Route najaar 2016

Ik weet het, weer vragen en een route… hopelijk wil iemand me helpen! :slight_smile:
Dit najaar (september/oktober) staan Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho op de planning!

Mijn vriendin en ik willen zelf rondrijden en de boel laten regelen door Out of Africa, aangezien de grote reisorganisaties niet aanbieden wat wij zoeken en alles zelf regelen ditmaal teveel werk wordt. Onze interesses liggen bij wildlife spotten (safari), mooie natuur (bergen), actieve dingen doen (bungee, duiken) en een stuk cultuur (lokale dorpjes/stammen).

Plannetje:
1. Amsterdam - Johannesburg
2. Johannesburg - Graskop (panorama route)
3. Graskop (panorama route) - Thornybush Private game reserve (KwaMbili Lodge)
4. Thornybush Private game reserve (KwaMbili Lodge)
5. Thornybush - Swaziland (Mlilwane Wildlife sanctuary)
6. Swaziland - St. Lucia
7. St. Lucia wetlands
8. Hluhluwe Imfolozi (Mpila camp)
9. Hluhluwe - Dundee (Nxala ranch)
10. Dundee - Drakensbergen (Montusi mountain lodge)
11. Drakensbergen
12. Drakensbergen - Lesotho (Malealea)
13. Lesotho 
14. Lesotho - Mountain Zebra NP
15. Mountain Zebra NP - Addo Elephant NP
16. Addo Elephant NP - Bloukrans (bungee) - Knysna
17. Knysna 
18. Knysna
19. Knysna - Oudtshoorn
20. Oudtshoorn - Hermanus
21. Hermanus (kooiduik) - Stellenbosch
22. Stellenbosch - Kaapstad
23. Kaapstad
24. Kaapstad
25. Kaapstad - Amsterdam

Wat vragen:
- iemand ervaring met Out of Africa?
- zit de route globaal goed in elkaar? Niet te vol? Toch evt vliegen tussen Durban en Port Elizabeth om tijd te besparen?
- er is evt een dag of 2-3 extra te plannen. Waar zou je dit besteden: Kruger Park? St Lucia? Hluhluwe? Kaapstad? We willen graag veel dieren zien. 
- heeft iemand ervaring met Thornybush game reserve? Las er goede verhalen over. Of toch Kruger park (ook) aan te bevelen?
- is er genoeg tijd in Mountain Zebra en Addo Elephant NP? Of zou je daar toch een volle dag blijven?
- begreep dat je vanuit Knysna veel kunt doen (kayakken, walvissen spotten etc), vandaar de 2 volle dagen. Of deze beter elders besteden?
- walvissen spotten in Knysna oke? Of beter in Hermanus?
- is het kooiduiken in Gansbaai de moeite waard? Of is het 10min in de kooi en dan weer wisselen..? Lees verschillende dingen erover.
- is er meer tijd nodig in Swaziland? Is Mlilwane the place to be daar? Of beter een andere plek kiezen?

Bedankt alvast!
Tim

Hallo Tim

Route lijkt eigenlijk weinig mis mee denk ik, houd wel rekening dat de afstanden
behoorlijk zijn en Lesotho kan nog wat problemen geven vanwege het weer!
Maar waarom wil je alles laten regelen?
Dan krijg je soms verplichte dagtochten op momenten die je misschien niet wilt op dat moment!
Julie zitten buiten de schoolvakanties daar en wellicht de meest geschikte tijd van het jaar!
Voor overnachtingen in de wildparken is het misschien zaak om zo spoedig
mogelijk te boeken, maar voor de rest zult je weinig problemen gaan vinden
denk ik met overnachtingen in " backpackers, B&B of guesthouse e.d.
Out of Afrika geen ervaring mee, dus kan ik niets over zeggen!

Veel planplezier!

Hoi, ik heb 3 jaar geleden samen met mijn moeder in mei 21 dagen een auto in zuid Afrika gehuurd. Wij hadden wel van te voren alle hotels via booking.com geregeld. Geen ervaring met out of africa…
Ons rondje was van johannesburg - sabie - hoedspruit - kruger park - Swaziland - st lucia - hluhluwe- durban - drakensberg - johannesburg.
Het zijn behoorlijke afstanden die je rijdt. Het zijn vooral 2 baans wegen die wat tijd kosten om te berijden. (Er lopen constant mensen langs de weg). Dus onderschat de afstanden niet.
Het krugerpark vind ik absoluut een aanrader om in te verblijven. Zeker tegen zonsondergang zie je de meeste dieren. Het park is echt enorm. Je kunt hier makkelijk een paar dagen verblijven.
Bij hluhluwe heb ik minder dieren gezien, het park was ook iets te ruw voor onze auto (kuilen) en dus iets oncomfortabeler. Swaziland was leuk om te zien, maar je rijdt behoorlijk wat kms voor een paar dagen… De toeristische trekpleisters zijn wel erg toeristisch [emoji6]
Bij st lucia heb ik niet erg veel dieren gezien. Het is vooral moerasland. Wel een aantal mooie vogels gespot. En het strand is prachtig!
Bij kaapstad ben ik niet geweest. Dat is voor de volgende keer [emoji1]
Misschien heb je hier iets aan…
In ieder geval: fijne reis!!

Ik mis hier wel het krugerpark inderdaad in naar mijn mening. Zou ik zelf toch niet willen overslaan, vond ik het allermooiste stukje van mijn hele reis. Hluhluwe zelf ook minder dieren gezien, wel gigantisch veel neushoorns. Rondom St Lucia zie je andere dieren, waaronder neushoorns, maar ook zeldzame apen en nog wat dieren.

Zelf vind ik het daarnaast best wel een volle planning, zeker met de reisdagen en reistijden die toch zeker wel fors kunnen zijn. Dat jullie nergens overnachten en gewoon een dag kunnen uitrusten en ontspannen lijkt mij persoonlijk echt verschrikkelijk. Bijvoorbeeld dag 19-22. En eerder ook relatief weinig rustdagen. De afstanden kunnen dan uiteindelijk vies tegen gaan vallen.

Ik zou in 25 dagen iets minder inplannen, zeker omdat het praktisch minder echte dagen in ZA zijn. Dat vliegen tussen Durban en PE lijkt me in ieder geval geen overbodige luxe om een (extra) reisdag te besparen :slight_smile:

Zowel voor Mountain Zebra als Addo zou ik een nacht extra proberen te pakken, maar het kan opzich allebei wel zo. Zeker Addo zie je dan niet per se heel goed. Ik zou wanneer ik vergelijk tussen Thornybush en Kruger het kruger aanbevelen, maar ken het Thornybush verder niet, dus kan daar niks nuttigs over zeggen verder helaas.

Rondom St Lucia kan je met wat geluk rond die tijd nog walvissen zien vanaf het strand bij Cape Vidal. Knysna weet ik dat ze ook worden gezien, maar Hermanus biedt een veel hogere kans en bijna garantie. Als het zou lukken qua tijd zou ik 100% voor Hermanus kiezen, behalve als je ze dan al goed hebt gezien en ze niet nog eens (beter?) wilt zien.

Mlilwane is zeker gaaf trouwens. Omwille van de planning zou ik denk ik er niet meer tijd spenderen, maar Swaziland is naar mijn mening heel erg onderschat. Nu zitten jullie er wel nog in de koudste en droogste maanden, dus zou ik Malolotja overslaan (want koud) maar zelfs Mbabane en Hlane Royal NP zijn er de moeite waard. Mlilwane is wel een beetje de place to be aan de andere kant denk ik, maar doet zeker onder voor het Kruger NP.

En wat Peter zegt ben ik het zeker mee eens. Zelf gewoon de planning regelen en de wildparken boeken (Mlilwane is niet nodig, St Lucia ook niet) en vooral dan het Kruger of het Thornybush. Laten boeken kost je vooral ontzettend veel geld en even die paar klikken en mailtjes om dat te boeken kost in principe niet heel veel tijd.

En tenslotte had ik nog een vraag, omdat ik het niet helemaal snap. Waarom gaan jullie naar Dundee? Je zou ook langs de kust kunnen rijden en dan richting Sani Pass of die omgeving. Heb je een kortere route geloof ik en zie je eigenlijk hetzelfde wel.
Lang bericht dit in ieder geval, maar ik hoop dat jullie er iets aan hebben :slight_smile: