Rondtrekken in Kroatie

hallo,

Wij zouden graag deze zomer (in augustus) met de auto in Kroatië willen gaan rondtrekken. wij houden heel veel van natuur maar er mag zeker ook cultuur aanbod komen. Weet er iemand leuke en mooie plaatsjes die zeker de moeite zijn om te gaan bezichtigen? Het mogen ook minder toeristische plaatsen zijn.
Weten jullie misschien ook een mooie plaats om te snorkelen (waar het eventueel niet te druk is)?
Moeten we onze verblijfplaatsen op voorhand reserveren of kunnen we dat ook ter plaatse?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes

Hallo Ellenae, Kroatie heeft vele mogelijkheden, Istrie is heerlijk m.n. plaatsen als Porec en Rovinje. In de omgeving van Fazana vind je veel duikgelegenheden en relatieve rust.
Dalmatie is ook fantastisch m.n. Trogir, Split en Dubrovnik zijn aan te bevelen.
Kijk ook even rond in Zadar en op de vele voor de kust liggende eilanden.
Wij komen al vele jaren in Kroatie en het verveelt ons nooit. Tegenwoordig kun je er ook redelijk goede campings vinden maar het leukste is nog steeds een kamer bij particulieren, deze zijn relatief goedkoop en je leert de mensen kennen. Een particuliere kamer hoef je vrijwel nooit vooruit te boeken, daarin tegenstaande campings en hotels wel, zeker in de periode dat jullie gaan.
Ik wens jullie veel plezier en een mooie rondreis door Kroatie.
Groeten, Henk van der Hoek

bedankt voor de tips!

groeten

Ik ben een echte Dalmatie-fan. Je hebt daar een mooie combinatie van cultuur en natuur. Wat duiken betreft, een wat minder bekend dorp ten zuiden van Makarska (tussen Split en Dubrovnik in) is Igrane, het schijnt daar fantastisch duiken zijn. Heb het van horen zeggen want ik duik zelf niet. Ik ben wel in Igrane geweest, het is een klein vissersdorpje met prachtige natuur, bergen, stranden. Ik ben nu in Split toevallig en je hebt hier en in de omgeving veel te zien op cultureel gebied. Tegenover Split heb je ook de eilanden van Hvar en Brac, een en al mooie natuur. Wij zijn nu voor de 3de keer in 4 jaar met onze eigen auto naar Kroatie gereden en dat vind ik de mooiste manier om Kroatie te ontdekken. De wegen zijn goed, de snelwegen zijn vaak nieuw en in prima staat en de nationale wegen zijn doorgaans ook prima. De kustweg is bochterig maar heel goed en mooi. Onze lievelingsweg is de nationale weg die vanuit Karlovac naar vlak voor Split gaat, ik geloof dat het nummer 1 is, dit is een hele rustige weg met hele mooie natuur, veel bergen, een paar meren, een paar niet toeristische dorpen. Die weg komt overigens ook de langs het Plitvice natuurpark, een aanrader, watervallen, bos en gigantisch veel libelles (en beren schijnt maar die heb ik niet gezien :))

Oja en in de zomer heb je heel veel ferry verbindingen waarbij je gewoon je auto makkelijk en meestal niet te duur mee kunt nemen dus dat is ook een mooie manier om Kroatie te zien, vanuit de zee.

Over het reserveren, als jullie van plan zijn om te camperen of in prive appartementjes te blijven (waar je in Kroatie heel veel van hebt) dan is reserveren niet nodig, er is altijd wel wat te vinde. Hotels zijn daarentegen in het hoogseizoen vaak volgeboekt.

Dus wat mij betreft: Plitvice, Split, Hvar, Makasrka riviera, Dubrovnik (en onderweg van een dorp aan de Makarska riviera naar Dubrovnik even stoppen voor oesters en witte wijn bij Ston, op het schiereiland ten noorden van Dubrovnik (en afhankelijk van hoelang jullie gaan uitstapje Bosnie vanuit Makarska naar bijvoorbeeld Medugorje of Trebinje) of uitstapje Montenegro vanuit Dubrovnik (Kotor is erg mooi en niet ver vanuit Dubrovnik)

Hallo samen,
Wij zijn reeds 2 keer naar Kroatie geweest. Een keer voor en een keer na de oorlog. Was toen nog jonge kerel. Ik wil nu op dezelfde manier reizen zoals toen. Dwz hier vertrekken met de vrouw en de 2 zonen(4j en 4m) en ergens tussen Rijeka en Split stoppen om een huisje bij de zee te vinden. 15 jaar geleden reed men ons met de fiets achterna om een huisje te verhuren. Kan er iemand zeggen of dit nog steeds mogelijk is na al die jaren.
Jullie antwoord zou ik sterk apprecieren.
Grtz Johan

ja het is nog steeds vrij makkelijk een huisje te vinden, veel mensen die inderdaad willen verhuren en je erop aanspreken.

Johan,

Het ligt een beetje aan de tijd wanneer jullie willen gaan. Eind juli/begin augustus zal het lastig kunnen zijn, doch iedere dag staan er wel auto’s langs de kant van de weg (kustweg) waar mensen naast zitten met bordjes ‘zimmer/apartmani’. Dit zijn dan meestal niet de mooiste appartementen en je moet wel van afdingen houden. Ze beginnen altijd met de hoofdprijs, maar daar gaat dan al snel behoorlijk wat van af.
Wil je niet langer dan 3 dagen blijven, zeg dat dan ook meteen en laat je niet verrassen bij de eindafrekening, want dan staat er ineens 30 % extra op de rekening. Dat is geheel legaal, maar men heeft de neiging het niet te zeggen en je er gewoon mee te confronteren. Zonder te betalen krijg je je paspoort dan niet terug en je zit met de gebakken peren.

Het stuk Senj - Zadar is wat minder druk qua toeristen, de prijzen zullen er ook wat lager liggen, maar het is ook wat rommeliger en er is niet veel te doen. In Senj zul je veel Tsjechen/Polen aantreffen en ik noem het altijd kamperen op de snelweg. Al het verkeer wat uit Istria en Rijeka komt moet door Senj om op de snelweg naar Split uit te komen en dat houdt in dat het in de zomer zeer druk is met vrachtwagens. Die rijden de hele dag voorbij en dan lig je daar dus zo ongeveer letterlijk ‘naast’ te zonnen’.

Doorrijden naar Zadar - Split regio is dan veel beter. Voor advies bij onderdak kun je even kijken op www.bougainville.nl Zijn een stel Nederlanders, hebben een duikschool en hebben goede contacten in die regio.

@FvanWaaveren

De oude weg van Karlovac naar Split is inderdaad een mooie weg, maar ik wil je wel even een waarschuwing meegeven.

Deze weg loopt door de oude frontlijn en op sommige plekken is zwaar gevochten. Vaak zie je markeringen waar mijnen of niet ontplofte munitie ligt.
ECHTER, het is mogelijk dat er op alle plekken niet ontplofte munitie ligt en mijn advies is dan ook heel simpel.

Ga in die gebieden niet zomaar door de natuur lopen. Ik zelf heb de regel dat ik in die gebieden alleen op verharde grond (asfalt, stoeptegels etc) loop en zeker niet op het gras.
Zelfs paden waar anderen overheen lopen vormen geen garantie dat er geen munitie meer ligt.

Recentelijk heb ik nog gesproken met een Nederlands bedrijf wat hier munitie ruimt, waren nu bezig met een klus in de haven van Split !!!

Vorig jaar of 2 jaar geleden is een Nederlander nog op een mijn getrapt uit WO2 oftewel wees voorzichtig.

De oude weg is absoluut de moeite waard, zou hem zeker rijden, maar wees gewaarschuwd.

papaya: ja klopt had ik moeten melden. Wij gaan inderdaad op die route nooit van de verharde wegen af. Sowieso in die streek beter om verharde wegen aan te houden!