Salta - San Pedro de Atacama - hoogteziekte?

Wij, begin 50-ers, willen 2de helft augustus gedurende 13 dagen streek rond Salta bezoeken. Een 4-tal dagen rondje ten zuiden en een 4- tal dagen ten noorden van Salta. De laatste 4 dagen zouden we graag naar San Pedro de Atacama gaan. Probleem lijkt me dat als je toch last hebt van hoogtevrees, je in San Pedro de Atacama (ong. 2500m) niet làger kan gaan overnachten. Uitstap naar Salar de Uyuni lijkt ons daarom ook te risicovol (en te koud). Zouden we dan (na toch al 8 dagen verblijf op hoogte) nog last kunnen hebben van hoogteziekte? Of zijn we voldoende geacclimatiseerd?
We zouden deze extra 4 dagen eventueel ook kunnen gebruiken om verder zuidwaarts naar Talampaya en Ischigualasto te gaan?
Graag jullie mening.

Ik neem aan dat je hoogteziekte-vrees bedoelt :wink: Maar als jullie het zo opbouwen, dus eerst Salta en omgeving en dan door naar San Pedro, dat het wel mee zal vallen. En dus zou ik zeker naar San Pedro gaan, een werkelijk onbeschrijflijke omgeving voor een echte “out of this world” beleving :slight_smile: Have fun!

Hoogteziekte, natuurlijk! Bedankt alvast!

2500m is nog ‘intermediaire hoogte’, kans is klein dat je er veel last van zult hebben (behalve dan wat hoofdpijn). De druk in de cabine van het gemiddelde vliegtuig komt trouwens overeen met een hoogte van ongeveer 2000m, als je daar nooit last hebt, dan zal het in San Pedro ook wel vlot verlopen.

Veel plezier tijdens jullie reis!

In San Pedro zijn wij niemand tegen gekomen die last had van de hoogte. Tijdens de Salartocht is de kans daarop aanzienlijk groter. In de buurt van San Pedro zelf is er ook genoeg te zien voor een paar dagen. De busreis erheen is al een ervaring op zich.

Wij deden de overtocht vanuit Purmamarca ± 2600 m via Paso de Jama naar San Pedro de Atacama, s’morgen op tijd vertrekken en in een dag doorrijden tot in San Pedro de Atacama.
Ofwel stijg je maximaal 300m per dag ofwel ga je in één dag terug onder de 3000m , dan heb je geen risico op hoogteziekte.
Als je daar ten zuiden van Jujuy bent zeker Tilcara en Humahuaca bezoeken prachtig !
En inderdaad het landschap wat je tijdens de overtocht van de Andes te zien krijgt is een beleving op zichzelf.
Succes met je prachtige reis,

Juanv

ik ben ook bezig met het uitzetten van een mooi reisplannetje door zuid amerika, nu zouden wij de volgende route willen maken, wie kan ons adviseren of dit te doen is’.
van iguazu - tucuman - Cafayate -Salta - Tilcara - Humahuaca en vanuit die laatste locatie wilen we naar San Pedro in Chili.
Wie weet of er een verbinding is tussen Humahuance en noord-Chili (San pedro)

Ik ben de moderator niet, maar het is beter om niet steeds dezelfde vraag te plaatsen in veertig verschillende topics.

Zie mijn antwoord in het bus-tijden topic: je kan ook opstappen in Purmamarca.

Ik ben de moderator wel en zag het nu pas, toen ik al 2x had geantwoord en toen in het 3e topic weer dezelfde vraag zag :wink: