1ste keer backacken, 1ste keer Indonesië

Hoi,

Mijn vriend en ik hadden via Joker een rondreis in Indonesië geboekt, omdat Joker nog vrij avontuurlijk is en we absoluut geen ervaring hebben met backpacken of verre reizen. Nu hebben we vandaag vernomen dat de reis is afgelast. Grote teleurstelling natuurlijk maar misschien ook een geluk bij een ongeluk ? De voornaamste reden voor deze groepsreis was zoals ik al zei vooral onzekerheid, maar als je alleen gaat kan je natuurlijk gaan en staan waar je wil. Aangezien we beiden al alle aangeraden vaccinaties hebben gehad zou het zonde zijn niet te gaan dus we gaan gewoon, zonder iets te plannen naar daar. Maar ik heb dus nog nooit gebackpackt, en ik kan wel tips gebruiken. Hoe krijg je bijvoorbeeld in godsnaam kledij voor 3 weken in zo’n rugzak zonder gebukt te gaan onder het gewicht ? Wat voor kledij neem ik mee, aangezien het grotendeels een moslimland is, zonder aanstoot te geven aan de bevolking en niet dood te gaan van de warmte. Is het wel een goed idee om onvoorbereid te gaan ? word er veel gestolen ? is het er duur ? is de warmte draaglijk ? Ik wil echt graag gaan maar ik ben ergens ook bang en wil mij graag zo goed mogelijk (mentaal) voorbereiden. Alle praktische tips zijn welkom ! dankjewel !

Je zult wanneer je zelfstandig reist meestal minder geld kwijt zijn dan met een reisorganisatie (in Indonesië althans), deze moet immers ook verdienen :wink: Joker was qua kosten blijkbaar geen probleem, dus nu hoef je ook niet op problemen te stuiten.

Hoezo onvoorbereid gaan? Je hebt toch nog tijd om je voor te bereiden, je bent nog niet weg ?!?! Lees verhalen op internet (bv mijn website www.ikreis.net ;), koop en lees een goede reisgids (in bv de Lonely Planet en Rough Guide staan tips) en binnen de kortste keren weet je wat er globaal te zien is en wat je leuk vindt. Zodra je dat weet kun je voorzichtig een route gaan bedenken.

Je hebt vrijheid, maak daar gebruik van. Het is niet nodig alles op je conceptroute vast te leggen, dat komt ter plekke wel. Maar dan heb je een rode draad…

Qua kleren: Indonesie heeft een troptisch klimaat, dikke spullem kun je wel thuislaten. (Op evt een trui voor 's avonds na.) Werk met meerdere laagjes katoenen kleren. Hempjes zijn in Indonesie not-done (op stranden in Bali na), maar niet te strakke t-shirts die de schouders ruim bedekken (en evt ook de ellebogen) doen het prima. Broeken of rokken tot minimaal op de knie voor erbij, en klaar!

Qua kleren zit ik nooit op meer dan 4-5 kilo. Kleren voor 3 weken? Je bent op vakantie, ik trek dan niet iedere dag iets schoons aan. Bovendien is ook op de meetste plaatsen in Ibdonesie de wasmachine al doorgedrongen. Tegen betaling kan je was gedaan worden, of je doet het zelf, op de hand. Was is zo droog!

Qua diefstel ed is Indonesie een veilig land. Uiteraard moet je waardevolle spullem niet onbeheerd achter laten, maar dat doe je thuis ook niet :slight_smile:

Ziezo ons vliegtuigticket is geboekt, we gaan 4 weken blijven ! We vliegen op Bali, en gaan hoogstwaarschijnlijk een binnenlandse vlucht naar Maumere nemen en vandaar terug richting Bali trekken. Dit zou doenbaar moeten zijn op 4 weken aangezien de groepsreis dit op 3 weken zou doen.
We gaan dus niets op voorhand boeken, en ik vroeg me af of het makkelijk is spontaan slaapplaats te vinden ginds.
Ik vraag mij ook af hoe het zit met de prijzen daar, ik heb gelezen dat je met een dagbudget van 25euro (eten drinken vervoer slaapplaats) zeker zou moeten toekomen, klopt dit ?
En dus schouders en knieën bedekken, maar een broek of short (tot op de knie) is ok, ook voor een vrouw ? En zijn er ook plaatsen waar ik mijn haar moet bedekken ? sorry voor de domme vragen hoor.
Ik kijk er alvast heel erg naar uit, maar ben tegelijk ook zenuwachtig, 4 weken is kort voor een geweldige reis, maar wel heel lang als het zou tegenvallen bijvoorbeeld. Ik kan Indonesië ook niet zo goed inschatten voor de één of andere reden, wat mij ook wat onzeker maakt.
alvast bedankt voor het antwoord !

Flores is prachtig, maar niet het makkelijkste eiland voor een eerste keer. In Maumere en Labuan Bajo is luxere accomodatie met warm water te vinden, op de rest van de eilanden is het kud douchen. Je kan ook niet overal pinnen, zorg dus dat je altijd voldoende cash rupiahs op zak hebt.

Wil je met de bus reizen, of wil je een auto met chauffeur? Die laatste is op het vliegveld te regelen.

Wil je vanuit Labuan Bajo naar Bali vliegen? Als je wilt vliegen, kun je gewoon ter plekke een ticket boeken. Wacht niet tot de allerlaatste dag, je wil niet dat je vliegtuig vol zit en je je aansluiting naar Europa mist. Meestal is het echter geen probleem last-minute te boeken. Als je met de boot wilt, is het handig om te kijken naar de tijden van de boot. De bekendste maatschappij (voor touristen) is Perama, maar deze gaat maar eens in de 6 dagen. Zie ww.peramatour.com.

25 euro is te doen als je geen auto met chauffeur neemt, doe je dat wel dan ben je wat meer kwijt. 't Is je eerste keer, dan is het sowieso goed iets meer achter de hand te hebben omdat je de lokale gebruiken (afdingen e.d.) nog niet zo goed kent.

Je haar hoef je op Flores nergens te bedekken. Houd er wel rekening mee dat je als vrouw niet in bikini kan baden in de warme bronnen (bv bij Moni of Bajawa) maar dat je dan een t-shirt en een short aan moet houden (of een sharong).

Bij deze mijn reisverslag van Flores: IkReis - Rondreis Flores en Komodo: de hoogtepunten in 1-2 weken

P.S. de islam is op Flores niet zo sterk aanwezig, veel mensen zijn daar christen (met bepaalde animistische invloeden)

http://www.ikreis.net/images/flores6.jpg

We vliegen rechtstreeks op Bali, wel met een tussenstop in duitsland en in Singapore als ik mij niet vergis, dus vanaf daar waarsch een binnenlandse vlucht naar Maumere.

Omdat ik nog studeer zijn we verplicht om in het hoogseizoen te gaan (Juli)
is het dan nog mogelijk om on the spot accomodatie te vinden ?

Ik vermoed dat we vooral te voet/ per bus gaan en misschien 1x een auto of motor gaan huren.

Ik heb wel net op wijsopreis.nl enkele verontrustende dingen gelezen wat betreft veiligheid, ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken, ik ga er vooral niet te veel aan proberen denken.

ohja, en hoe zit het daar met de toiletten ? Ik heb namelijk een hekel aan franse toiletten, maar ik heb zo’n vermoeden dat ik me er in Indonesië toch overheen ga moeten zetten :slight_smile:

In Indonesie heb je met name hirktoiletten. Persoonlijk vind ik dat erg fijn, WCs zijn zeker in het openbaar erg smerig en met een hurktoilet hoef je niet boven een ranzige pot te balanceren. In hotels zijn vaak westerse toiletten. WC papier is geen normaal iets in Indonesie, meestal gebruikt men een emmertje met water en de linkerhand. Niet is dan ook not done om iemand een linkerhand aan te rijken.

Bussen rijden tussen steden, maar als je naar een dorp op Flores wilt, of een vulkaan, dan zul je echt iets moeten charteren. 30 euro per dag ben je op zulke dagen al snel kwijt, en ik kan zeker rondom Bajawa een dergelijke tour aanraden! De Kelimutu kun je vanuit Moni te voet beklimmen. Afdingen dus! Bemos (busjes) zijn vaak goedkoper dan taxi’s/auto’s.