Rugzak inpakken voor Indonesie!

Lieve reizigers,

Deze zomer ga ik 6 weken door Indonesie trekken (Java en Bali), waarbij ik van hostel naar hostel ga met een rugzak.
Het is de eerste keer dat ik een langere tijd met rugzak op pad ga, en ik was benieuwd; wat in te pakken voor Indonesie?

Onderbroeken en tandenborstel begrijp ik, maar hebben jullie verdere tips?

Misschien heb ik wat tips, maar wat wil je graag zien? heb je een plannetje?
hiermee kunnen de mensen je misschien beter adviseren.

Met vriendelijke groet
Paul:zon02:

Wat je ook gaat doen, pak niet veel spullen in! Je kan je kleren op heel veel plekken laten wassen, en ze zijn in een mum van tijd droog.

Verder: op Java zijn de meeste mensen moslim, en het is wel zo netjes om daar je kleding op af te stemmen. Ik kan niet zien of je een mannetje of een vrouwtje bent, maar geen te korte broeken en rokken (tot de knie is een goede lengte), geen singlets of hempjes met spaghettibandjes. T-shirtjes zijn prima.

Ik zou bovendien gaan voor ademende kleding als bv. katoen, en geen synthetische materialen.

Overal in Indonesie kom je “warungs” tegen waar men de essentiele dagelijkse spullen verkoopt, allemaal in kleine (dag c.q. week) verpakkingen: Zeep, shampoo, tandpasta, maandverband, koffie, thee, andere drankjes, etc., etc. Neem dus dat soort spullen niet uit NL mee, anders dan voor de 1e paar dagen.

Ik zou tampons wel meenemen, die ben ik nog niet vaak tegengekomen.

Wat ik altijd meeneem is loperamide (anti-diarree pilletjes) :slight_smile:

Weegt niks, kost heel weinig. Is ook in Indonesie te verkrijgen, maar als je het nodig hebt, heb je echt geen zin om een apotheek te zoeken :-p

En een basiswoordenlijstje Indonesisch (vooral getallen!) kan ook nooit kwaad…

Als ik alleen reis, neem ik altijd een dekbedovertrek mee en gebruik deze als slaapzak voor 't geval dat 't overal niet even schoon is en niet altijd lakens aanwezig zijn.
Verder heb ik een reiszakje die ik op mijn buik meedraag voor mijn paspoort en geld. Je kunt deze kopen in winkels waar ze koffers etc aanbieden.
Nog een tip. Ik neem ook een ouwe mobiele telefoon mee en gebruik hem als prepaid. Op deze manier kun je eenvoudig en goedkoop bellen. Vooral als je van te voren een Guesthouse of hotelletje wilt reserveren.
In de Lonely Planet staan meestal ook de telefoonnummers van de hotels/guesthouses en travelagents vermeld.

Gr
Paul:wereld:

Het is altijd handig om een fotocopie mee te nemen van je paspoort,
rijbewijs, creditkaart en je vliegtickets en die ergens anders op te bergen. Je weet maar nooit.

De belangrijke papieren scan ik in en stuur ze dan in een email naar mezelf. Neem zo weinig mogelijk mee, dat maakt het reizen van plaats naar plaats een stuk eenvoudiger. Wij reizen zelf in de tropen alleen met handbagage. (=max. 7 kg)

Handig om te weten; die warungs! Meestel neem ik zelf (teveel) mini-producten mee. Ik heb een hele lade vol met shampoo / badgel van bijvoorbeeld hotels waar ik voor mijn werk zat of andere monster producten.
Halverwege oktober ga ik voor het eerst een maand naar Indonesie. De eerste twee weken verblijf ik op Bali in ‘luxere’ hotels, in ieder geval met zwembad en eigen badkamer. Weet iemand of je in dit soort hotel shampoo en badgel op de kamer ‘krijgt’?

De laatste twee weken ga ik over op een lower budget (en andere eilanden), dus dan zal ik het zeker nodig hebben.

Eigenlijk alleen bij de luxere accommodaties hadden wij ook douchegel/shampoo liggen. Bij de ‘normale’ en wat goedkopere accommodaties lag er alleen een zeepje.
Maar als je maar een maand gaat, dan heb je toch genoeg aan allemaal zelf gevulde mini’s? Dan kan je altijd nog een mini-shampoo of mini-douchegel daar kopen mocht het opgaan, want dat verkopen ze daar gewoon.

http://www.packinglistonline.com/