Route

In de zomer volgend jaar gaan we met onze kinderen van dan 6 en 7 jaar oud naar Nicaragua en Costa Rica. We vliegen heen op Managua en terug van San jose.
We zijn een beetje aan het puzzelen op de route. Er is zoveel moois om te zien, dat het moeilijk kiezen is.

Eerste idee:

  • Laguna Apoyo (2 nachten)
  • Granada (2 nachten)
  • Isla omtepe (3 nachten)
  • strand (3 nachten) San Juan del sur (Nicaragua) of Samara (Costa Rica) tips? Isla omtepe naar Samara is wellicht te ver voor een reisdag?
  • optioneel Rincon de la Vieja (2 nachten als tussenstop voor Samara bijv.)
  • Monteverde (2 nachten, canopy, moeite van de lange reis waard?)
  • Sarapiquí (2 nachten, dit zou ook Arenal kunnen zijn)
  • Tortuguero (2 nachten, geen tour willen het zelf regelen)
  • cahuita (3 nachten, strand en nationaal park, we willen graag luiaards zien)
  • San jose (1 nacht voor de vlucht)

De reisafstanden zijn in dit schema vrij groot in het Costa Rica deel. We zouden ook Tortuguero en cahuita kunnen vervangen door Manuel Antonio. Lees echter dat het heel druk kan zijn in augustus. Of is dit park toch wel de moeite waard?

Graag jullie suggesties en tips.

Groeten,
Elisabeth

Dan is de vraag denk ik: willen jullie met een huurauto of met het openbaar vervoer reizen? (in Costa Rica)
Je kunt op zich vroeg de ferry op Isla de Ometepe terug naar het vaste land nemen, maar dan is het daarna even kijken hoe de aansluitingen qua bussen zijn en hoeveel tijd je aan de grens kwijt bent. Je kunt vanaf Rivas bv met Ticabus naar CR gaan.

Er is zojuist in een ander topic achtergrondinfo geplaatst over Manuel Antonio, dit zou je mee kunnen nemen in je overweging.
https://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=211555&p=1179046#post1179046

Met een huurauto kun je niet de grens over.
Je kunt de huurauto bij de grens omwisselen en te voet de grens over.
De afstand Monteverde naar Sarapiwui is erg groot.
De andere afstanden zijn goed te doen.

Johan

Bedankt voor de reacties. We willen in Nicaragua met openbaar vervoer reizen. In Costa Rica denk ik dat we een auto huren, als ik de prijzen van shuttle bussen zie dan is een auto goedkoper en OV duurt wellicht wat lang.
Heeft iemand nog tips voor de keuze strand San Juan del sur of Samara?

Wat kunnen we verbeteren aan volgorde of toevoegen/ schrappen om de reisdag naar Saraquipi te verkleinen? Vervangen door la Fortuna?
Hoe lang duren de ritten ongeveer? Afstanden zeggen blijkbaar niet zoveel in Costa Rica met de kwaliteit van de wegen.

Het artikel van Manuel Antonio gelezen. Geeft veel informatie, maar blijft nog lastig kiezen. Voordelen toegankelijk, veel dieren, strand. Nadelen druk en minder jungle ervaring daardoor. Tortuguero lijkt meer jungle gevoel en ook veel dieren. Is cahuita de moeite om het extra stuk naar het zuiden te rijden of beter daar inkorten voor meer rust in de reis?

Alvast bedankt weer.

Groeten,
Elisabeth

San Juan del Sur en Samara zijn beiden leuk.
Cahuita, maar vooral Puerto Viejo zijn leuker dan Manuel Antonio.

Reistijden met een huurauto
Rincon naar Monteverde 3 uur
Monteverde La Fortuna 3,5 uur
La Fortuna naar Sarapiqui ( afhankelijk waar je verblijft 2 tot 3 uur
Cahuita San José 4 uur

Johan

Ik ga je een afwijkend antwoord geven maar gebaseerd op onze ervaringen zou ik vele malen liever naar Manuel Antonio gaan dan naar Cahuita en omgeving. Wij vonden dit geen fijne omgeving en waar we ons in de rest van Costa Rica echt veilig hebben gevoeld ontbrak dat gevoel helemaal bij Puerto Viejo.

Manuel Antonio is echt super mooi! Zorg dat je meteen bij openingstijd in het NP bent dan ben je de drukte voor. Het best overnacht je dan in Manuel Antonio zelf.

In de 14 jaar dat ik hier woon en werk ben ik vele malen, minimaal 1 keer per jaar,
in Puerto Viejo geweest en ik voel me er altijd erg op mijn gemak.
Het is een andere omgeving dan in de rest van Costa Rica.
Er zijn vele mooie stranden en vele restaurants.
Meer Caribisch met Reggea muziek en een echte Caribische keuken waarin onder andere veel kokos
wordt gebruikt. De sfeer is er erg relaxed. Jammer dat Vitoo dat gevoel niet had.

Johan

De beste wensen allemaal! Veel dank voor de adviezen.

De route krijgt vorm: Laguna Apoyo, Granada, isla omtepe, San Juan del sur, Rincon de la Vieja, Monteverde/Arenal, Tortuguero, cahuita.

We twijfelen nog over Monteverde en/of Arenal. We hebben 4 nachten en willen in ieder geval een Canopy doen. Welke maatschappij biedt veilige canopy voor kinderen in niet al te grote groepen? Skytrek? Raden jullie Monteverde of Arenal aan? Hangende bruggen twijfelen we nog over, lees wisselende verhalen of het bedrag waard is. We hebben ook mooie boomhutten met hotsprings in Cooper (40 min van Arenal richting Tortuguero) gezien dus 2-3 nachten Monteverde/Arenal en 1-2 nachten in de boomhutten kan ook nog.

Alvast hartelijk dank weer!

Groeten,
Elisabeth

Als je in de buurt bent van Monteverde of Arenal zou je richtig de vulkaan Tenorio kunnen gaan om er de Rio Celeste en de prachtige waterval te bezoeken in het Park Tenorio. Die hangbruggen zijn wel een grappige attractie, maar denk niet dat je daar nou jaguars en puma’s ziet rondsluipen… dieren hebben allang in de gaten dat jij daar boven bent.
En Puerto Viejo of iets zuidelijker Manzanillo zijn gezellige dorpjes. Heerlijk eten in Caribische stijl!

Sent from my X1030X using Wereldwijzer mobile app