4 weken rondreis Cambodja en Vietnam

Hallo allemaal,

Wij (2 ps) zijn van plan om in juli en augustus een rondreis met backpack te maken van 4 weken door Vietnam en Cambodja.
We hebben al veel tips gezien hier op het forum (erg fijn!), maar zouden het toch fijn vinden om het (voorlopige) reisschema te noteren met de vraag: is onze planning haalbaar? Missen we nog iets wat we echt niet mogen missen?!

19 juli: vertrek vanaf DUS
20 juli avond: aankomst SGN
21 juli: SGN bezoeken
22 juli: SGN, Cu Chi tunnels (0,5 dag excursie)
23 juli: van SGN naar Can Tho per bus, Mekong Delta bezoeken en daar overnachten
24 juli: van Can Tho naar Chau Doc–> Wat is de handigste manier om naar Chau Doc te reizen, per boot of per bus?--> overnachten in Chau Doc
25 juli: van Chau Doc naar Phnom Phen met de speedboat
26 juli: Phnom Phen bezoeken
27 juli: Choeng Ek Killing fields + stad verder bezoeken
28 juli: van Phnom Phen naar Siem Reap reizen per speedboat (7.30 uur vertrek)–> aankomst Siem Reap (Alvast angkor wat bezoeken per fiets? of is dat niet haalbaar?)
29 juli: Angkor Wat –> 's avonds 20.25 uur vliegen van Siem Reap naar Hanoi

*OF:
Optie>> Reizen naar Battambang?? Is dit de moeite waard?
Optie>> van Battambang terug naar Phnom Phen, dan van Phnom Phen vliegen naar Hanoi??
*

30 juli: Hanoi
31 juli: Halong Bay trip, overnachten/ kayakken
1 aug: terug van Halong Bay naar Hanoi, 's avonds met nachttrein (21.10 uur) naar Lao Cai
1 aug: Aankomst Lao Cai in de ochtend (5.30 uur), verder reizen naar Sapa (homestay?), overnachting sapa
2 aug: Sapa bezoeken –> 's avonds vanuit Lao Cai naar Hanoi terug per trein, aankomst in de ochtend van 3 aug
3 aug: Aankomst Hanoi, vliegen naar Hue (is dit haalbaar, wel erg lang reizen achter elkaar?! Is het beter om nog een overnachting te hebben in Hanoi?)
4 aug: Hue
5 aug: van Hue naar Hoi An
6 aug: Hoi An
7 aug: van Hoi An naar Nha Trang
8 aug: Nha Trang: duiken/ strand
9 aug: Nha Trang: duiken/ strand
10 aug: Nha Trang: duiken/ strand
11 aug: mui ne, strand
12 aug: mui ne
13 aug: mui ne
14 aug: Mui ne
15 aug: 20:30 uur> terugvlucht van SGN naar DUS

We hebben nog wel wat ruimte op het laatst. Strand/duiken willen we wel opnemen in onze vakantie, maar mag ook best een aantal dagen minder wanneer er andere bezienswaardigheden zijn die we zeker niet mogen missen of wanneer blijkt dat de planning rondom Hanoi te krap is… Tips zijn dus zeer welkom!

Alvast veel dank!

Groetjes, Frank en Andrea

Hallo Andrea en Frank,

Leuk schema en ook haalbaar, maar zou zelf wat dingen veranderen; daarom goed dat je wat dogen wilt inleveren van het strand.

Zal gewoon bij het begin beginnen.

T/M 23-7 geen opmerkingen.
24-7
Word een middag bus , want dat is het handigste.
In de ochtend de drijvende markt van Cai Rang ( ga ervan uit dat je deze bedoeld ) en dan de bus naar Chau Doc.
25-7
Wordt dan de ochtend boot naar PP
26-7
Volgens je schema
27-7
Zou dan de gevangenis bezoeken en aansluitend de killing fields.
zo heb je alles mooi bij elkaar en zit begrijp je het beter; was mij mij zo.
28-7
Naar SR, aankomst in de middag; reken op 6 uur varen, dus rond 13"30 bij de pier, dan hotel zoeken.
Is niet de moeite waard voor AW, dus stad SR.
29-7
Hele dag AW
30-7
Zou zeggen AW, maar ivm de tijd naar Battambang; keuze aan jullie
31-7
Battmbang of vliegen naar Hanoi wanneer je geen Battambang doet.

nu even met Battambang
1-8
Naar SR of PP kijken naar tijd van de vlucht en kosten en door naar Hanoi
2-8
Hanoi
3-8
Naar Sapa met de avondtrein ( dus nog een hele dag Hanoi )
4-8
Sapa
5-8
Sapa en nachttrein naar Hanoi
5-8
Aankomst Hanoi en door naar Halong
6-8
na de halong cruise naar Hnoi
7-8
Hanoi naar Hue; vroegste vlucht en dan in de middag de citadel bezoeken
8-8
Naar Hoi An en onderweg de mausoleums bezoeken
9-8
Hoi An
10-8
Hoi An
11-8
Naar Nha Trang
12-8
Nha Trang
12-8
Nha Trang
13-8
naar Mui Nee
14-8
Mui Nee
15-8
Naar Saigon en naar huis.

Ik hen Mui Nee laten staan, maar deze zou ik niet meer doen en deze dagen steken in of meer Cambodja, Hoi An of Nha Trang gelang jullie belangstelling.
Ik zou dan wel vliegen op Saigon op 15-8 vanaf Nha rang op Saigon ergens in de late middag , zodat je een mooie aansluiting hebt op je internationale vlucht.

klinkt misschien duur, maar door de besparing van je transfers naar Mui Nee ( vanaf Nha Trang ) en die van Mui Nee naar Saigon denk ik dat het reuze meevalt.

Is dus met Bttambang.
Maar zonder Battambang kan je wel je oorspronkelijke schema volgen, wel met een kleine aanpassing.

Belangrijk in de keuze tussen deze 2 opties is natuurlijk, ook je vraag, of Battambang de moeite waard is?

Persoonlijk moet ik bevestigend op deze vraag beantwoorden; zeker wanneer je deze afzet tegenover Mui Nee.

Misschien komen er meer ideeën , maar bovenstaande kan een optie zijn en komt dicht bij jullie plannen.

gr.
Ton.

1 like

Beste Ton,

Ontzettend bedankt voor alle tips en opties voor ons schema.
We zullen er nog eens goed naar kijken en mogelijk ter plaatse besluiten of we Battambang erbij doen.
De berichten op internet over Battambang zijn wat wisselend: de een vindt het echt de moeite waard, de ander zegt van niet. We zullen ons nog eens wat meer inlezen :wink:
We twijfelden al een beetje over of we Mui Ne nog naast het strand/ duiken van Nha Trang zouden moeten doen. Denk dat we jouw advies daarin zeker zullen opvolgen en het bij Nha Trang houden. In Phnom Phen willen we inderdaad eerst naar de gevangenis voordat we de Killing Fields bezoeken.
Verder fijn te lezen dat ons schema in principe goed haalbaar is!

Nogmaals bedankt !

Vriendelijke groeten, Frank en Andrea

Hallo Frank en Andrea,

Graag gedaan.
Misschien ook een tip is om mensen naar ervaringen te vragen op ons WW Cambodja reiscafe of Azië reiscafe.
denk dat ze je daar echt wel goed kunnen informeren

gr.
Ton.

Hoi allemaal,

We zijn ons al lekker aan het voorbereiden op de reis naar Vietnam en Cambodja in juli!!
We landen in Saigon ('s avonds) en we hebben ons hotel geboekt in District 1. Nu las ik op deze website http://www.vietnam-travel-guide.net/ho-chi-minh-city/ (wel een handige site overigens!) dat er een officiele taxiservice op het vliegveld is waar je een ‘ticket’ krijgt en naar een taxi verwezen wordt. Ik kan echter elders op internet niets vinden over deze service. Ik weet wel dat je moet oppassen in welke taxi’s je stapt en er maar enkele als betrouwbaar worden omschreven…
Weet iemand iets meer over deze taxiservice? Is deze wel betrouwbaar? Zijn er nog alternatieven?

Alvast weer bedankt!

Vriendelijke groeten, Frank en Andrea

Hallo Frank en Andrea,

Klopt, je kan daar en rit kopen voor een taxi rit naar je hotel voor een vaste prijs en dus niet op de meter.
Is helemaal betrouwbaar en je betaald vooraf.

Je kan ook naar een persoon lopen met een groen overhemd en dan het via hem regelen, let op moet wel van Mai Linh taxi zijn.
Hij / zij schrijft dan en bonnetje naar je adres en bij aankomst betaal je aan chauffeur.
Wanneer je het niet eens bent met het bedrag laat je dit bedrag invullen op het bonnetje, en gewoon betalen.

Je komt nog vele van deze mensen tegen met een groen overhemd, en dan leg je het uit en laat even het bonnetje zien en heb je gelijk dan krijg je echt gewoon je geld terug en de chauffeur wordt ontslagen.
Dus de chauffeur doet echt niets geks.

idem overigens voor mensen van Vina Sun taxi; hetzelfde beleid als Mai Linh.

Misschien bied je hotel, wanneer je vooraf geboekt hebt misschien ook een service aan om je op te halen.
Prijs kan dan gelijk zijn aan de taxi, denk dat je voor een taxi rond de 10 a 15 USD moet rekenen.
Afgelopen december was het het nog 11 USD naar district 1.
Weet zo niet de aktuele prijzen, dus daarvoor even de marge.

gr.
Ton.

1 like

Hoi Ton,

Weer ontzettend bedankt voor je snelle antwoord.
Ik zal nog even opzoeken of ons hotel een airport-pick up service heeft. Is dan inderdaad wel gemakkelijker.
Wel handig zo’n ticketdesk voor de taxi’s, dat scheelt alweer wat taxi-geregel als we net geland en brak zijn…

Misschien ook interessant voor andere reizigers:
Ik kwam een leuk artikel tegen op internet over de taxi-scams in Saigon en hoe je kan voorkomen dat je opgelicht wordt:

Groetjes,
Frank en Andrea

Hallo Frank en Andrea,

Bedankt voor de link.

Deze is van 2012, dus zal hem even aanvullen met nieuw beleid.

Bij veel winkelcentra en grote hotels kan je mensen zien met de kleding van VinaSun taxi ( zoals beschreven in de link ) en in kleding van Mai Linh ( groen overhemd ).
Bij hen kan je een taxi regelen en dat is helemaal betrouwbaar, dus te hoge onterechte prijs betaald, reclameren en geld terug wanneer te recht.

Andere tip nav de link
Net Mai Linh en VinaSun hebben geen repeterend telefoonnummer.
Dus bijv. van Mai Linh is het telefoonnummer in Saigon 08-38383838 en voor VinaSun in Saigon 08-38272727

gr.
Ton.