safari, cultuur en duiken - waar?

Mijn partner en ik willen na ons huwelijk een rondreis gaan maken door Afrika. Na een rondreis door India en Noord-Amerika hebben we de smaak helemaal te pakken en willen we dolgraag Afrika beleven. Omdat ik door de bomen het bos bijna niet meer zie, zou ik jullie graag wat tips willen vragen hoe ik dit het beste kan regelen. Ik had de volgende dingen in mijn hoofd:

• georganiseerde (groeps)rondreis
  • op echte safari, dus niet per se langs de meest toeristische plekjes, maar langs de mooiste plekken waar je de echte wilde dieren kunt zien in hun eigen leefomgeving (ik dacht zelf aan Tanzania of Kenia), dit is voor ons echt het allerbelangrijkste, de big five zien, actie zien, etc.
  • lokale cultuur meemaken, dus ook naar dorpjes en marktjes bijvoorbeeld
  • (kooi) duiken tussen haaien, dus ook het zeeleven meemaken, zo mogelijk walvissen zien (dit schijnt in Zuid-Afrika en Mozambique te kunnen)
  • kortom: met name natuur (wildlife), cultuur, avontuur
  • geen luxe, liefst in tentjes in de parken (af en toe kunnen douchen zou wel fijn zijn, dus afgewisseld met lodges mag ook, het hoeft niet per se het meest basic te zijn)

Qua periode twijfelen we nog tussen april en september. We waren van plan om in april te gaan trouwen, maar ik heb nu gelezen dat het dan regenseizoen is in Kenia en Tanzania dus dat is niet ideaal. Daarom zou september beter zijn omdat dan ook de kleine dieren geboren worden (voorjaar daar) en de roofdieren actief op jacht zijn, klopt dat? Alhoewel ik hier (Bouwstenen Kenia » individuele rondreizen | Riksja Travel) weer las dat de dieren juist in december-februari geboren worden? En dat mei-augustus de periode is van de grote trek, dus dat dat juist optimaal is. Kortom, wat is de beste periode om naar dit gebied te reizen?

Ik zou graag jullie ervaringen horen, en misschien hebben jullie tips voor reisorganisaties die goed bij onze reizen aansluiten? Tot nu toe ben ik langs de reizen van Djoser, Sawadee, Out in Africa en Shoestring gekomen. Het sluit alleen allemaal net niet aan bij wat wij zoeken (en een aantal zijn behoorlijk prijzig). Vandaar dat ik hoop dat jullie me advies kunnen geven op basis van jullie ervaring. Hiervoor alvast mijn hartelijke dank!

O ja, nog een toevoeging: we willen een reis van zo’n 3 weken gaan maken (kan wat korter of langer). En we zouden ook heel graag een safari willen doen waarbij je een gorilla of chimpansee familie bezoekt.

Wij hebben onlangs onze huwelijksreis bij Jambo.nl geboekt. Wij gaan eerst 4 nachten op safari in Zuid Afrika in een prive reservaat. we slapen dan in tenten in de natuur. Vervolgens vliegen wij naar Mauritius om daar lekker te relaxen, duiken en te snorkelen.
Misschien is dit ook iets voor jullie?

Ik ben inderdaad erg enthousiast over jambo en heb bij deze organisatie en nog een andere een offerte aanvraag gedaan, dus ben erg benieuwd! Ben nog steeds erg benieuwd naar reacties, bijvoorbeeld hoe lang jullie aanraden om een safari tocht op zoek naar gorilla’s/chimpansees te doen (is 2 dagen voldoende?), waar je het beste kunt duiken, ook met haaien (is Zanzibar geschikt?) en waar je ook cultuur trips kunt maken om de lokale bevolking mee te maken. Alvast weer bedankt!

Hiervoor moet je naar Oeganda of Rwanda; wij hebben zowel de chimpansee en gorilla-tracking in Oeganda gedaan. Absoluut geweldige ervaring is dat geweest.
Wij hebben de reis op privé basis gedaan bij Jambo vorig jaar januari.