Route in oktober / november

Beste forumleden,

Het plan is gekomen om samen met een maat van me in oktober / november ongeveer 4 weken door Argentinië te toeren. Na het forum te hebben afgestruind en wat reisboeken (rough guide / lonely planet) te hebben doorgeplozen, hebben we een voorlopige route uitgestippeld. Nu ben ik benieuwd wat jullie er van vinden en of er nog bijzondere dingen te doen zijn in de plaatsen die we aan willen doen. En tevens hoeveel dagen jullie op die plaatsen zouden doorbrengen. Of juist andere plaatsen aan doen.

Oh ja, in principe gaan we met een rugzak redelijk basic met misschien af en toe een fatsoenlijk bed.

Nou hier komt het:

+/- 4 weken.

Buenos Aires (aantal dagen vertoeven)

Puerto Madryn (National park bezichtigen en de walvistrek)

Bariloche (mogelijk via een 5 daagse tocht vanaf Puerto Madryn)
In Bariloche denken we om een auto te huren en de route de los siete lagos te rijden.

Regio Mendoza (nog geen echt plan)

Regio Cordoba (optioneel)

Regio Salta (paardrijden / autorijden in de omgeving…)

Als we nog tijd hebben dan nog naar Iquazu (waarschijnlijk met binnenlandse vlucht)

Buenos Aires en dan naar huis…

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Groeten,
Hans

Prima planning lijkt me. Als je in Salta eindigt kan je van daaruit rechtstreeks vliegen naar Iguazú. Kijk bij het boeken van je internationale ticket ook eens naar de mogelijkheid om terug te vliegen vanaf een andere bestemming: vaak is een ticket zelfs goedkoper als je AMS EZE heenvliegt en IGU AMS terug (vanaf Foz do Iguacu dus, de Braziliaanse kant van de watervallen). En op die manier hoef je de binnenlandse vlucht of bus van Iguazú naar Buenos Aires niet te nemen :slight_smile:

Wat bedoel je overigens met “Bariloche (mogelijk via een 5 daagse tocht vanaf Puerto Madryn)”? Er gaan prima nachtbussen rechtstreeks tussen Puerto Madryn en Bariloche (www.plataforma10.com, zoek op Puerto Madryn - Esquel en dan Esquel - Bariloche, je hoeft daarbij niet over te stappen als je met dezelfde maatschappij Mar y Valle reist). Een andere mogelijkheid is natuurlijk de nachttrein Tren Patagonico, als die dan intussen weer rijdt, wat nog altijd de vraag is helaas…

Hoi Hans,

Inderdaad een goede planning. De regio´s Bariloche, Mendoza en Salta (en eventueel Córdoba) lenen zich uitstekend voor autohuur en dagtochten.
Ik zou niet van Puerto Madryn naar Bariloche rijden met een auto, dat is niet zozeer interessant en bovendien blijf je dan met je huurauto in Bariloche zitten en betaal je hoge drop-off kosten (om de auto weer terug te laten brengen naar Madryn)…dus doe zoals Flipsen al adviseerde, pak de nachtbus.

Geniet van Argentinië,

Saludos,
Jan

Allereerst, goede keuze, ik vind het altijd aangenaam als mensen zich puur richten op Argentinië in plaats van een haastige standaardroute dwars door het hele continent.

Ik heb weinig toe te voegen aan de hanen de voorsten hierboven.

Ik zou zelf de voorkeur geven aan de omgeving van Cordoba en Salta en niet aan Mendoza, het blijft mijn eigen visie maar ik heb die regio niet zozeer als bijzonder interessant ervaren. Het is beslist aan te raden om bij een relatief korte reis in een zeer divers land eraan te denken om contrasten aan te brengen in je schema.

Cordoba is een aangename stad maar het gaat vooral om de gebieden eromheen, zoek de ‘sierras’ maar eens op.

Salta is wat meer ‘‘Latijns-Amerikaans’’ dan de rest van het land (dan reken ik het nauwelijks bezochte Gran Chaco niet mee) en de omgeving doet dan ook meer aan landen zoals Bolivia en Peru denken.

En het is beslist een goed idee om je reis op de hierboven beschreven wijze in Iguazu te eindigen, dan zou je eventueel nog de Esteros del Iberà kunnen bezoeken. Ik gok erop dat dat voor de gemiddelde toerist interessanter is dan een verblijf in Mendoza (tenzij je een obsessie hebt met wijnvelden) of een al te lang verblijf in een stad als Cordoba, in dit geval omdat je al zat tijd uittrekt voor Buenos Aires.

Heren,

Bedankt voor jullie tips! Goeje tip om inderdaad vanaf Brazilië terug te vliegen dat scheelt weer een tripje.

Ik denk dat we maar eens goed moeten nagaan wat we willen zien en dat inderdaad met dagtochten vullen. Als ik het een beetje goed lees op het forum dan kunnen we redelijk op de bonnefooi estancias / motels aflopen en is vooruit boeken niet echt nodig, toch?

Aanbevelingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Groeten,
Hans

Ik zie hier een ideale forumgebruiker, sporadisch zie ik er hier zo één die verder kijkt dan zijn neus lang is.

Als ik je nog een tip mag geven: er is een Nederlandse gids die ik zelf gebruik en wat het totaalplaatje betreft duidelijkere en meer originele informatie geeft dan de Engelse boeken die je in je bericht noemde. Geeft i.i.g. waardevollere tips qua restaurants en hotels en geschreven door iemand die écht verstand heeft van het land in kwestie.