Safari Tanzania + strand Zanzibar; nog wat vragen aan de ervaringsdeskundigen

Hallo allemaal,

wij gaan deze zomer met onze 14-jarige dochter naar Afrika. Na lang kijken en zoeken zijn we uitgekomen bij een reis naar Tanzania voor een 9-daagse safari en aansluitend nog 5 dagen Zanzibar. We hebben 'n drietal offertes voor ons liggen, en hebben de beste indruk van Jambo. Iemand bekend met deze organisatie?

Alle lodges tijdens de safari die ze aanbieden lijken ons prima. Over de accomodatie in Zanzibar twijfelen we; dat is het Ocean Paradise Resort aan de noordoostkust in Kiwengwa. Ziet er mooi uit, maar bij recensies (oa op Tripadvisor) lezen we dat het wel heel geisoleerd ligt en je niet even naar een dorpje oid kunt. Ook zien we dat er livemuziek en entertainment is… dat hoeft voor ons nou ook weer niet zo. We zijn dus aan het kijken of we een vergelijkbaar resort (mag best wel luxe zijn na het gehobbel door Tanzania :slight_smile: kunnen vinden wat ook direct aan een mooi strand ligt, maar ook meer (in de buurt van) een stadje. Voor onze dochter is het wel leuk als er een zwembad of zoiets is. En ik kan me herinneren ook ergens een tip gelezen te hebben over dat je vooral aan 1 kant van het eiland moet zijn voor de mooiste stranden. Welke kant is dat?
En we willen ook graag een trip maken om te snorkelen en/of duiken. Is het handig daarmee rekening te houden qua locatie of is alles goed te bereiken? Nog andere tips voor Zanzibar?

We zijn niet zulke ‘reizigers’ als een aantal mensen hier op het forum, dus vinden het fijn om ons vantevoren goed in te lezen. Alle tips, ook voor Tanzania, zijn dus van harte welkom!

dank,
Mare

Het probleem dat je beschrijft dat je graag naar een stadje oid wilt speelt op heel zanzibar: Op stonetown na zijn er helemaal geen stadjes waar je effe in kan gaan slenteren ofzo. En stonetown is niet in de buurt van leuke stranden. Ik denk dat nungwi je beste alternatief is, daar is enigszins wat te doen. De mooie stranden etc liggen vanaf nungwi langs de oostkust naar beneden, snorkelen is overal goed.

1 like

Hoi,

Zelf vind ik de stranden rondom nungwi (kilindi) het relaxed omdat er niet zo’n groot verschil zit tussen eb en vloed. dat kan aan de andere kant van het eiland nog wel anders zijn.
Zanzibar is relatief klein. er zijn verschillende dingen te doen. zo kan je de kruidentrip doen, red colobus aapjes bekijken, met dolfijnen zwemmen, snorkelen, henna tatoeages laten zetten, je heerlijk laten masseren, diepzee vissen enz enz en alles is praktisch overal te regelen, helemaal als je luxe zit.
Verder denk ik dat je met googelen en een reisgids een heel eind komt als het gaat om accommodatie (dat is nl zo persoonlijk)
Zelf zou ik bij accommodatie wel letten op het feit of het van italiaanse eigenaren is. persoonlijk heb ik me regelmatig geërgerd aan het harde praten/schreeuwen en onaangepast gedrag/kleding van deze doelgroep.
groet mariska

1 like

Dank beiden voor jullie reactie!
Dat van die italianen is herkenbaar; het viel me bij het kijken van foto’s op Tripadvisor vd resorts (en dan niet de professionele maar van de gasten zelf) al op dat er bij sommige resorts vrijwel uitsluitende italiaanse onderschriften = dus van italiaanse gasten bij stonden. Nu heb ik zelf jarenlang in Italie gewoond, heerlijk lang & mensen, maar ik ken ook de luidruchtigheid en het nogal nadrukkelijk aanwezig zijn. Daar zitten we echt niet op te wachten.

Nungwi klinkt goed, ik had daar wel een paar leuke hotels/lodges gezien maar dacht toen nog dat 't te ver weg was van Stonetown. Inmiddels overwegen we ofwel bij aankomst of dag voor vertrek een nacht in Stonetown te boeken. Dan maakt afstand niet zoveel uit voor Nungwi of Kiwengwa.

Overigens laten we de reis verzorgen door ofwel Jambo of SNP. Dat kan de vrije keuze ook nog beperken wellicht, maar desnoods doen we dat stuk zelf.
Als er iemand nog tips heeft voor een goede lodge/hotel op Zanzibar? Onze criteria zijn: niet al te groot, geen heisa of animatieteams oid, goed schoon, goed eten, lekker zwembad en zo’n mooi wit strand… :-). Niks bijzonders dus, het gaat eigenlijk meer om wat we niet willen (drukte, massaal, allínclusive achtige oorden) dan wat wel…

Wat is overigens jullie input mbt Stonetown. Wel een nachtje doen? En dan bij aankomst (wel cultuurshock na privesafari maar ach we zijn toch in beweging) of dag voor vertrek (lekker uitgerust van strand maar misschien ook wel geen zin om dan dag eerder van strand te vertrekken…).

Dank alvast!

Dag Mare,

ik ben net een dag terug van Zanzibar en Tanzania.

Met de taxi is het plusminus 1.15 uur vanaf Stonetown naar Nungwi of Kendwa.
met de daladala zeker 2 uur.

ik zat in een resort in bububu …FURAHA. incl zwembad.

wat is het voordeel…met de dala dal slechts 25 min van stone town en met de taxi 15min.

de dala kost nu TZS 300 en de taxi 10.000

verder op redelijke afstand van de rest.

als je in Kwenda zit moet je ervan uitgaan dat je niet snel ergens anders heen gaat.

gr,sonja

1 like

hoi,
stonetown is wel echt leuk om in te verdwalen en lekker te shoppen. eerst stonetown of later stonetown… ligt aan je behoeftes. wil je na een tijdje rondrijden dieren spotten maar ook afstanden doen, eerst plat onderuit in de zon of dan juist zin in drukte, restaurants en shoppen …?
Misschien dat jullie dochter de doorslag kan geven;)
dat uurtje meer of minder reizen op een dag maakt ook niet zo heel veel uit.
als je in kwenda zit kan je nog steeds overal heen. alleen is het iets verder dan als je rondom stonetown verblijft, dat centraler ligt.
groet mariska

Thanks!
We hebben besloten om bij aankomst nog geen Stone Town te doen maar eerst te gaan relaxen. We gaan naar Fumba Beach Lodge, dat ligt wel wat centraler en ca 30 minuten vanaf Stone Town.
Daarvandaan willen we dan dagje strand - dagje Stone Town - dagje strand met snorkelen - dagje specerijenkwekerijen - dagje strand.

Ontzettend veel zin in!

safari njema! (fijne reis!)

gr mariska

1 like

Vorig jaar zaten wij ook in Fumba Beach. Het is een heerlijk rustig locatie. Maar het ligt wel erg afgelegen van alles. Wij hebben vanuit Fumba Beach uitstapjes gemaakt naar oa Jozani en het Butterfly center (in één trip gecombineerd). Dat uitstapje hebben we in Stonetown geregeld, dat was voordeliger dan dat het via Fumba Lodge ging. Ook deden we een spice-tour, maar dat is handiger om vanuit Stonetown te doen (met het oog op duur van de rit)

De rondreis Tanzania Zanzibar regelden wij via Milhoro Travel in Weert. Dat pakte voor onze wensen voordeliger uit dan Jambo…en alles was perfect geregeld.

1 like

Wij zijn 2 jaar geleden een week naar Fumba Beach geweest en we zouden er een volgende keer zo weer heen gaan. Het ligt inderdaad wel redelijk afgelegen maar alles is prima te bereiken. Een goed hotel, prima eten en aardige mensen!
Wat betreft Jambo, daar hebben wij in 2007 een safari mee gedaan. Het is een prima organisatie maar wel prijzig. Wij hebben hele goede ervaringen met Flash Safaris http://www.flash-safaris.com/site/nl/home.html
Magda Vrijs is een nederlande vrouw die in Tanzania woont en daar reizen organiseert. Zij heeft 2 jaar geleden voor ons een rondreis door Tanzania georganiseerd met aansluitend een week verblijf Zanzibar. Alles heel goed geregeld en voor een prima prijs! Onze ervaring is dat het vaak toch voordeliger als iemand in het land zelf alles regelt.

Veel succes en alvast veel plezier.

1 like

Hallo,

M’n vriend en ik vertrekken in September op huwelijksreis naar Tanzania, Zanzibar. We
hebben een verblijf geboekt voor 14 dgn maar heeft er iemand tips hoe je daar ter plaatse een safari kan boeken want vanuit België is het nogal duur. En wat de beste plaatsen voor een safari zijn ? Groetjes Stéphanie

Hoi Stephanie,

Misschien kunnen we een safari samen doen? Is misschien goedkoper?
Wij willen graag naar Saadani park.
Gr Marinda

Hooi Miranda en Stephanie!

Ik ben vorig jaar met mijn vrouw op vakantie naar Tanzania geweest en het was top. Wij hebben onze safari geboekt via Makasa Tanzanian Safari’s. Het was allemaal heel goed geregeld. De ene eigenaar is nederlandse en de andere is duits/tanzaniaans. hun site is www.makasatanzania.com
succes!

Beste Miranda, Stephanie en Maarten,

wellicht niet in de gaten maar jullie reageren op mijn oproep. Willen jullie zelf een nieuw draadje starten? Dan kan ik ‘mijn’ draadje sluiten.

Wij zijn overigens helemaal rond met onze reis, maar hebben gekozen voor een prive-safari en organisatie vanuit NL. We zien er enorm naar uit, en wensen iedereen die nog die kant op gaat een onvergetelijke reis!

Mare

Hi Mare,
Ik ga in juli met mijn zus voor 3 weken naar Kenia-Tanzania en Zanzibar en wij hebben onze reis via Brendafrica gereserveerd. We zoeken trouwens medereizigers, hetzij voor de hele reis of een gedeelte ervan. Website van de reisorganisatie is www.brendafrica.nl
We hebben Brenda ontmoet en ze heeft voor ons een reis op maat gemaakt, we kijken er zo naar uit! Neem maar eens een kijkje op haar website, ziet er heel goed uit en alles is van A-Z goed uitgelegd.
Wie weet, misschien tot binnenkort?
succes!
groetjes,
Marcelle

Ik denk niet dat je Mare tegenkomt, aangezien je reageert op een reactie van ruim een jaar geleden…