Eind mei ga ik samen met een vriendin backpacken in zuid-thailand en maliesie in 3,5 week. We komen aan op Bangkok en wilden met de trein richting een paar mooie eilandjes van thailand gaan. Vervolgens willen wij door naar Cameron highlands, KL en dan naar Borneo. In Borneo willen we de meeste tijd doorbrengen.
Is dit te doen in 3,5 week? En is de route wel verstandig? Of kunnen we beter in borneo beginnen?
Dat vind ik persoonlijk erg veel voor 3,5 week! Denk niet dat je dan erg kunt genieten van je vakantie. Zou 1 land nemen als ik jullie was, alleen al voor zuid Thailand kun je gemakkelijk 3,5 week voor uittrekken en voor Maleisie ook gemakkelijk.Jullie landen in bangkok, (weet niet of jullie vandaar ook terugvliegen?) zou dan zeker in Thailand blijven. Ben zelf in Thailand en Maleisie geweest maar de afstanden zijn groot en dus ben je vaak toch een halve/ hele dag kwijt om te reizen van bv het ene naar het andere eiland.
Jullie plannen zijn niet niets, Vanuit Bangkok is het ongeveer 16 uur met de trein naar Hat Yai. Er gaan er ongeveer 5 p/d. Koop je trein kaartje een paardagen van tevoren want vol = vol. Vorige maand moesten we 2 dagen wachten om de trein te kunnen nemen. Het is goedkoper om je ticket op het treinstation te kopen dan via een van de 1000 reisbureautjes.
Vanaf Hat Yai gaan de meeste bussen, mini vans naar Maleisië, je kan ook vanaf hier naar Satun om bv de Ferry naar Langkawi of Koh lipe te pakken.
Naar Butterworth / Penang is het ongeveer 4 a 5 uur, Naar KL 8 uur ligt aan de drukte.
Voor Cameron Highlands moet je eerst naar Butterworth of Ipoh waar je kunt overstappen op de directe bus naar CH. Mocht je te laat komen is deze al vol of al weg :D.
Maar als je hart ligt bij Borneo dan moet je daar zeker beginnen!!!
Ik zou zeggen neem de tijd! Want genieten is belangrijker dan haasten.
Sorry dat ik er zomaar tussen kom, maar ik ben ook erg op zoek naar informatie over de reistijden tussen Bangkok richting Pehrentian Islands.
Ik wil BKK richting Hat Yai gaan vliegen, en daar vandaan met de minivan richting de grens van Maleisie.
Hoe lang is het rijden tot de grens? En wat zijn de kosten daarvan ongeveer?
Ik moet namelijk vandaar uit weer naar Kuala Besut, om daar met de Ferry weer naar de Pehrentians te gaan.
Volgens mij is het wel een hele mooie route om vanaf Hat yai naar Kota Bharu te reizen. Vooral als je met de trein zal gaan, weinig toerisme, super vriendelijke mensen om je heen en een mooie omgeving. Alleen dat duurt langer dan via de weg, als je de trein schedules moet geloven duurt het ongeveer 4.5 uur.
Vanaf Hat-Yai kan je wel een mini-van nemen naar de meest Zuidelijke grens overgang (Sungai Golok) net boven Kota Bharu, alleen hoelang dat gaat duren geen idee, ben daar zelf nog nooit de grens overgegaan. Deze mini-vans vertrekken vanaf het busstation, je kan daar gewoon je ticket aan het loket kopen…
Je kan ook in het centrum een bus of mini-van naar Alor star of Butterworth nemen om vervolgens door te reizen naar Kota Bharu (Dit wordt zeker een dag taak!)