In oktober ga ik samen met mijn vriendin naar Argentinië. We verblijven eerst een paar dagen in BA.
Vervolgens willen we het liefst veel zien van het natuurschoon. o.a. Puerto Madryn, parc nacional los glaciares, torres del paine en het liefst tierra del fuego.
Door de enorme omvang van dit prachtige land kan ik wat hulp gebruiken met de route. Zijn er goede bus verbindingen? wat is logisch? wat is aan te raden? wat is betaalbaar? kortom the do’s and dont’s
vanuit tierra del fuego willen we naar chilli (Santiago) omhoog reizen om vervolgens door te vliegen, we zijn getipt over een schitterende boot-tocht langs de zuidelijke fjorden, kan iemand ons hier wat meer over vertellen, enig idee, qua boeken, beschikbarheid en prijs?
Lastig om keuzes te maken:biggrin:
Alle tips zijn welkom, we zitten op budget dus we willen onder weg kamperen, heeft iemand hier ervaring mee?
Kamperen is goed te doen maar in oktober in het zuiden van Argentinie nog wel zeer fris. Ook zullen nog lang niet alle kampeerterreinen open zijn in oktober.
Budgetreizen in Patagonie is sowieso een uitdaging, want dit is een relatief duur gebied. Busreizen zijn over het algemeen prima in Argentinie, echter in het zuiden ben je beperkt qua doorgaande wegen en routes. Het meeste verkeer loopt langs de kust en bijvoorbeeld El Calafate is via Río Gallegos te bereiken.
Ik heb met de bus gereist tussen Buenos Aires en Puerto madryn, en vanuit El Calafate naar Torres del Paine. Vanuit Torres del paine naar Punta Arenas
en Punta Arenas naar Ushuaia.
Openbare bus was tussen Buenos Aires en puerto madryn erg goed. Tussen Punta Arenas en Ushuaia was ook wel te doen.
Vanuit El calafate zijn we naar de grens met chili gegaan en vandaar uit met een eigen bus gegaan naar Torres del paine, dus weet niet zeker of die ook openbaar rijd?
Naast de Navimag is er nóg een boottocht, niet zo bekend als de Navimag, van Ushuaia naar Punta Arenas. Prachtige tocht uiteraard, all-inclusive (eten, excursies) maar ook behoorlijk aan de prijs, net als de Navimag. Voor meer info: www.australis.com
Dat klinkt ook wel goed zeg! Ik heb gevlogen van El Calafate naar Ushuaia, maar als je naar Punta Arenas wilt dan is die boot een leuke optie lijkt me. Punta Arenas - Ushuaia met de bus schijnt nogal een reis te zijn (4 keer de grens over ofzo :-)?).
Sterker nog: misschien is deze boot wel mooier dan de Navimag. Ik vond de Navimag een heel leuke ervaring met al die backpackers op een boot, maar de fjorden niet zo heel bijzonder (ik ben een zeikerd: had al hogere gezien in Nieuw Zeeland :-)). Plus: de Navimag heeft wat misleidende info: je komt helemaal niet langs die gletsjer die in de folder staat. Nagevraagd, maar kwamen ze met een of ander vaag verhaal dat je daar alleen 's zomers langs komt ofzo. En dat kon ook haast niet kloppen, omdat het nogal lang omvaren was (1-2 dagen ofzo dacht ik)!?