rondtrekken met tent en auto in Europa

Hoi,
Van de zomer willen wij eind juli begin augustus met de tent en auto rondtrekken. Op de bonnefooi. We hebben een paar plekken die we gezien willen hebben, zoals Monaco (vriend wil een x door de tunnel van de F1 gereden hebben, autofanaat), Rome, Vaticaan en Gorges du Verdon in Frankrijk. Mijn vraag is: waar moet je beslist heen om gezien te hebben, qua natuurschoon en cultuur? De mooie plekjes, stadjes enz. En wat haalbaar is om in 2 weken te doen? Wilden eerst ook Oostenrijk en Tsjechië aan doen, maar denk dat we dat niet redden in 2 weken. We gaan eerst met de boot in Nl wat varen en dan door Europa. Ook het feit om niks te boeken vind ik wel wat eng, las op sites dat het in hoogseizoen moeilijk kan zijn om plek te vinden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
En misschien een rare vraag, maar is het ook mogelijk om naar een reisbureau te gaan en vragen of zij kunnen helpen met plannen van de reis? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alvast bedankt,

Jessie

Onderweg vind je echt wel kampeerplekjes. In de grote toeristenplaatsen zoals Monaco en Rome kan ik me zo voorstellen dat het druk is en dat je bang bent geen plaats te vinden. Dan kun je toch die plaatsen wel reserveren?
Teken de route uit die je wilt rijden en hoeveel dagen je op bepaalde plaatsen wilt blijven. Dan kun je ongeveer inschatten hoeveel kilometers je in de rijdagen moet rijden. Zo kun je vrij eenvoudig je overnachtingsplaatsen bepalen en, indien gewenst, op internet een camping uitzoeken en reserveren.
Op de site van bv Vrijuit kun je je campings boeken, als je dat wilt, maar online is tegenwoordig ook makkelijk.
Een reisbureau zal je er vast wel bij willen helpen. Ik heb dat nooit gedaan, eendagje puzzelen en je bet er wel uit volgens mij.

Op onze rondreis met de auto door Italië een aantal jaren geleden, hebben we geen enkele camping van te voren geboekt en altijd plek gevonden.
Je moet je niet laten afschrikken door de bordjes “Vol”, soms heb je geluk en laten ze je gewoon toe.
Wij hebben zonder problemen campings gevonden in o.a. San Remo, Cinque Terre, Roma en Ancona (in de periode van eind juli begin augustus).
De enige plek waar we absoluut geen camping konden vinden was aan de kust ter hoogte van Rome, daar stond alles inderdaad helemaal vol met Italianen. Ook verder geen probleem, de afstanden in Italië zijn niet zo groot dus dan gewoon een stuk verder rijden.