San Pedro de Atacama

Wie kan me meer info geven over San Pedro de Atacama? Eind deze maand vlieg ik op een donderdagmiddag vanuit Santiago naar Calama, bus naar San Pedro. We overnachten hier 3 nachten, zijn van plan om donderdagmiddag/avond het plaatsje te verkennen en tours te boeken, daarna hebben we 2 volle dagen voor excursies. Op zondagochtend gaan we weer terug naar Calama. Meer tijd hebben we helaas niet.

In hoeverre moet ik rekening houden met hoogteziekte / snelle wisseling van klimaat als ik in San Pedro ben? Ik zie dat deze plaats op 2400 m hoogte ligt, dus dan valt het misschien nog mee, hoewel ik nog nooit op zulke hoogte ben geweest. Echter liggen de geisers op 4300 m, is het verstandig om al meteen op vrijdagochtend hier naartoe te gaan? Of beter nog even een dag wachten om iets meer te acclimatiseren? In hoeverre krijg je last van deze hoogte als je hier een paar uren bent op excursie? Is er een manier om me hier op voor te bereiden? We hebben helaas maar 2,5 dag in dit gebied, dus ik zou het erg zonde vinden als ik ziek wordt en niets kan bezichtigen.

Ik lees dat er 3 bekende tours zijn: naar de geisers, Salar de Atacama en naar Valle de Luna. Als ik er hiervan maar 2 kan doen, welke zou je dan aanbevelen?

Het is haalbaar om de drie excursies in 2 dagen te doen :

[ul]
[li]Alle tours vanuit San Pedro naar de ‘El Tatio’ geisers vertrekken zeer vroeg (omstreeks 4:00 am). En zijn terug in San Pedro omtrent het middaguur. De geisers zijn vooral in de vroege ochtend zeer actief. Op 4.300 m hoogte is het ’s ochtends wel behoorlijk koud. Wij noteerden eind november -6° Celsius.[/li][li]Naar de ‘Valle de la Luna’ (op zowat 16 km van San Pedro) gaan er zowel ’s namiddags als ’s ochtends excursies. Die excursies duren meestal zowat 3 uur. Vooral bij zonsondergang zijn de kleuren spectaculair.[/li][li]De tours naar de ‘Salar de Atacama’ gebeuren overwegend in de namiddag en duren doorgaans 3 à 4 uren.[/li][/ul]

Op 2.400 km ondervind je vrijwel geen hinder van de hoogte. ’t Is wel aanbevolen om te acclimatiseren en pas op zaterdagochtend hogerop naar het geiserveld te trekken. Op grote hoogte moet je het vooral in het begin rustig aan doen en grote inspanningen vermijden. Op het geiserveld is het rustig wandelen.

Update :

In San Pedro en omgeving kan je makkelijk 4 à 5 dagen (of langer) toeren. Naast voormelde excursies kun je o.m. ook naar de Valle de la Muerte, naar de archeologische site ‘Pukará de Quitor’, …

Of nog : Birdwatching, paardrijden, snowboarden, motorbiking …

Als je van snowboarden houdt kun je een toer boeken die een combinatie is van sandboarden en valle de Luna.

Hier kan je een prachtig timelapse-filmpje van de Britse filmmaker Nicholas Buer bekijken :

Adembenemende beelden van zonsondergang tot –opgang, in de omgeving van San Pedro de Atacama.

Nog niet zo bekend, maar door veel van onze klanten al leukste excursie omschreven in het gebied: de Laguna Cejar, waar je kan zwemmen en je je in de dode zee waant :slight_smile: Het zoutgehalte is dermate hoog dat je makkelijk blijft drijven, erg grappig om te doen en een aanrader.