Route tussen Durban en East London (Wel of geen N2??)

Hallo allemaal,

Aanstaande zondag vliegen mijn vriendin en ik naar Johannesburg om daar onze reis te beginnen die ons via alle hotspots van Zuid Afrika naar Kaapstad brengt! We hebben er ontzettend veel zin in en we zijn voor ons gevoel goed voorbereid. De route ligt klaar en de meeste hotels/lodges zijn geboekt.

Nu zitten we nog met één stuk van de route in onze maag. We hebben besloten het stuk tussen Durban en East London (we overnachten in Cintsa) in één dag met de auto te overbruggen. We komen vanuit de Royal Natal Drakensbergen en waren van plan via de N2 naar Cintsa te rijden. Nu horen we verschillende verhalen over het lange stuk over de N2, het zou niet veilig/vertrouwd zijn om daar zelf te rijden. In hoeverre klopt dit? En wat zijn dan de onveiligheden? Een kennis van ons heeft dat stuk via Howick - Underbeg - Kokstad - Matatiele - Ugie - Queenstown - East London gereden maar aangezien dit zo’n 230km verder is dan over de N2 spreekt ons dit minder aan.

Wie heeft advies voor ons over deze route? Wat raden jullie aan of juist af?

Hartelijk dank alvast, jullie zouden ons enorm helpen met de laatste voorbereidingen van onze reis!

Groetjes,
Chelle

Waar heb je dat gehoord??? Ik heb hiervan nog nooit iets gehoord. Je kan daar gewoon rijden, maar zoals overal in ZA, nooit in het donker rijden. Het is super donker en je ziet dan gewoon te weinig. Ook is het nu heel vroeg donker rond 17.00 uur.
en neem warme kleding mee het is lekker koude momenteel. Er is nu rond Joburg nachtvorst van -3 graden…Brrrrrrrrr

Het is inderdaad niet veiliger of onveiliger dan andere streken in ZA. Maar zoals Thatch22 ook al zegt, zorg er zeker voor dat je voor het donker op je bestemming bent.
Maar als je van Royal Natal tot naar Cintsa gaat rijden in 1 dag, dat lijkt me wel een beetje veel. Vooral omdat de route door de Transkei vrij langzaam gaat. Je moet door verschillende dorpjes en daar kan het nogal vastzitten. Je moet ook uitkijken voor dieren op de weg, dus zeker niet te hard rijden. En daarnaast is het helemaal geen rechte weg, maar gaat nogal glooiend door het landschap.
Misschien heeft iemand anders wel ervaring van het hele stuk in 1 dag te rijden. Wij hadden een tussenstop in Port St Johns.

Hallo allemaal!

Dank voor jullie reacties. Ik hoorde dat de criminaliteit in de dorpen/steden langs de N2 een stuk hoger lag dan op andere plekken in ZA en ook dat de mensen daar het minder op ‘‘blanken’’ hadden en dat het daarom misschien verstandiger was een andere route te nemen. Maar als ik jullie verhalen zo hoor lijkt dit niet nodig?

Wij hebben ons voorgenomen die dag een lange reisdag te hebben, via de N2 zou het in zo’n 10 uur moeten kunnen.

Het pas rond 7.00 uur licht en weer donker rond 17.00 uur. Nooit in hrt donker gaan rijden. Geniet

Chelle91,
In “theorie” zou het op 10 uur moeten kunnen, maar toch even uitkijken. Het is een langzame route, eens je de Transkei binnenrijdt. Je moet ook rekening houden met traag verkeer en vee op de weg. Je kan er niet doorrijden zoals op de autoweg tussen bijvoorbeeld de Drakensbergen en Durban. Ik zou zeker op voorhand wat verblijfsmogelijkheden opzoeken voor onderweg voor het geval jullie het niet moesten halen. Er kan tenslotte vanalles gebeuren, en zo ben je toch voorbereidt.