Vorig jaar genoten we van een prachtige trip door het Zuidwesten en het deed ons onmiddellijk verlangen naar meer. Komende zomer trekken we daarom terug die richting!
Onze eerste trip was een “typisch” rondje SF - SF van 3,5 weken:
Yosemite, Death Valley, Zion, Bryce, Arches, Canyonlands, Monument Valley, Page, Grand Canyon, Joshua Tree, Highway 1
Uiteraard willen we onze ervaring uitbreiden en wat andere plekken bezoeken.
Onze focus: natuur! We willen zoveel mogelijk ontdekken via hikes in de parken.
We vonden een mooi geprijsd retourticket Las Vegas en zagen wel wat mogelijkheden.
Jullie ervaring is hierbij heel welkom!
We hebben volgende route opgesteld:
DAG 1: Thuis - Las Vegas
DAG 2: Las Vegas - Valley of Fire SP - Salt Lake City
DAG 3: Salt lake City - Grand Teton NP
DAG 4: Grand Teton NP
DAG 5: Grand Teton NP - Yellowstone NP
DAG 6: Yellowstone NP
DAG 7: Yellowstone NP
DAG 8: Yellowstone NP - Wind River Range
DAG 9: Wind River Range
DAG 10: Wind River Range – tussenstop (?)
DAG 11: tussenstop - Rocky Mountain NP
DAG 12: Rocky Mountain NP
DAG 13: Rocky Mountain NP - Colorado Springs - Great Sand Dunes NP
DAG 14: Great Sand Dunes NP (hike Blanca Peak)
DAG 15: Great Sand Dunes NP - Durango
DAG 16: Durango - Bisti Bandlands
DAG 17: Bisti Badlands - Canyon De Chelly
DAG 18: Canyon De Chelly - Sedona
DAG 19: Sedona
DAG 20: Sedona
DAG 21: Sedona - Las Vegas
DAG 22: Las Vegas - Thuis
De tijd in Sedona hebben we bewust wat uitgerokken (op het einde).
We gaan er enerzijds van uit dat er veel te zien is in de buurt (Oak Creek Canyon, Devil’s Bridge, Jerome, …)
Anderzijds willen we het wat rustiger aan doen zo op het einde van onze vakantie. (Lees: camping met zwembad.)
Als je geen fan bent van Vegas zou je best in Sedona kunnen blijven voor de rust dagen. Aan de andere kant is er wellicht in Vegas wat meer te zien. Ik zou wat langer Vegas aan doen. Ben bang dat Sedona net even wat te klein is. Uiteraard kun je je daar best een paar dagen vermaken. Zeker als je van lange hikes houdt.
Sedona en Canyon de Chelly zijn ook plekken waar ik ooit nog naar terug ga. De planning zegt 2018.
We zijn inderdaad niet zo’n fan van Las Vegas.
Wel, 't is te zeggen, we zouden het zeker niet overslaan - het is een ervaring op zich - maar 1 dag is wel voldoende voor ons
Heb je toevallig een tip voor de tussenstop tussen Wind River Range (onder Grand Teton) en Rocky Mountain NP? Daar geraken we moeilijk uit! Al is het puur praktisch om de lange afstand op te splitsen, het is altijd leuk als er wat te zien is ook!
Afhankelijk van je interesse kan je nog kijken of je een extra dag in Durango kan vrijmaken. Tussen Durango en Silverton rijdt een stoomtrein die op veel plaatsen genoemd wordt als mooiste toeristische trein reis in noord amerika. De reis begint in Durango en gaat langs een rivier de rockies in. Onderweg heb je af en toe steile afgronden en wordt er meerdere keren gestopt om water bij te tanken. Silverton heeft de sfeer van een cowboy plaatsje. Ik vond het in ieder geval een stuk imposanter dan “de mooiste” treinreis in nieuw zeeland
Over treinen gesproken, in Colorado Springs kan je de pike’s peak railway pakken waarmee je in ongeveer 3 uur op en neer de berg gaat.
Rocky Mountain is vrij groot en je hebt er maar 1 volle dag. Je kan al flink wat tijd kwijt zijn met een rit over de trail ridge road, stoppen bij viewpoints en eventueel wildlife dat je tegen komt. Veel tijd voor een mooie hike hou je dan niet.
Great Sand Dunes vond ik wel aardig en ik ben alleen de duinen op gegaan, maar ik zou in dit geval misschien kiezen om Great Sand Dunes te skippen zodat je meer tijd in Rocky Mtn hebt. Wil je autorijden of wil je hiken?
Niet dat autorijden in Colorado een straf is…
Ongeacht of je mijn punten meeneemt wordt het sowieso een hele mooie reis.