Rusland ervaringen, deel 2

Ik heb in mijn eerste artikel iets proberen te vertellen over het Rusland maar het is niet makkelijk om alles te beschrijven. Wat ik in dit deel kwijt wil is meer gericht op het reizen. Wie goedkoop naar Rusland wenst te vliegen kan dat met diverse bureau’s. Vooral lijndiensten zijn wat dat betrefd nog steeds goedkoop. Vrijwel iedere vlucht gaat via Moskou om van daaruit door te vliegen naar de bestemming. Pas op met de vlucht die naar Moskou gaat. Deze op 3 na duurste stad ter wereld heeft 3 vliegvelden. De beste, nee ik zeg het verkeerd, de luchthaven die het minst problemen opleverd is Domodedovo. Hier is een overstap meestal op de luchthaven zelf naar een binnenlandse bestemming. Sjeremetjevo is echter een vliegveld dat bestaat uit 2 vliegvelden. De eerste is internationaal en de tweede is nationaal. Wie hier aankomt op 1 en een vlucht verder heeft op 2 kan gebruik maken van en bus shuttle. Maar niets wetende kom je met je koffer uit de terminal en hordes van taxi chauffeurs staan te wachten om je naar het andere vliegveld te brengen. Dit gaat echt niet zonder slag of stoot. De prijs en reistijd met een taxi hangt echt af van het humeur en de inkomsten van de taxi chauffeur ter plaatste. De normale reistijd is met de shuttle bus ongeveer 30 minuten, ik heb berichten gehad dat sommige taxi chauffeurs er 1,5 of 2 uur over doen. Niet wetende waar je rondrijd zie je Moskou van allerlei plaatsen en met een zogenaamde snellere route. Goed informeren in het vliegtuig moet toch een hoop ellende besparen. In ieder geval maak je dit op meeredere plaatsen in de wereld mee. Ook georganiseerde reizen zijn best goed te doen, al zie je dan weer de plaatsen die het bureau je wenst te laten zien. Ik heb Rusland gezien zoals ik het wilde. Een zwerver die zijn roes uit slaapt op een bank omdat hij de dag ervoor toevallig een halve liter Vodka kon kopen en die in één teug naar binnen kon werken. Ik hoorde kletterend water links naast me en toen ik die kant op keek, zag ik een vrouw. Een armoedig rokje opgetrokken zat die gewoon te plassen in het openbaar.
Veel nationale vluchten gaan met Aeroflot en vele toestellen zijn erg verouderd. Jonge vliegtuig maatschappijen hebben vliegtuigen aangeschaft en dan met name Boeing (737). Rusland is bezig om het imago op te poetsen, maar het is en blijft een land apart van onze westerse maatschappij. Het is voor mij een land dat plussen en minnen heeft. Je kunt er een huis bouwen voor weinig geld, maar de zekerheid is nul komma nul. Een arst loopt het vuur uit zijn sloffen als hij 50 Euro per maand krijgt en wat is dat in vergelijking met wat wij per maand moeten betalen aan ons zorg systeem. Ik heb niet gevraagd om ruim 100 Euro per maand kwijt te zijn aan een premie en voor mij is dit nog steeds een netto verlies van mijn salaris. Sorry, maar dit moest ik ook even kwijt. Ons land in de EU moet er aan geloven dat we hetzelfde worden als in de USA. Ouderen moeten maar intrekken bij de kinderen, dat scheelt een hoop in de opvang van hun kinderen. Werkeloos is straks maar voor een half jaar en dan is de koek op. Pensioen is straks alleen maar een herinnering. Het communisme is op zich een verdomd goeie manier van politiek. Alleen wij kunnen dit niet beseffen. Zorg dat je een goede reisleider hebt als je naar Rusland gaat, ook al kost dit iets meer. Rest mij nog 1 advies. Wordt nooit verliefd op een vrouw uit Rusland die je zomaar op internet hebt gevonden.
Sorry dat ik dit onderwerp heb gewijzigd in mijn verhaal aan het slot. Er worden al genoeg mannen gek gemaakt op dating sites en geld storten gaat zo gemakkelijk.
Met vriendelijke groet en toch een mooie reis toegewenst naar dit prachtige land.
Marcel. (ps, sorry voor schrijf fouten)

Sorry hoor, maar naar mijn mening ga je wel erg ver als je zegt dat het communisme een goede vorm van politiek is.
Heeft die Russische vriendin je gehersenspoeld met allerlei ‘vroeger-was-alles-beter-in-de-Sovjet-Unie’ babbeltjes?
Natuurlijk worden alle dingen die Stalin heeft gedaan in de doofpot gestopt. En heb je wel eens de boeken van Solzhenitsyn gelezen??
Gulags waren niet zo’n pretje hoor :wink: