oktober/ november ga ik met mijn schoonzus op bezoek bij haar dochter in Brisbane.
Het is de bedoeling dat we niet alleen maar op bezoek gaan maar ook wat van het land gaan zien.
Heel veel meer dan Brisbane- Cairns is gezien de tijd niet mogelijk maar we zouden zo graag ook een stukje outback ergens meepakken.
wie heeft er tips voor ons. We huren waarschijnlijk een kleine camper. We hebben nog niks vastgelegd dus alles is nog mogelijk als Brisbane maar in het programma zit.
Dochter/nichtje woont er nog maar net dus aan haar kunnen we nog niet zoveel vragen.
dank je wel alvast
Hallo,
Boven je posting staat Cairns - Brisbane, in de tekst Brisbane - Cairns. Als je inderdaad in Brisbane begint, zorg dan dat je er zo vroeg mogelijk begint, eind november begint het natte seizoen en wordt het knap warm en vochtig. Zie verder mijn p.b.
1 like
Ik kan me voorstellen dat jullie in Brisbane starten om dochter/nichtje meteen even te zien. Als je ook Cairns wilt zien, zou het handig zijn om na een paar dagen Brisbane zsm naar het noorden te gaan (vliegen of rechtstreekse bus), want, zoals Willem al zegt: het regenseizoen zit eraan te komen!
Je vraagt ook om een stukje outback. Undarra is dan een mogelijkheid (in de buurt van Cairns). Dit is ultieme rode aarde, kangoeroes en bush. Het is ietwat toeristisch, maar zeker best de moeite waard en relatief goed te bereiken. Er zijn lavatunnels die je kunt bezoeken, maar ook boven de grond zijn er verschillende wandelmogelijkheden. Goed voor een dag of twee, drie.
Verder zou je in een week of drie tijd prima langs de kust naar Brisbane terug kunnen rijden. Hoogtepunten zijn dan zo ongeveer: dag snorkelen op het rif, Cape tribulation via Mossman, via Lake Mitchell en Mareeba naar Atherton tablelands, Undarra, Mission Beach, Whitsundays, Eungella NP, Fraser Island, Noosa, Brisbane.
1 like
Dank jullie wel voor de info. Ik ben weer een stukje verder maar ik heb nog meer vragen.
Is het makkelijk een hotelachtig iets te huren op de door jullie beide voor gestelde route’s? Niks geen dure toestanden maar een schoon bed in een kamer voor is al voldoende.
En is het makkelijk een binnenlandse vlucht te boeken ter plekke of moeten we dat nu al doen.
Het wordt er niet duidelijker op. Je zegt dat je een camper huurt en vraagt naar hotelaccommodatie. Waar, wanneer, waarom? Voor binnenlandse vluchten kijk je bij Jetstar, Qantas, Virgin Blue, Tiger Air. Dan zie je ook dat hoe vroeger je boekt, hoe voordeliger het is.
Valt wel mee toch!! Route blijft hetzelfde en ik heb in eerste mail gezegd; waarschijnlijk camperhuur. Mijn schoonzus denkt dat hotelletjes onderweg wat prettiger zijn,dus wil ik die optie ook uitzoeken.
Wat ik ook nog aan het zoeken ben of ik alleen ergens naar toe kan (vliegen) om net ietsje meer Australië mee te krijgen. Ik mis namelijk nog iets in de route…
Als je nu eens zegt wat je mist, kunnen we misschien wat advies geven. En wat eenvoudig onderkomen betreft, de paar keer dat we dat hebben gedaan hebben we of op bed and breakfast gezocht op op caravan parks with cabins. Zoals deze, in Bedrock http://www.bedrockvillage.com.au/rates.html, 20 kilometer van Undara en deze, in Undara http://undara.com.au/accommodation/.
En kijk hier eens voor Mareeba en omstreken. http://hotels.tripdealshunter.com/Place/Mareeba.htm?dst=-428. Het zijn maar voorbeelden, veel googelen is het devies.
En dit vlakbij Mareeba http://hotels.tripdealshunter.com/SearchedHotel.aspx?destination=place:Kuranda&hotelID=1045940&position=rates&checkin=2014-09-19&checkout=2014-09-20&Rooms=1&adults_1=2&languageCode=EN¤cyCode=EUR , kost als je nu boekt, in september 111 dollar (75 euro met de koers van vandaag, zonder ontbijt) En zo vervolgens.
Ik heb voornamelijk gekampeerd en in hostels (slaapzalen) geslapen, maar heb inderdaad ook wel eens een soort chalet op een camping gehuurd. Die zijn er best vaak. YHA-hostels bieden meestal redelijke tweepersoonskamers. Bedenk wel dat je met hotelletjes een stuk duurder uit bent! Bij een chaletje kun je zelf koken, maar bij hotelkamers weer niet en zul je dus uit eten moeten. Met een camper (of auto+tent) ben je wel veeeel vrijer. Dat is wel fijn hoor!
Willem gaf al wat maatschappijen voor binnenlandse vluchten. Vroeg boeken is wel handig, inderdaad!
Voor de vier weken die je hebt zou ik persoonlijk niet nog ergens heen vliegen om nog een stukje Australië mee te pakken. Vliegen betekent ook weer minstens twee (halve) dagen op een vliegveld staan, incl auto ophalen en inleveren kost je dat gewoon best veel tijd. Voor vier weken zou ik me concentreren op één stuk en daarvan genieten.
Maar waar denk je anders aan? Alice Springs en Uluru? Want dat is toch waar veel mensen graag naartoe willen. Ik zou dat voor die vier weekjes echt niet doen. Veel te ver en onhandig. Best mooi en indrukwekkend, maar mooie en indrukwekkende dingen zul je zéker ook zien aan de oostkust. Kun je aangeven wat je eventueel ‘mist’? De oostkust geeft een redelijke goede kijk op Australië, van regenwoud, tot outback tot rif. Prachtig!
Bedenk dat je met een camper alle vrijheid hebt. Reserveren hoeft nergens als je het hoogseizoen (december/januari) vermijdt, je kunt links- en rechtsaf slaan waar je wilt als medereizigers je een van hun vele gouden tips geven, een dag langer blijven, plotseling besluiten om een paar dagen op te schieten. Bij cabins, bed and breakfast en hotelletjes zul je een paar dagen tevoren willen reserveren (veelal met je credit card zodat het bedrag altijd afgeschreven kan worden) voor je gemoedsrust. Maar ik begrijp het aan de andere kant ook wel weer, jullie zullen er samen uit moeten komen. Met tegenzin camperen lijkt me ook geen pretje. Het ligt er natuurlijk aan of je camper- of caravan-ervaring hebt. Sterkte,
Willem
Ik heb zo de indruk dat het wel heel veel kust is. Nu vind ik dat wel fijn daar niet van maar ik mis, denk ik, woestijn. Van die eindeloze stoffige wegen. Lekker tuffen met een muziekje op… heerlijk…
Daarnaast had ik graag wat meer in centraal Australië willen kijken. Kakadu… en… kan even niet op de naam komen. Van noord naar zuid, binnen door.
Ik dacht erover om zelf, dus alleen er nog een week aan vast te plakken. Waarschijnlijk is dit de enige keer dat ik in Australie kom dus wil ik ook wat zien.
Wat betreft hotel- camper, ik denk dat we daar wel uitkomen. Mijn schoonzus heeft notabene zelf een camper, ze vindt alleen het “wild kamperen” wat eng.
Nou, eerst het wild kamperen maar eens. Wij zijn indertijd begonnen als absolute nieuwkomers waar het camperen en kamperen betreft. Hadden nooit een camper, caravan, tent gehad. Hebben ons voertuig gekocht en de rest is history. Vijfenhalf jaar waarvan 95% ‘in net wild’. Daarna in 2010/2011 nog eens 6 maanden ‘in het wild’. En niet één keer een onprettige ervaring gehad. We zijn voorafgaande aan onze reis een jaar lid geweest van de NKC. In elk blad stond wel iets te lezen over beveiliging, alarmsystemen, bedwelmende gassen en ga zo maar door. Kettingen tussen de voorportieren, stokjes op de vroeger knopjes waarmee je een deur ontgrendelde. Ook zijn we zes jaar lid geweest van de Australische motorhomeclub. Er heeft nog nooit één artikel over alarmsystemen in gestaan. De verzekering vroeg er ook niet om. Ik wil je best in een pb een aantal maildressen noemen van mensen die recentelijk een flinke Australiëtrip hebben gemaakt en ‘in het wild’ gekampeerd hebben. Op dit moment is er 60+ dame onderweg die al jaren in Europa campert en het in het begin ook eng vond. Je zou haar nu eens moeten spreken. Die wil ook best haar ervaringen uitwisselen. Ze heeft Sydney - Adelaide door de Snowy Mountains gedaan, een aantal dagene en toer rond Alice Springs en nu rijdt ze Brisbane - Cairns. Over twee weken is ze weer in Nederland. Dan wil ze er best eens uitgebreid over telefoneren, dat weet ik zeker. Ze is voor het eerst in Australië en wil in september alweer terug.
Maar die week alleen van noord naar zuid is volgens mij geen goed idee. Een week is, als je iets wilt zien en beleven, gewoon te kort. Dan zie je geen stofwegen (waar je met een gewone camper ook niet op mag komen) maar een hele lange asfaltweg. Ik hoop dat Francine zich ook nog meldt, ik voel me nu net iemand die een feestje wil verstoren. En de route via Undara en dan Emerald Sapphire kan nog best met een paar lussen worden uitgebreid zodat je genoeg eenzaamheid ervaart. Feit is wel dat veel van het moois aan de kust zit. Cairns, Daintree en eventueel een mooi stukje wat noordelijker. Whitsundays, Fraser Island, een paar mooie nationale parken onderweg.
ik wil wel in contact komen met die 60+ mevrouw… ik ben heel benieuwd naar haar ervaringen.
ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was wat betreft van noord naar zuid… ik zou er een gedeelte van willen zien maar inmiddels heb ik me even wat meer verdiept in de door jou en Francine voorgestelde route en die is zeker heel mooi.
je verknoeit geen feestje hoor, het zijn alleen wat hersenspinsels. Misschien zeg ik ook na die reis ik ga weer terug. Wie weet 
Wild kamperen kan inderdaad prima en daarnaast hoeft het niet, want er zijn ook hartstikke veel campings.
Een week van noord naar zuid zou ik ook echt niet doen. Dat is te kort. Je zit alleen maar en beleeft niks in je (waarschijnlijk) aircoditioned auto. Niets aan.
Maar ik begrijp dat je graag nog wat wildernis en evt outback wilt. Die stoffige wegen zou ik inderdaad niet met een huurcamper doen. Daar zijn de verhuurders niet zo blij mee.
Wat je eventueel nog zou kunnen doen, zeker als je je reis nog wat langer zou kunnen maken (probeer dat in elk geval! Elke week extra is mooi meegenomen!)
Aanvliegen op darwin en daar minimaal 10 dagen nemen om kakadu, litchfield en katherine gorge te bekijken.
Dan doorvliegen naar cairns en dan met de auto naar het zuiden afzakken. Dat kan mooi in drie, vier weken. Wil je sneller, dan sla je iets over en rijdt even een paar dagen flink door. Zeker als je er een week aan vast kunt plakken, kan dit wel. Maar je zult wel af en toe moeten doorrijden.
1 like