Route Van zuid Peru via Bolivia, noord Chili en Argentinie, via Iguazu naar Rio

Beste forumleden,

Ik heb de afgelopen tijd hier de nodige informatie verzamelt omtrent een reis naar Zuid Amerika. Aangezien hier toch een boel mensen zijn met ervaring in Zuid Amerika vind ik het handig om zo wat meer specifieke informatie te verzamelen. Ik zit samen met een vriend vanaf begin november t/m half december in Cusco en Urubamba (Peru) om Spaanse lessen te volgen en vrijwilligerswerk te doen. Nu willen we vanaf half december via Bolivia, Noord Chili, Noord Argentinie en Iguazu reizen naar Rio de Janeiro om daar 25 januari de vlucht terug te pakken. Dit zijn dus zo’n 6 weekjes. Het is voor ons allebei de 1e keer dat we zo’n reis maken, dus enige hulp qua tijdsinschatting en of plekken de moeite waard zijn etc. is welkom.

Het grove plan is om (gebaseerd op de reis van koningaap, die hier vaker genoemd wordt) vanuit Cusco via Puno, La paz, Sucre, Potosi naar Uyuni te gaan en dan vanuit Uyuni met een tour via de zoutvlaktes naar San Pedro de Atacama te gaan. Vanuit hier willen we vervolgens naar Salta in Argentinie reizen. Ik heb zelf geen idee hoeveel tijd je kwijt bent met dit stuk te bereizen, dus waar zou ik hier aan moeten denken?

Vanuit Salta weten we nog niet goed hoe en wat. We willen in ieder geval naar de Iguazu falls gaan en vanuit de Iguazu falls naar Rio de Janeiro. Het ligt een beetje aan hoeveel tijd het kost om tot Salta te geraken via bovengenoemde route of we dan vanuit Salta naar Iguaza moeten vliegen en van Iguazu naar Rio of dat we het eventueel met de bus kunnen doen. En wat zouden op dat stuk (van Salta naar Iguazu) en evt. van (Iguaza naar Rio) nog bezienswaardige plekken zijn?

Gr Freek

Hoi Freek!

Ik ken voornamelijk Peru en Bolvië en dit deel van je reis lijkt me prima haalbaar! Dat is ook een klassieke route die backpackers doen dus dat lukt goed!

Als je nog op zoek bent naar een project om vrijwilligerswerk te doen in de buurt van Cusco, neem dan eens een kijkje op http://www.oyelenaperu.com ! Een mooi gelegen onderwijsproject waar ik samen met een Belgische vriendin aan werk! Zij leidt daar ook het project ter plaatse dus je hebt nederlandstalige begeleiding, in een dorp ver weg van alle toerisme van Cusco!

Als je ook nog op zoek bent naar informatie omtrent excursies in Peru, samen met mijn Peruaanse partner hebben we een reisbureautje en mag je ons altijd contaceren voor vrijblijvende informatie betreffende Machu Picchu, het Titicacameer, de Colca Canyon, de Amazone en nog veel meer :slight_smile:

Ik wens je alvast veel plezier in dat prachtige continent!

Groetjes,
Valérie

Ik heb even snel een globaal dagschema opgesteld om het wat meer concreet te maken. Ik heb hier nog geen rekening gehouden met eventueel leuke bestemming voor oudejaarsnacht… Misschien hebben mensen met ervaring op de plekken een idee of het een redelijke dagindeling is? Daarnaast zitten we nog te twijfelen om na Salta via Cordoba naar Iguazu te gaan of langer in Salta blijven en rechtstreeks van daar naar Iguazu. Is Cordoba (en evt Sante Fe) de moeite waard?

Ik hoor graag van jullie!

Dag 1 Inca trail
2 Inca trail
3 Inca trail
4 Inca trail
5 Cusco, Cusco – Arequipa (9,5 uur nachtbus)
6 Arequipa
7 Arequipa
8 Arequipa
9 Colca canyon (excursie)
10 Colca canyon
11 Colca canyon (incl reis naar Puno)
12 Uros riet eilanden, ‘s middags bus naar La paz (8uur)
13(25 dec) La paz
14(26 dec) La paz
15 La paz
16 La paz – Potosi (8uur)
17 Potosi
18 Potosi
19 (31 dec) Potosi – Uyuni (6uur)
20 (1jan) Uyuni tour
21 Uyuni
22 Uyuni – eindigen in San pedro de Atacama
23 San pedro de atacama
24 San pedro de atacama
25 San pedro de Atacama -Salta (10,5-12 uur)
26 Salta eo (auto huren)
27 Salta en omstreken
28 Salta eo
29 Salta eo
30 Salta eo
31 Salta eo
32 Salta eo (nachtbus naar Cordoba, 12uur)
33 Cordoba
34 Cordoba
35 Cordoba
36 Cordoba- Sante fe (5uur)
37 Sante fe
38 Sante fe, nachtbus santa fe – iguazu (17uur)
39 Iguazu
40 Iguazu
41 Iguazu – Rio de Janeiro (vliegen)
42 Rio de Janeiro
43 Rio de Janeiro
44 Terug vliegen

Gr Freek

Hoi Freek,

Ik ken voornamelijk Peru het beste en zou je aanraden wat langer in Cusco te blijven (ik zie dat je hiervoor maar 1 dag hebt gerekend?) en minder lang in Arequipa (3 dagen?). Ik denk dat je veel meer kan zien in Cusco dan in Arequipa, de Heilige Vallei, talrijke musea en het bruisende nachtleven is er ook de moeite! Cusco is bovendien een prachtige stad om in rond te wandelen en om tot rust te komen! In mijn ogen heeft Arequipa wat minder te bieden. Je kan er ook wel veel bezoeken en het is ook een mooie stad, maar ik zou toch eerder opteren voor Cusco!

Wist je verder ook al dat je de Inca Trail minstens 4 a 6 maanden op voorhand moet vastleggen? Samen met mijn Peruaanse partner hebben we een reisbureau. Wij bieden onder andere excursies aan naar Machu Picchu waaronder ook de Inca Trail. Neem een kijkje op onze website als je interesse hebt of stuur ons een mailtje voor meer info!

Veel plezier!
Valérie

Bedankt voor je reactie!

Voordat de reis begint die ik hierboven heb beschreven zitten we eerst een week in Cusco Spaanse les te volgen, en vervolgens nog 4 weken in de buurt van Cusco voor vrijwilligerswerk te doen. Vandaar dat we na de inca trail (die al geregeld is) niet nog extra dagen in Cusco blijven…

Ah zo! Dan heb je zeker gelijk om enkele dagen in Arequipq te blijven! :slight_smile: veel plezier!

Via Wereldwijzer app

Ik zou echt eens proberen om of in peru of in Bolivia naar de Jungle/ amazone te gaan. Ik weet zeker dat dat meer waard gaat zijn dan die rieten boten op dat meer Titicaca.

Groet Rutger

Het Titicacameer (vooral als je er twee dagen naartoe gaat) vind ik persoonlijk toch ook wel een bezoekje waard! Zeker de overnachting in een lokaal gezin is een heel aparte ervaring! De landschappen zijn er ook echt heel mooi.
Maar ik ontken zeker ook niet dat de Amazone in Peru niet de moeite is, in tegendeel! Als je dit er nog kan bijnemen, dan is dat zeker een aanrader! Vooral raad ik je dan sterk Puerto Maldonado aan, het natuurreservaat in Tambopata is écht indrukwekkend! Je ziet heel veel dieren en ook daar weer zijn de landschappen ongelooflijk en opnieuw heel uniek (onder andere de zonsondergangen op het Sandoval meer).

Dat is inderdaad persoonlijk. het aparte aan Lago Titicaca is dat je op zo’n 4000mtr bevind en dat het ademenen moeilijk wordt. Maar als je weinig tijd hebt dan zou ik persoonlijk naar de Amazone gaan i.p.v Lago titicaca. Maar dat is reizen, je moet het ene mooie voor het andere laten als je beperkte tijd hebt!

Groet Rutger

Ik heb het laatste stukje zo gedaan:
Salta->touringcar naar grens, klein busje over de grens
Asuncion-> touringcar
Ciudad del Este, vanaf hier een lokale bus naar het braziliaanse gedeelte gepakt en vanaf hier de nachtbus naar Rio.

Maar je zou ook een vlucht kunnen boeken, Foz do Iguaçu (braziliaanse kant) - Rio de Janeiro. Momenteel bijna dezelfde prijs als een buskaartje R$276 met GOL op 20 januari.

Het ligt er aan wat je per stad wilt doen. In Salta heb ik gehiked en een dag op een paard door de bergen gelopen, eerste zelf en tweede via een tour.
Ik vond vooral Asuncion erg leuk, je ziet er bijna geen toeristen en Paraguay is onbekend land. Vooral rondlopen, eten en winkelen.
Vanuit Ciudad del Este kun je naar de watervallen en naar de Itaipu dam, min 3 dagen.
In Rio min 3 dagen, maar in een week kun je veel meer zien/doen.