Hallo, Mijn droom is al heel lang om naar Afrika te gaan. Nu heb ik een rode crossbus gezien die 7700,- euro kost. Het is een bus met zitplaaten, toilet, douche, 4 slaapplaatsen en ruimte achterin voor spullen of eventueel ook slaapplekken.
En ik zat te denken… stel dat ik 7 andere mensen vindt die 1000,- euro p/p mee willen betalen… dan kunnen we op een relatief goedkope en zeer leuke manier gaan reizen van Nederland door Europa naar Afrika. Mijn einddoel is Kenia. Onderweg hoop ik veel te zien en mee te maken en veel plezier te hebben. Heb je interesse… laat het me snel weten…
Klinkt leuk en avontuurlijk! Wanneer zou je weg willen?
Zit nu nog met Azie in mn hoofd om een tijdje heen te gaan maar bij gebrek aan een reisgenoot lijkt me dit ook heel erg leuk om met een groepje te doen!
Leuk dat jullie interesse hebben.
Het liefst zou ik morgen al weggaan maar dat is niet realistisch.
Ik wil even nog de reacties afwachten hier en hoop zo of op een andere manier snel 8 mensen bij elkaar te krijgen die het zien zitten en dan samen verdere plannen maken…
In principe lijkt september vertrekken voor mij ook een goede optie.
Het is alleen wel zo dat die bus nu te koop staat en het is echt een hele toffe.
Ik moet zeggen dat het een prachtig plan is. Maar mag ik vragen hoe je met 8 personen in een camper gaat slapen? Je schrijft dat er vier slaapplaatsen zijn, hoe wil je dat gaan doen? En wat is de bedoeling van je reis? Wil je onderweg ook veel dingen bekijken? Voor hoelang wil je op reis? Of heb je alle tijd?
Het is geen camper maar een lange bus. En achterin zit ook nog een ruimte waar een auto in zou kunnen dus waar ook slaapplekken gemaakt kunnen worden. Ik was trouwens vergeten te melden dat er ook een keuken met gasfornuis in zit. Dus bij deze.
Mijn plan is inderdaad om veel te zien etc. En vooral veel plezier te hebben gedurende de reis. Maar rond het hoe en wat weet ik het nog niet precies.
Ik ga ervan uit dat, als het zo moet zijn, dat dan die 8 personen vanzelf bij elkaar komen en dat we dan samen een begindatum en een einddatum bepalen. Zelf heb ik nu inderdaad de tijd ervoor. En veel zin!
Heb je ook foto’s er van? Ben wel benieuwd:D En in welke leeftijd categorie zoek je mensen? Ik kan begrijpen dat als je zelf in de dertig bent, geen ‘jongeren’ van 18 mee wil. Hoe zie jij dat?
De bus staat op marktplaats. Als je als onderwerp ‘crossbus’ invult, kan je hem zien. Het is dus een rode, lange bus. Er zijn biedingen gedaan voor veel lager maar ik heb contact gehad met de verkoper en die gaat niet lager dan 7700,-
Op zich maakt leeftijd mij niet zo heel veel uit. Ik hoop juist dat het met acht personen een soort van mix word van verschillende mensen.
Ik ben zelf 38 trouwens.
Behalve de 1000,- inleg voor de bus, hoeft het onderweg niet veel te kosten hoor. Benzine kunnen we samen delen en eten ook. En slaapplek hebben we al. Dus met 50-100,- euro pp per week moeten we al een heel eind kunnen komen denk ik.
Wauw, wat een gaaf idee! Ik zou zo meewillen, maar nadat ik de advertentie op Marktplaats heb bekeken, heb ik ook wel een paar bedenkingen:
Als ik dat gevaarte zo zie, denk ik dat je een groot rijbewijs moet hebben om dat ding te mogen besturen? Ik heb dat in ieder geval niet…
Is die bus wel geschikt om mee door Afrika te crossen? Het lijkt mij een prima vervoermiddel voor asfaltwegen, maar uit ervaring weet ik dat er in Afrika vooral heel veel zandwegen zijn en ik vraag mij af of die bus (laag!) daar wel geschikt voor is.
Tot slot een praktische overweging: ik werk in het onderwijs en ben dus alleen zeven weken in juli / augustus beschikbaar, dus ik vrees dat is sowieso buiten de doelgroep val…
Er zullen inderdaad wel 2 mensen een groot rijbewijs moeten hebben maar dat valt te halen nietwaar?
Over de wegen in Afrika…dat is inderdaad wel een punt waar ik nog niet echt goed over heb nagedacht… Ik probeer uit te zoeken of het mogelijk is in Afrika om op grote wegen te blijven tot Kenia (en dan kunnen er tijdens de reis uitstapjes worden gemaakt naar kleinere plaatsjes etc.) Ik probeer ook uit te zoeken wat de ervaringen zijn van anderen met een bus rijden in Afrika… want het zal toch vaker gedaan zijn?
En qua reisdatum… er is nu nog niks bekend…
Ben je/zijn jullie nog steeds van plan om te gaan? Het is wel een gaaf idee zeg… Is het echter niet haalbaarder om met een kleiner vervoersmiddel te gaan, zodat er ook minder reisgenoten mee hoven? Waarschijnlijk ga ik vanaf september weer studeren, maar ik zou wel graag op de hoogte blijven mochten er concretere plannen komen.
Leuk om zo’n enthousiasme te lezen voor een autoreis door Afrika. En ik hoop echt dat het er van gaat komen. Alleen ben ik bang dat je het allemaal wat licht opvat. Ik ben zelf met tussenpozen al jaren onderweg in Afrika met een Landcruiser en heb me er ook lang op voorbereid. Je kunt niet zomaar een bus kopen en gaan. Je moet veel uitzoeken zoals een bv het Carnet de Passage. Zonder dat document voor de bus kun je het vergeten en daar moet je minstens 5000 euro borg voor betalen. Ook visa voor sommige landen als Sudan en Ethiopie kunnen lastig zijn. Sommige wegen in Ethiopie en het noorden van Kenia zijn zo slecht dat ik ze alleen met een Landcruiser zou doen. Hoeveel weet je van autotechniek, je doorkruist hier en daar enorme afstanden door verlaten gebied. En ik kan zo nog even doorgaan. En je budget van 50 euro, is te doen, maar dan wel per dag!! Een park in Kenia met een jeeptour zeker niet onder de 100 euro per dag.
Maar het is fantastisch om te doen en het is de trip van mijn leven. Dus: Do it, but be prepared. Als je vragen hebt, shoot.
groetjes Andre
imaginature.nl
heel erg bedankt voor je informatie. De laatste dagen merk ik dat ik de trip overland naar Afrika nogal heb onderschat. Een vliegreis naar Afrika lijkt makkelijker maar minder avontuurlijk natuurlijk.