Naar Moskou met trein of vliegtuig?

Vsem privet,

ik ben al 3 jaar van plan om eens naar Moskou te reizen, maar kom daar steeds niet aan toe.
Altijd komt er iets tussen of zijn de tickets opeens duurder, etc (kortom het lukt steeds niet).
Nu heb ik de knoop doorgehakt en heb ik besloten dat ik voor begin 2014 een keer moet gaan.

Nu kan je niet zomaar Rusland binnenkomen, ten eerste heb ik een visum nodig. Maar hoe moet ik dat regelen?
Heb het een en ander nagelezen, maar het lijkt me erg ingewikkeld en veel gedoe. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat moet ik nu eigenlijk doen?

Vervolgens gaat het erom hoe je ernaartoe gaat. Ik denk dat er 2 opties zijn: Vliegen of treinen. Treinen is volgens mij duurder dan vliegen maar lijkt me wel veiliger. Ik heb het niet zo op vliegen, vooral vanwege mijn ervaring met enorm veel turbulentie op mijn vorige terugkomst op Schiphol. Toch zou ik graag ervaringen van anderen willen horen, zowel voor trein als vliegtuig. Wat gebeurt er als je aankomt, hoe streng zijn controles, hoe is het onderweg?

Ook een goede: Hoe veilig is het op de stations/vliegvelden of in het algemeen? Ervaringen van anderen over reizen in de USSR zijn dat het toen erg veilig was en weinig criminaliteit. Nu is het beeld over het algemeen negatiever, lees ik. Iemand die hier iets over kan zeggen?

Zijn er nog dingen die ik mee moet nemen of juist niet? Waar ik aan moet denken of moet doen?

Sorry voor al die vragen maar het zal mijn eerste grote reis zijn die ik bovendien bijna helemaal alleen afleg.

Alvast bedankt voor het Beantwoorden!

FoXX

Hallo Foxx
afgelopen maart ben ik naar Moskou geweest ik heb dit per vliegtuig gedaan vanaf dusseldorf naar domodedovo met air Berlin dit omdat de tickets waren.
Dit is mij heel goed bevallen aangezien er vanaf domodedovo een directe trein verbinding is richting Moskou , dit is hooguit 3 kwartier a een uur met de trein.
Ik heb Moskou als een veilige en bijzondere plek ervaren
Wat betreft het visum kijk hier even http://visum.nl/rusland-visum.php
dan wordt het al een stuk duidelijker.
Hoop dat je hier wat aan hebt als je meer wilt weten pm maar
En veel plezier

Groeten arno

Hallo FoXX,
Inmiddels reis ik 5 jaar regelmatig naar Moskou en andere steden in Rusland. In mijn beleving woon ik part-time in Moskou :slight_smile:
Mijn voorstel zou zijn dat je de link van arno1986 gebruikt voor je visum of op de site van het Russisch consulaat in Nederland kijkt en het zelf regelt. Dat laatste heb ikzelf steeds gedaan.
Reizen per vliegtuig is natuurlijk in de zomer duurder dan in het naseizoen, maar dat is voor de trein ook zo.
Verder hangt wat je moet meenemen vooral af van het jaargetijde. Basically is het een stad zoals elke andere grote Europese stad.
Als je specifieke vragen hebt, stel ze gerust.

Wat Moskou betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik me hier veiliger voel dan bv een Barcelona of London, Parijs. Het is niet zo dat je je geen zorgen hoeft te maken om pickpockets, maar relatief gezin loop je hier minder kans om berooft te worden dan in eerder genoemde steden. Moskou heeft zeer veel politie/militairen. De metro is zeer veilig en de meest toeristische trekpleisters zijn goed bewaakt. Bewakers kennen de criminelen/dronkaards vaak van gezicht en laten hen niet binnen.

Enige gevaarlijke plek die ik ken zijn drukke zebrapaden. Daar willen nog wel eens groepjes jonge zigeuners een poging wagen om je te ontdoen van waardevolle bezittingen. Algemeen advies, let vooral op elkanders tas op drukke punten (zebra overgang, wachtrij metro…en verder ken ik er weinig andere drukke punten)

Aandachtspunt voor het aanvragen van een Russisch visum:
M.i.v. 1 april 2013 kan indienen door particulieren (per persoon) alleen op afspraak (kan twee tot drie weken duren) daarna duurt de behandeling 5-7 werkdagen

Weet je dat zeker Froja? Ik heb namelijk een week of 2 terug iemand met een visumaanvraag geholpen en ben zonder afspraak naar de ambassade geweest. Dit kan op Donderdagen vanaf 9 uur tot…ik geloof 13.00 uur. Je kan ook via een web applicatie een afspraak maken. Dat heb ik dan voor een ander gedaan en dat lukte nog 2 dagen op voorhand. Moet wel zeggen dat ik daarmee geluk had. Juli was behoorlijk volgeboekt.

Blijft natuurlijk verstandig om niet tot het laatste moment te wachten.

Je hebt gelijk.
Op dit moment is 31 juli de eerst volgende mogelijkheid.
Alternatief is zonder afspraak gaan, daarvoor is één loket geopend en moet je hopen dat het niet te druk is en je voor sluitingstijd aan de beurt bent.