Rustig weekendje...

(origineel bericht op be-more.nl)

Rustig weekendje…

Mwaswera bwanji,

Er is weer genoeg gebeurt dit weekend, dus weer genoeg om te vertellen. Ik moet er wel bij zeggen, sommige dingen kunnen best schokkend zijn.

Woensdag en donderdag waren niet heel bijyonder. Het begint hier al aardig te wennen xD. Woensdag ben ik naar Pakachere gelopen, daar even wat gedronken en mijn vorige post getypt. Donderdag ben ik met Kim naar Charles geweest. Charles woont een kwartiertje lopen bij YODEP vandaan en heeft polio. Hij krijgt daarom thuis les van vrijwilligers. Hij kan niet zo goed meer praten, maar is heel leergierig en vindt het geweldig om engels, wiskunde en geschiedenis te leren. Op de weg terug hebben we nog even wat gedronken bij een kraampje en een paar leuke foto’s gemaak met Merz, een van de lokale vrijwilligers.

Vrijdag liep alles iets anders dan verwacht. Joy had al een tijdje last van hoofdpijn en sinds donderdagavond ook pijn in zijn nek. Dit leek me verdacht veel op Malaria en ik ben met hem naar de kliniek geweest. Wat dat betreft kunnen wij nog wel wat leren van hier. De uitslagen van de bloedtesten kregen we nog geen 20 minuten later van de arts. Hij had inderdaad Malaria, dus tot donderdag zit hij aan de medicijnen.

Vlak voor we weggingen kreeg Joy een telefoontje. Zijn grootmoeder was deze nacht gewurgd en bestolen. Ik kon mijn oren niet geloven, dat dat hier zomaar kan gebeuren. We gingen daarom meteen door naar het politiebureau, waar we met 3 agenten naar haar huis gingen. Daar zaten zo’n honderd mensen te wachten, inclusief alle vrijwilligers van YODEP, terwijl de politie hun onderzoek deed. Toen ze klaar waren werd haar lichaam door 10 man op een matrasje achterin de politietruck gelegd en naar het mortuarium gebracht.
Genoeg drukte voor vandaag. Ik heb daarna mijn spullen gepakt en ben naar Pakachere gegaan. Het wi-fi deed het daar niet, dus daarom post ik dit pas nu. Ik heb Tim ingelicht over de situatie en daarna niet zo veel meer gedaan.
's Avonds kwamen meerdere vrijwilligers om gezellig te barbecuen. Dit was ook zeker heel geslaagd. We hebben ook nog wat bedacht om te doen met ons donatiegeld. De kinderen hebben niet zoveel om mee te spelen, dus we gaan een klimtoestel pionieren met twee banden als schommels, een klimmerek en iets van een basket. Dit hebben we samen uitgewerkt tijdens de BBQ.
Nadat we met zijn zessen nog wat hebben gedronken en muziek hebben geluisterd, zijn we lekker naar bed gegaan.

Zaterdag weer gewoon om zes uur wakker. Gelukkig was er nu een lekker ontbijtje; goeie koffie en toast met scrambled eggs xD.
Vervolgens ben ik even naar de markt gelopen om te kijken hoeveel touw kost, voor ons briljante idee. Lang gezocht, niks gevonden. Gelukkig kwam ik op mijn weg terug Chiara, Nina, Demi, Jan en Mia tegen. Samen hebben we nog even wat drinken gehaalt en het internetcafe opgezocht.
Voor de lunch waren we weer terug op Pakachere. 's Middags ben ik met Tim, Roos en Paul naar de begrafenis van Joy’s grootmoeder gegaan. Jammer genoeg was die al afgelopen toen we daar aankwamen, maar het was toch goed om de familie even te zien.
Weer terug op Pakachere begon de ellende. Hoofdpijn, koorts en misselijk. Even later maakte ik constand hetzelfde cirkeltje door. Overgeven, drinken, weer even goed. moe en weer overgeven. Jammer, want die avond gingen we uit. We zouden uit eten gaan bij Annie’s Lodge en daarna stappen net buiten Zomba. Maar daar vertel ik over twee weken wel over, als ik er zelf ben geweest…

Zondag ging het weer een stuk beter. Lekker kopje thee en toast als ontbijt. Verder hebben we niet zoveel gedaan. Beetje muziek geluisterd, gepraat en heeeeel veel gehangen in Pakachere. 's Middags zijn we weer teruggelopen naar Joy’s huis.
's Avonds begon het toch te hozen!!! Snel het dak controleren op lekken, hier en daar een tijltje neerzetten en lekker slapen. Gelukkig was het nu wel wat koeler xD.

Maandag was weer een gewone dag. Ontbijten, naar de ECD, lunchen. Vanmiddag hebben we de ECD een flinke schoonmaakbeurd gegeven. Eindelijk het gevoel dat je echt werk hebt verricht.

Vanavond hebben we pannenkoeken gebakken, want Ivy is jarig!!! Inmiddels zitten we samen aan de koffie en gaat iedereen langzaamaan naar bed. Goed idee, want ik ben nog best moe van het ziek zijn.

Tiwonana allemaal!!!

(origineel bericht op be-more.nl)