Ik (m, 50) zoek een paar reisgenoten voor een rugzaktrektocht van circa vijf weken in West-Nepal, vanaf half november dit jaar.
De tocht die ik wil maken loopt vanuit de rand van het laagland, de Terai, de heuvels in naar het Khaptad national park en vandaar naar het Rara meer. Terug naar Kathmandu met een lokale vlucht vanuit Jumla.
Het mooie van de tocht is de afwisseling van landschap, natuur en cultuur. Je loopt langs dorpen en rivieren geleidelijk omhoog naar Khaptad op 3000 meter en vandaar naar het Rara meer door een dunner bevolkt en droger gebied. Andere toeristen zijn alleen bij het Rara meer te verwachten. Zie www.dnpwc.gov.np voor de nationale parken en het boek Trekken en klimmen in Nepal van Steve Razzetti voor een beschrijving van het gebied.
Mijn bedoeling is om de tocht zelfstandig te maken: rugzak mee, geen gids, eten en slapen in (basic) lokale gelegenheden. Die zijn er volop vanwege de vele lokale reizigers. Door werk vroeger in Nepal spreek ik nog wat Nepalees, handig voor een dergelijke tocht.
Wat kost dat ongeveer en gaan we dan samen per vliegtuig, enz. Trek je samen op, enz.? Ik heb hier geen ervaring mee, maar wie weet … Wat heb je hier voor nodig aan persoons eigenschappen … Of is simpelweg de wens om lekker te genieten van wandelen enz. genoeg en wat voor voorbereiding vereist dit dan zoal ? Ik ben 47 en hou van wandelen. Man.
Kosten bestaan vooral uit de vlucht naar Nepal (1000-1500 euro), een binnenlandse vlucht van 100 euro en verder wat kleinere posten zoals een paar overnachtingen in Kathmandu, de bus naar Nepalganj en een trekking permit. Ik denk met 2000 - 2500 euro een heel eind te komen.
Samen heen en terug reizen kan, maar is niet noodzakelijk mocht dat zo uit komen. Na de tocht nog een weekje in Kathmandu vallei rondkijken is bijvoorbeeld prachtig.
Voor een dergelijk tocht moet je ervaring hebben met rugzaktrektochten in de bergen: weten wat het is om met een rugzak van 12, 13 kg 6 tot 8 uur per dag in de bergen te lopen en vooral kunnen dalen zonder dat je last krijgt van je knieen. Klimervaring is niet nodig, het zijn geen steile rotsen of zo waar je over moet, ook geen zware bergschoenen. Verder moet je niet al te veel op comfort zijn gesteld. Hogerop zal het prachtig helder zijn maar 's nachts ook koud, eten bestaat uit rijst met een linzensoepje en wat groenten en heel veel zoete thee met melk onderweg, slapen waarschijnlijk heel vaak op een eigen matje en wassen buiten onder de pomp. Allemaal wat spartaans dus. Een paar dagen afzien en je afvragen wat je hier doet en daarna is het geweldig. Je komt terug als een jonge god.