Rondreis

Wij willen graag in de zomervakantie een rondreis maken en beginnen in Vietnam. We willen niet alles zelf regelen en gaan dus ‘bouwstenen’ boeken bij een reisorganisatie (zoals de sapa trekking). Is ons schema een beetje haalbaar en de moeite waard?

dag 1 (ma 29/7): vlucht Amsterdam - Hanoi
dag 2 (di 30/7): aankomst Hanoi + overnachting Hanoi?
dag 3 (woe 31/7): Sapa trekking dag 1 - nachttrein richting Lao Cai
dag 4 (do 1/8): Sapa trekking dag 2 - aankomst & kennismaking/overnachting met lokaal gastgezin
dag 5 (vrij 2/8): Sapa trekking dag 3 - trektocht richting Sapa en overnachting in hotel
dag 6 (za 3/8): Sapa trekking dag 4 - trektocht H’mong en nachttrein richting Hanoi
dag 7 (zo 4/8): Aankomst Hanoi - vlucht van Hanoi naar Saigon (HCMC) - zelf overnachting Saigon in hotel
dag 8 (ma 5/8): zelf boeken excursie Chi Chi tunnels? - HCMC ‘s avonds - zelf boeken overnachting Saigon Hotel
dag 9 (di 6/8): Dag 1 varen naar Cambodja - HCMC - Cai Be - Vinh Long - Overnachting Can Tho
dag 10 (woe 7/8): Dag 2 varen naar Cambodja - Can Tho - Chau Doc
dag 11 (do 8/8): Dag 3 varen naar Cambodja - Chau Doc - Phnom Penh - dag 1 passage through Cambodja
dag 12 (vrij 9/8) Dag 2 Passage through Cambodja - killing fields
dag 13 (za 10/8) Dag 3 Passage through Cambodja - reis naar Siem Raep en overnachting aldaar
dag 14 (zo 11/8) Dag 4 Passage through Cambodja - Angkor Wat
dag 15 (ma 12/8) Dag 5 Passage through Cambodja - vrije invulling
dag 16 (di 13/8) Dag 6 Passage through Cambodja - reis naar Bangkok - zelf overnachting boeken Bangkok
dag 17 (woe 14/8) Dag 1 Thailand Jungle - reis naar Pak Chong (zelf regelen) - overnachting lodge
dag 18 (do 15/8) Dag 2 Thailand Jungle - Jungletrek langs waterval etc.
dag 19 (vrij 16/8) Dag 3 Thailand Jungle - Richting Bangkok (zelf regelen) - Dag 1 van Ko Chang Watervaleilend - Van Bangkok naar Trat - naar Ko Chang
dag 20 (za 17/8) Dag 2 Ko Chang - Olifanttripje?
dag 21 (zo 18/8) Dag 3 Ko Chang - luieren/snorkelen oid
dag 22 (ma 19/8) Dag 4 Ko Chang - terug naar Trat - Bangkok vlucht naar Hanoi of Frankfurt > huis
dag 23 (di 20/8) Aankomst thuis

hallo Bo,

Ik kan je alleen maar adviseren over Viet Nam; de mensen op het cambodja en Thailand forum zijn in deze landen beter dan ik.
Hoewel Cor en wilna ook alles afweten van Thailand en zuidelijk Viet Nam.

Ik zie meteen aan je schema dat je voor de 100% gaat voor Sapa en omgeving, dus dat laat ik zo.

Maar voor Saigon en de Delta denk ik dat je het een beetje anders moet doen.

waarschijnlijk heb je een vroege vlucht naar Saigon; je komt al vroeg aan in Hanoi met de trein.
Betekend dan dus dat je op dag 7 ( 4-8) voldoende tijd hebt om een tour naar de Cu Chi tunnels te regelen.
Dit kan zelf doen op wat voor manier je wilt en in elke prijsklasse; van 10 t/m 500 usd pp, dus voldoende keuze.

Gevolg is dat je op dag 8 de tunnels bezoekt ( is meestal een 1/2 dag trip, maar je kan deze ook icm een city tour doen dan wordt het een hele dag ).
Ik zou alleen de trip naar de tunnels boeken, want een halve dag Saigon erbij is eigenlijk zonde van het geld.
Dan ga je naar het postkantoor, de Notre dame, het reunifacation Palace ,het oorlogmuseum en Ben Than market.
de entree gelden zijn zo laag dat dit geen argument is en de genoemde lokaties liggen op loopafstand van elkaar ( gemiddeld 5 minuten lopen ).

Houd er wel even rekening mee dat het paleis en het museum weer na 13:30 open zijn.
ook zou ik voor het paleis een gids inhuren, anders loop je maar wat rond; deze kan je bij de ingang van het paleis inhuren ( dus niet bij het loket waar je de entree betaald, maar waar je je kaartje laat afscheuren).

Ook zou ik op dag 7 dag 9 regelen; is makkelijker, omdat de meeste tours weer terug gaan naar Saigon.
Zo hoef je niet vervoer te zoeken naar Can Tho.

In Can Tho kan je alles zelf regelen om via chau Doc in Cambodja te komen.
Ook kan je het bezoek aan de drijvende markt daar regelen.
dus bij je hotel ( is wat duurder ) maar beter is dit te doen bij het afdak naast het grote beeld van Ho Chi Minh, kan niet missen.
Deze sluit wel rond 17:30 ongeveer volgens mij.

Nadeel is wel dat je alleen naar de markt gaat en niet naar een fruitteler ( deze is geen echte , maar is aangelegd door saigon Tourist), maar daardoor niet minder mooi. ook vaar je zo door wat pittoreske kanaaltjes.

Dan is deze trip rond een uur of 9 a 10 afgelopen ( met het fruitgebeuren rond 11 uur ), en dan je koffers halen en uitchecken.
Zou ook lunchen in het hotel of in de buurt en dan rond een uur of 13 naar het station of je laten ophalen en dan door naar Chau Doc.
Kan je doen prive of met de bus ( Phuong Trang Bus ).
Je komt dan rond 16:30 aan in Chau Doc, wanneer je om 14 uur vertrekt, je komt natuurlijk eerder aan als je eerder vertrekt want de lijn rijd elk uur en duurt ongeveer 3 a 4 uur.

In Chau Doc kan je dan verder vervoer regelen, of je regeld het in Saigon samen met de trips vanaf Saigon, Cai Be, Can Tho, Chau Doc t/m aankomst PP.

Hier laat ik het bij want dan ben je in Cambodja.

Conclusie is dat je je dagen voor Viet Nam goed hebt ingedeeld.

gr.
Ton.

Heel erg bedankt Ton voor de snelle reactie en de handige tips! We hebben het reisschema van dag 7 en 9 aangepast en nemen je overige tips mee in onze reis. Super!

Beste mensen

Ten eerste moet ik even kwijt dat jullie programma wel heel veel verplaatsingen en bezoeken aan allerlei bezienswaardigheden kent. Mijn vrouw en ik zijn al 9 keer in Azie geweest en hebben iedere keer per reis 1 land bezocht. Maar dit terzijde.
Voordat ik de reis zou plannen in Cambodja en Thailand zou ik me ervan vergewissen hoeveel tijd je nodig hebt om je te verplaatsen. Sommige plaatsen kun je per vliegtuig bezoeken, doch andere niet. Mocht je b.v. van Phjnom Penh naar Siem Reap op de weg gaan, moet je toch gauw rekenen op een reistijd van 5 a 6 uur. vanwege de toestand van de wegen schiet je niet sneller op dan 40 tot 45 kilometer per uur.

Ik heb nog een vraag wat je precies bedoelt met passage in Cambodja

Ik neem aan dat je met het vliegtuig vanuit Cambodja naar Thailand gaat. ik zou dan eerst even kijken hoelaat je kunt vertrekken uit PP, omdat ik zie dat je nog in Siem reap zit vervolgens een vrij dag hebt om in te vullen en vervolgens naar Bangkok gaat. Air Asia is voor de vlucht een goede luchtvaartmaatschappij.

Ik ben benieuwd of er bussen gaan van Pak Chong naar Bangkok en weer terug.

Hier vast een voorproefje. Nogmaals ons lijkt het erg veel drie landen in drie weken maar ieder ander kan daar een andere mening over hebben.
Ik hoor graag wat je van mijn mening vindt

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Allereerst bedankt voor de reactie! We realiseren ons dat 3 landen erg veel is en hebben ons daarom heel weg geconcentreerd op bepaalde gebieden (zoals sapa). We hebben aan de hand van afleveringen van rtl travel, forums, reisgidsen e.d. Gekeken wat ons aansprak/ welke gebieden en ons daarop geconcentreerd. We willen onze reis graag afsluiten op een mooi eiland om te relaxen voor 4 dagen, voordat we naar huis vliegen. Helaas vonden we zo’n soort eiland niet echt in cambodja, vandaar de keuze voor thailand we erbij. We hebben ook gekeken om de reis ‘andersom’ te plannen en eerst naar cambodja te gaan en vervolgens naar vietnam om hier een aantal dagen te relaxen. Dit ging wegens financiele redenen niet; vliegen vanuit nederland/ belgie/ duitsland naar cambodja
bleek stukken duurder dan naar vietnam. Vandaar deze keuze dus.

De passage through cambodja is een korte reis die het reisbureau aanbiedt en het gaat om een compleet verzorgde reis inclusief vervoer, hotels etc.

Groet,
Bo

zou je me aan kunnen geven waar je de passage reizen kunt boeken, dan kan ik er een keertje naar kijken wat ze precies aanbieden

groeten cor en wilna

Hier is de rondreis te vinden! Het is dus 6 dagen door cambodja.

Groet,
Bo

Nu begrijp ik het. Dit is inderdaad een goede reis door Cambodja. Ik weet niet hoe bedreven je bent om zelf dingen te regelen, maar wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan en alles vanuit Nederland en ter plaatse zelf geregeld. ik denk dat dat zeker 200 euro per persoon scheelt. Indien nodig wil ik je dan wel wat tips geven

groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Ja, zelf regelen kan inderdaad ook en we hebben gezien dat het stukken goedkoper is alleen we vinden het best wel lastig om alles te regelen- zeker omtrent het vervoer bijvoorbeeld. Kunnen jullie nog tips geven? Het is wel zeker iets om over na te denken gezien het grote prijsverschil!

Ik Wat zijn wij de volgende dag weer teruggerenden heb begrepen dat jullie sowieso vanuit Vietnam aankomen in Phom Phen. Wij hebben daar via een lokale taxi een rondrit gemaakt door de stad en hebben de killing fields bezocht. Voorts hebben wij ter plaatse een bus geregeld van PP naar Siem Reap. Dat gaat heel eenvoudig via een lokaal reisbureautje. Die vindt je daar op bijna iedere hoek van de straat. Je kunt ook kiezen om met de boot te gaan over een groot meer. Aangekomen in Siem Reap heb je weer allerlei mogelijkheden om de Angkor Wat te bezoeken. Wij hebben ter plaatse een fietstocht gedaan gedurende een hele dag. Je bent dan uit de drukte van alle auto s en bussen en ziet ook gelijk iets van de omgeving. Na de Ankor Wat zijn wij weer teruggegaan naar PP en hebben daar met Air Asia het vliegtuig genomen naar Bangkok.

Voor zover weer een aanvulling

Groeten Cor en Wilna >>>:wereld::zon02: