Safe taxi in Mombasa

Tip voor wie naar Mombasa gaat. Wij (twee vrouwen) zijn vaak op zoek geweest naar een betrouwbare, safe en betaalbare taxi in Mombasa, zo eentje die je altijd ff kunt bellen. Nou, sinds jaar en dag kennen we Fred, die rijd je overal heen met een super fijne en veilig auto. Bel hem als je geland bent: 07-222336001.

Bedankt voor de tip. Ik heb een vraagje, gaat hij ook naar diani beach - south coast? Ik hoor het wel. Gr. Helen

Absoluut, is helemaal zijn gebied! Je kunt evt. al uit Nederland bellen of sms’en, doen wij ook altijd. Gewoon vertellen hoe laat je op het vliegveld arriveerd en hij is er! Hij doet ook mooie tochten voor zeer schappelijke prijs en met veilige auto. Vraag naar zijn v-card en je hebt de gegevens steeds bij de hand. Vanuit Ned sms of bellen met Fred: 00254 7 22336001: piece of cake. Doe 'm de groeten van Tineke.

Leuke tip, het is handig als er iemand op je wacht bij aankomst op het vliegveld en een goede chauffeur met degelijke taxi is altijd prettig.
Nog een tip
De gewoonte is hier om een prijsafspraak te maken voordat je een taxi in stapt, dat voorkomt misverstanden bij aankomst.

De tuk tuks die in de stad rijden zijn ook erg leuk om mee te reizen. Zelf hebben wij 1 chauffeur zo gek gekregen om ons vanaf het busstation naar Diani beach te rijden voor een hele goede prijs :slight_smile:
Een bekende chauffeur om mee te reizen is natuurlijk altijd fijn.

Met de prijsafspraken is het zelfs zo dat wanneer je die niet van te voren afspreekt je een belachelijk bedrag gerekend zal worden, dus vergeet dat zeker niet om te doen voordat je instapt!

met de tuktuk van mombasa naar diani?

ja handig om mee te reizen voor even

maar voor deze afstand ga ik niet met de tuk

Ja, was geweldig! Het kost wel meer tijd, maar erg leuk! Met de tuk tuk op de ferry had je sowieso meer ruimte dan wanneer je moest staan, geld ook voor de taxi, maar die vragen vaak meer geld als ze ook op de ferry moeten. Dan kun je beter een taxi tot de ferry nemen en daarna een andere.

Een taxi tot de ferry en daarna weer een andere taxi? Lijkt me een beetje overdreven. Bel Fred (+254 722336001) en hij zal je een eerlijke en faire prijs rekenen van de airport naar Diani!

de ferry kosten zijn voor een auto ongeveer
75 schilling
dus dat moet het probleem niet zijn

:chin:

Dat hoort het ook zeker niet te zijn, maar dat zal de taxi chauffeur jou wel vertellen als legitieme reden om meer geld te vragen en als je daar niet van op de hoogte bent betaal je teveel. In de tuk tuk hoefden wij niets extra’s te betalen.
Umeone, in ons geval werd er een zeer hoge prijs geboden en de taxichauffeur weigerde om dat te veranderen. Door een nieuwe taxi na de ferry te nemen was het een stuk goedkoper. Dit hangt natuurlijk van je taxichauffeur af en als je er al een kent scheelt dat altijd.

Jammer dat je blijkbaar slechte ervaring hebt met taxichauffeurs. Ik kom echt vaak in Mombasa en mijn ervaringen zijn anders. De taxichauffeurs die ik ken rekenen een eerlijk prijs en vertellen me geen smoesjes over ferry-extraas etc. Van de airport tot Diani Zuid bedraagt een redelijk prijs ongeveer tussen de 30 en 40 euro, afhankelijk van de ritlengte, aard en conditie van de auto, tijdstip van de dag/nacht /avond, etc.
Naar mijn idee eerlijke prijs voor eerlijk werk. Dus … als je met een taxit wil? Bel bijvoorbeeld Fred (kan zelfs vanuit Nederland, dan staat-ie op de airport op je te wachten!

Ik zie het niet zozeer als een slechte ervaring, maar het is wel belangrijk dat je een idee hebt van wat je ongeveer hoort te betalen want er zijn chauffeurs die je meer zullen vragen dan wat normaal is. Dat geldt niet voor iedereen, maar je kunt ze wel tegenkomen. Ik heb zelf enkele maanden in Tanzania gewoond en door Kenia gereisd en zelfs in mijn woonplaats werd mij meer geld gevraagd dan de normale prijs. Kortom, het is gewoon handig om je daar wel van bewust te zijn.

In ieder geval goed dat je eerst een prijs hebt gevraagd Leonie.
Waarom doen taxichauffeurs dat?
Laatst werd mij een vijfvoudig bedrag gerekend voor een rit, uiteindelijk worden we het wel eens en vroeg ik waarom de chauffeur zoveel vroeg.
Hij loopt kans dat z’n klant naar een andere taxi loopt toch?

Antwoord:
Deze auto is niet van mij en aan het eind van de dag moet ik huur betalen aan de eigenaar.
Ik heb al dagen geen business meer gehad en loop drie dagen achter met de huur, de kinderen moeten naar school, de vrouw wil geld om eten te kopen.
Dus daar komt mzungu (blanke) aan die soms bereid is meer te betalen.
Dan vertel ik wat ik nodig heb en vandaar kunnen we onderhandelen.

Een andere reden kan zijn dat de chauffeur toevallig al een afspraak heeft en gewoon probeert uit te vissen bij wie hij het meeste verdienste binnen haalt. Als je een betere job geeft dan die hij al heeft, geeft de chauffeur de eerste job aan een collega.

Neem het de taxichauffeur niet kwalijk, vandaag heeft hij niets, morgen heeft hij twee jobs en kan hij er maar eentje doen.
Bespreek daarom wel altijd even een prijs voordat je in stapt.

UMEONE
dit klopt dit is ongeveer de totaal prijs inclusief ferry fair
ik heb de laatste keer €40 betaald maar wel in een
grote 7persoons auto waar ik de enigste betalende was
ook een voordeel is als je regelmatig de zelfde driver hebt
dat men hem kent bij de ferry en hij op de keniaanse manier
voorrang krijgt,geeft een relaxt gevoel vooral als je terug
naar airport moet

KENYA
ja vele drivers zijn niet eigenaar van hun wagen, en moeten
dus dagelijks of wekelijks hun car huur afdragen

(en als men wel zelf eigenaar is vehuurd men vooral in laagzseizoen
hun wagen uit aan mzungu tegen kostprijs.)

dit systeem is ook van toepassing bij de meeste matatu drivers

De meeste matatus zijn niet van de chauffeur en betalen per dag tussen 2500 en 3500 shilling huur, afhankelijk van hoe oud de matatu is.

Alles wat de chauffeur en tout meer binnen halen op een dag is hun verdienste.
Er rijden veel matatus en de concurentie onderling is groot, vandaar dat de meeste verkeersongelukken veroorzaakt worden door matatus.
Soms is de chauffeur eigenaar van de matatu, of krijgt de chauffeur een vast salaris naast z’n dagwinst.
Je kunt dat merken aan veel beter rijgedrag.