Route Maleisie & Borneo

Hallo,

Ik ben van plan om in september voor het eerst in mijn eentje een verre reis te maken. Ik heb meerdere verre reizen ondernomen, maar nooit alleen. Ditmaal is de keuze gevallen op Maleisië & Borneo. Met behulp van goedkope vluchten en openbaar vervoer. Ik heb een globale reisroute gemaakt. Ik merk alleen dat ik het niet meer echt overzie. Willen jullie met mij meedenken of dit een realistisch plan is? Mijn wens is eem mix van natuur en cultuur. Ik wil graag wilde dieren zien en een verblijf op een bountystrand (vandaar Perhentian Island).

Dag 1: Vertrek vlucht vanaf Schiphol

  • Dag 2: Aankomst Kuala Lumpur, daarna vlucht naar Borneo (Kota Kinabalu), doorreis naar Sandakan.
  • Dag 3: Verblijf Sandakan; Bezoek Oerang Oetang opvangcentrum*in Sepilok
  • Dag 4: Vanuit Sepilok naar Turtle Island, overnachting
  • Dag 5: Reis van Turtle Island naar Jungle Camp Uncle Tan bij rivier Sungai Kinabatangan
  • Dag 6: Jungle Camp Uncle Tan bij rivier Sungai Kinabatangan
  • Dag 7: Jungle Camp Uncle Tan bij rivier Sungai Kinabatangan
  • Dag 8: Vertek Kinabatangan, vlucht en boot naar Perhatian Islands*Kecil
  • Dag 9: Duikcursus
  • Dag 10: Duikcursus
  • Dag 11: Duikcursus
  • Dag 12: Duikcursus
  • Dag 13: Reis van Perhatian Islans richting KL (?), vlucht en doorreis naar Cameron Highlands*
  • Dag 14: Cameron Highlands (theeplantages)
  • Dag 15: Reis naar Taman Negara
  • Dag 16: Taman Negara
  • Dag 17: Reisdag Taman Negara naar KL
  • Dag 18: KL
  • Dag 19: KL (kookcursus?)
  • Dag 20: Vlucht KL naar huis
  • Dag 21: Thuiskomst
    Of dag 22 thuiskomst

Super bedankt!

Groetjes Eva

Voor Sabah (Sandakan, Turtle Island) geld een negatief reisadvies op dit moment. Volgens mij valt het allemaal wel mee daar in de regio, maar het is aan jezelf hoe je daarmee om wenst te gaan:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen/maleisie

het advies is volgens de Britten bijvoorbeeld echt gelimiteerd tot de eilanden aldaar:

https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/malaysia

Ik zoek het zelf liever niet op als het niet moet. Ook verzekeringstechnisch hoef je volgens mij niet bij je verzekeraar aan te kloppen als er iets gebeurd daar.

Verder geen idee hoe goed jij jetlags verteerd, maar persoonlijk heb ik de dag na aankomst geen activiteiten staan.

Veel meer advies kan ik je niet geven. Wij gaan zelf ook in september die kant op, maar houden het bij Sarawak in plaats van Sabah. Geen duikcursus voor ons met Singapore (inclusief Formule 1) en theeplantages hebben we al eens in China en India gezien. Ons schema kun je hierzien, al hebben we besloten om alles na Singapore open te laten (Melakka willen ook eigenlijk graag heen) >>>
In oktober weten we het allebij waarschijnlijk beter dan nu :zon02:

(plug ik hier ook nog even mijn reisblog natuurlijk: https://loekiopreis.wordpress.com/)

Dank je wel voor je reactie Scrappy! Naar aanleiding van je reactie heb ik mijn reisroute aangepast. Het is de eerste keer dat ik in mijn eentje ga, dus ik vind het geen ontspannen idee om in een regio met een negatief reisadvies te zitten.

Ik heb nu de volgende reisroute:
Dag 1: Vertrek vlucht vanaf Schiphol naar Kuala Lumpur

  • Dag 2: Aankomst KL
  • Dag 3: KL (stad, Chinatown, etc)
  • Dag 4: KL (dagexcursie Melaka)
  • Dag 5: Reis KL naar Cameron Highlands
  • Dag 6: CH (theeplantages + Mossy Forrest + aardbeienplantages)
  • Dag 7: Reis CH naar Langkawi / Pedang
  • Dag 8: Penang
  • Dag 9: Pedang
  • Dag 10: Reis van Penang naar Kuching
  • Dag 11: Kuching: bezoek Semmengoh Wildlifecentre (oerang oetangs)
  • Dag 12: Kuching: bezoek Bako NP (nachtsafari)
  • Dag 13: Reis Bako NP naar Perhatian Islands Kecil
  • Dag 14: Duikcursus
  • Dag 15: Duikcursus
  • Dag 16: Duikcursus
  • Dag 17: Duikcursus
  • Dag 18: Reis van Perhatian Islands Kecil naar KL
  • Dag 19: KL (kookcursus)
  • Dag 20: Vlucht van KL naar Schiphol
  • Dag 21: Thuiskomst

Is dit een beetje een realistische route? Graag ook andere reacties! Alvast bedankt!

Lukt niet om mijn bericht te wijzigen, maar er moet natuurlijk Penang staan :).

Mijn vraag is (naast de vraag of het een logische route is) vooral wat eventueel anders mogelijk is voor die dagen Penang. Mulu NP lijkt mij te zwaar (geen hele goede conditie) , het oosten van Borneo durf ik als voor-de-eerste-keer-alleen-backpacken vanwege het negatieve reisadvies niet aan (ook al denk ik dat het niet meevalt, veel meer strand hoeft niet heel nodig, over meer jungle twijfel ik. Iemand nog goede ideeën?

Voor een stukje cultuur zou je Malacca kunnen overwegen, maar rondom Penang moet ook wel wat cultuur te snuiven zijn. Wij hebben zelf nog een paar dagen Singapore erop staan, maar trek vooral je eigen pad :cheer2:

Hoi,

Vanaf Cameron is het makkelijk om naar de Perhentians te gaan met een minibusje dus je zou kunnen overwegen om na KL en Malacca eerst naar Kuching en omgeving te gaan en daarna vanuit KL richting Penang om vervolgens via Cameron naar de Perhentians te reizen.

Een andere optie om niet te hoeven vliegen na je duiken is om van Penang naar Kota Baru te vliegen of met de bus en na het duiken terug te reizen via Cameron weer naar KL.

Gr. Frank

Dank je Frank!