Ik en een vriend (beiden 18) willen in de aankomende zomervakantie voor een paar weken door euro reizen. Ik dacht eerst om een soort bestel busje te kopen en daar af en toe achter in te slapen.
Maar ik bedacht met dat dit nogal redelijk onveilig kan zijn. Dus ik denk dat we maar met een gewone auto gaan. Heeft iemand nog tips…waar we echt heen moeten. En waar we het beste kunnen overnachten…hotels, campings, hostels, jeugdherbergen enz.
Waar moet je nog meer rekening mee houden als je door Europa gaat reizen??
Als je echt gaat rondtrekken dan kun je stellen dat met de auto op vakantie de eenvoudigste en goedkoopste manier is.
Qua overnachten kun je het beste kamperen en/of in een jeugdherberg slapen.
Voor adressen kun je of op internet wat speurwerk doen of je koopt gewoon een reisgids zoals de ‘Lonely Planet’. Ook kun je domweg naar de plaatselijke VVV gaan en daar wat informeren.
Als je niet te veel wilt uitgeven moet je misschien overwegen om richting oost-europa/balkan te gaan, dat is over het algemeen toch wat goedkoper.
Verder een paar simpele voor de hand liggende tips:
-Zorg voor een reisverzekering
-Zorg dat de auto technisch in orde is
-Koop een paar goede wegenkaarten
-Als je voor wat langere tijd in een specifiek land blijft koop daar dan een prepaid simkaart (misschien heb je nog een oude telefoon waarvan het bijbehorende abbonement verlopen is, ik heb gehoord dat de telefoonmaatschappij verplicht is om het simlock op te heffen), hiermee kun je flink op kosten besparen als je lokaal wat wilt reserveren.
-Maak gebruik van internet cafe’s, op die manier kun je alvast een paar dagen voorruit plannen en reserveringen maken.
-Houd er rekening mee dat niet alle campings dol zijn 2 jonge gasten, als je bij een camping aanklopt, ga dan in je eentje informeren en vraag eerst of er plaats is, als je wat wantrouwig wordt aangekeken, zeg domweg dat je met je partner bent (maakt het jou uit wat ze denken!)
-Verder, rustig aan, dan breekt het lijntje niet!