Route Costa Rica/ bus/tips

Hoi,

Hulp gevraagd bij onze route; half maart vertrekken wij voor een aantal maanden naar Centraal-Amerika, we starten in Costa Rica. Op de planning staan nu;

Alajuela-Parque Manuel Antonio-Puntaneras(Montezuma/Mal pais)-Monteverde-La Fortuna-Rincon de la Vieja-Isla de ometepe–>Granada(Nicaragua)

-Hoelang is redelijk om deze plaatsen aan te doen? 2 weken of is dat krap? We willen ons niet vastleggen, maar meer om ons een indicatie te geven.
-En is het goed te doen om ter plaatse een tour te boeken naar bv NP’s?
-Is dit handig, de moeite waard of beter iets laten vallen/toevoegen(al zullen de meningen hierover verschillen…)
-Wat mij opvalt is dat iedereen hier een huurauto neemt, dit zijn wij niet van plan, zijn deze plaatsen goed met de bus bereisbaar?
-Oh en even een heel andere vraag; klopt het dat je als je vliegt met US airways met een tussenstop in Miami je, je eigen bagage moet ‘verslepen’?

Alvast bedankt!:chin:

Oh ik lees net al een hele nuttige tip van Otto;
Sla Manuel Antonio over, maar rij nog even ietsjes verder naar het zuiden. Bijvoorbeeld rondom Dominical, Uvita of Ojochal. Daar is veel meer te beleven, meer natuur, meer avontuur. Van daar uit kun je een dagtocht maken naar Corcovado of naar Caño Island, watervallen zien, mangroven bezoeken, wellicht de walvissen zien of dolfijnen en schildpadden. Bezoek een indianendorpje waar de mensen nog zelf katoen verbouwen en prachtige kleden maken of de bekende duivelsmaskers maken van balsa hout. Natuurpark Hacienda Barú is een mooi natuurpark, waar het nog erg rustig is ( in tegenstelling tot het super toeristische Manuel Antonio). Daarna met de boot naar Drake Bay en bezoek vandaar uit Corcovado, als je meer wilt zien van Corcovado.

Met het openbaar vervoer kun je hier goed reizen, het grote nadeel dat je niet kunt stoppen waar je wilt, dat je bij het hotel waar je boekt afhankelijk bent van taxi of o.v. Je veel reistijd kwijt bent om van a naar b te reizen.
Over het door labelen van je koffers kun je het beste bij de vliegmaatschappij navragen. ( denk aan je ESTA formulier als je over de USA vliegt. )
Als je de grens met Panama of Nicaragua over steekt moet je een soort van belasting betalen, denk daaraan anders kom je de grens niet over en je moet een terug reis ticket aantonen zodat ze zeker zijn dat je CR gaat verlaten.

Hi,

Alajuela-Parque Manuel Antonio-Puntaneras(Montezuma/Mal pais)-Monteverde-La Fortuna-Rincon de la Vieja-Isla de ometepe–>Granada(Nicaragua)

Ik zou idd ook het gebied Dominical-Uvita toevoegen, voor een betere indruk van CR. Dan is twee weken wel krap! Voor je genoemde lijstje is twee weken wel te doen, overal twee nachten lijkt me prima.

-En is het goed te doen om ter plaatse een tour te boeken naar bv NP’s?
Jahoor, dit kan bij ieder hotel of dorp.

-Is dit handig, de moeite waard of beter iets laten vallen/toevoegen(al zullen de meningen hierover verschillen…)
Het zuiden! En Volcan Tenorio!

-Wat mij opvalt is dat iedereen hier een huurauto neemt, dit zijn wij niet van plan, zijn deze plaatsen goed met de bus bereisbaar?
Huurauto geeft je vrijheid, bus is uiteraard goedkoper. Je kunt overwegen om een auto te huren voor het eerste deel van je reis en deze in Liberia inleveren.

-Oh en even een heel andere vraag; klopt het dat je als je vliegt met US airways met een tussenstop in Miami je, je eigen bagage moet ‘verslepen’?
Het is al heel wat jaren geleden dat wij dit deden, maar moesten idd in Miami zelf de koffers oppikken (doordat customs lang duurt hoef je niet lang op je koffer te wachten) en na de border security weer afleveren. Kost wat tijd maar is makkelijk te doen en staat goed aangegeven. Check het even op Schiphol voor de zekerheid.

Veel plezier!!

Groeten, Jose