over de gevaren van zo’n reis. Nooit overbodige informatie dus.

Lima heeft geen centraal busstation. Movil Tours heeft bussen rijden vanuit Lima naar Huaraz vanaf hun terminal in de Paseo de la Republica nabij het Nationale Stadion. Cruz del Sur heeft ook een busverbinding met Huaraz vanaf hun terminal in Av. Javier Prado Este, nabij Puente Quiñones.
Zie de websites van deze bedrijven.
Voor wat betreft de gevaren van dit soort reizen, het kan inderdaad geen kwaad van de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kennis te nemen. Mits men zich realiseert dat er een verschil in perceptie bestaat tussen degenen die deze waarschuwingen vanaf een bureaustoel opstellen en degenen die deze reizen werkelijk uitvoeren. Het ministerie geeft trouwens geen speciale waarschuwing voor Huaraz.
http://www.hostellima.nl/

Bedankt voor de reacties, vooral over de bussen
Van de veiligheidsinformatie via het ministerie was ik al langer bekend…

Had ik nog wel de vraag of iemand nog een paar goede trektochten kan aanbevelen in de regio rond Huaraz?

Alvast bedankt!

De 5 daagse Santa Cruz trekking is de moeite waard.
Meer info –> exploreperu.nl - This website is for sale! - exploreperu Resources and Information.

De stad Huaraz zelf vind ik eigenlijk niet de moeite waard om er langer dan 1 dag te blijven, deze stad word een beetje overgewaardeerd, echter de omgeving is spectaculair

Ik ben het eens met hendrik, Kijk niet teveel naar het ministerie van buitenlandse zaken want deze mensen maken gewoon een website met wat ze in de krant lezen en de informatie is vaak sterk verouderd.

Movil heeft een goede bus om 13.00 uur vanuit Lima naar Huaraz. Maar heeft ook nog 5 bussen vertrekkend vanaf 21.00 tot 2330 uur naar Huaraz, allen ook zeer comfortabel

Cruz del Sur heeft maar 1 bus per dag en dat is een nachtbus.

Er zijn reizigers die de voorkeur geven aan een (vroege) ochtendbus naar Huaraz omdat ze dan onderweg het landschap kunnen zien én nog bij daglicht in Huaraz aankomen. De reistijd is ongeveer 8 uur.
Movil Tours heeft op het ogenblik vier bussen in de ochtend, die naar Caraz gaan maar in Huaraz stoppen. De eerste gaat om 08:00 uur. Cruz del Sur heeft op het ogenblik een bus die om 09:30 in de ochtend uit Lima vertrekt. Cruz del Sur heeft een zeer goede reputatie en is duurder dan Movil Tours. Movil Tours behoort echter ook tot de goede bus ondernemingen.
http://www.hostellima.nl/

Hoi Remko,

Volgens mij is de logistiek wel helder besproken. Heb zelf zowel met Movil als Cruz del Sur gereisd. Beide prima!
In de omgeving kan je diverse trektochten doen. De Santa-cruz-trek is de meest populaire maar een desalniettemin een absolute aanrader! Qua belasting is hij relatief eenvoudig (let wel op de hoogte, je moet over de 4.000 meter heen), maar het gebied waar je doorheen loopt is waanzinnig mooi. Wat mij betreft zelfs mooier dan Patagonië! (Zie Cordillera Blanca | Flickr voor een grove indicatie) Voordeel is dat er helemaal niets geciviliseerds te vinden is. Er zijn dus ook geen campings, enkel aangewezen plaatsen waar tenten mogen worden gezet. Je bent in onaangetaste natuur.
Begin je de trek in het noorden, dan begin je een hoger dan wanneer je de trek in het zuiden begint. Hierdoor loop je het meest van de tijd min of meer downhill, wat ook wel lekker is.
De trek is prima zelf te regelen maar het nadeel is dat je dan ook zelf al je troep moet meenemen (tent, eten, etc.). Mijn rug vindt dat meestal niet plezant, dus ik heb de trek met een gids gedaan. Deze neemt een herder met een ezel mee, die alles voor je draagt. Als je op de eindbestemming van de dag aangekomen bent, heeft hij je tent al opgezet en is hij je eten al aan het bereiden. Erg luxe, in een primitieve omgeving. :wink:

Alternatieve treks zijn een stuk zwaarder en / of langer, of zijn meer een beklimming van een berg. Ook zeer zeker de moeite waard, maar een goede acclimatisering, basisconditie en ervaring is hierbij veel meer noodzakelijk.

Succes in Peru in ieder geval!

Hoi allen,

Mijn vriend en ik zijn volgend jaar juli in Peru en willen ook graag de omgeving bij de Cordillera Blanca bezoeken.
Wat kost de Santa Cruz trekking ongeveer pp? (wij zitten er in het hoogseizoen)

Bedankt alvast!

Groet, Renate

In december vorig jaar betaalden wij, als ik het me goed herinner, ongeveer 120 dollar p.p. voor de 3-daagse trekking, dat is exclusief de entree voor het Nationaal Park Huascaran, maar die heb je sowieso nodig als je tripjes in de Cordillera Blanca gaat ondernemen. In het hoogseizoen zal het wellicht iets duurder zijn, maar ook niet veel duurder lijkt me. De weersomstandigheden zijn ieder geval wel een stuk beter!

Bedankt voor je reactie Sander!
Ik had inmiddels al een handige blog gevonden van iemand van de Santa Cruz trek:

Daar vond ik inderdaad ook dat het rond de 90 euro is exclusief de fee voor het park.
Weersomstandigheden zijn als goed is inderdaad perfect rond de tijd dat wij gaan.
Misschien nog tips voor day hikes (zodat we kunnen ‘wennen’ aan de hoogte) voordat we aan de Santa Cruz beginnen?
Hike naar Lake 69 moet prachtig zijn als ik het zo zie.

Er zijn vele daghikes die je vanuit Huaraz zelfstandig kunt ondernemen. O.a. naar lago 69 en ook lago Churup. De omgeving is echt prachtig om te wandelen, ook al vlakbij Huaraz. Reisbureautjes ter plekke kunnen goed informeren over de mogelijkheden (vaak moet je met een combi of taxi naar een ‘startpunt’). Er zijn ook verschillende dagtripjes met gids, o.a. naar Chavin de Huantar of naar de Pastoruri gletsjer, maar dan zit je wel veel in de bus. De start van de Santa Cruz trekking bevindt zich op een uur of 6 rijden vanuit Huaraz, dus de eerste dag zit je ook al voornamelijk in de bus.

Huaraz is heel goed afgestemd op het wandel- en bergsporttoerisme. De meeste reizigers die er komen zijn ook wandel/natuur liefhebbers, dus je komt ook altijd mensen tegen die vergelijkbare interesses en plannen hebben.

1 like