Mijn vriend en ik willen graag door het zuiden van Thailand rondreizen in september. Nou weten we uiteraard dat september het regenseizoen is :vak02: maar ik heb gelezen dat het heel erg verschilt. Aan de oostkust van Thailand is het t/m september een prima reistijd, maar september voor Phuket en Phi Phi wordt weer afgeraden.
Wij zouden echter zowel naar Kho Samui als Phuket willen, maar ik vraag me af of dat haalbaar is in september. Uiteraard begrijp ik dat niemand hier het weer voor ons kan voorspellen, maar hoe dramatisch is het regenseizoen?
Ik ben in Mexico ook wel eens in september geweest en daar hadden we vaak midden op de dag een fikse bui en 's avonds soms een tropische storm, maar dat was het. Viel ons toen erg mee
Moet ik me zoiets ook bij Phuket voorstellen of is dat toch wel wat heftiger?
dit is nu al de 3e vrijwel dezelfde vraag-in ditzelfde forumdeel-binnen 1 week. dus het meeste staat al uitgekauwd. even scrollen-verderop.
Sept is -kortgezegd- gewoon een rotmaand everyhwere in Thaild qua weer-daarom zijn de tix zo goedkoop en stinkt iedereen er in. kijk eens op een goede kaart-tussen oost/west kust in die lange slurf in Thai-Thaay (=thai/zuid) zit zo’n 100 km-veels te weinig om echt effectief te zijn om buien te stoppen. Je kan het treffen-en je kan het hebben dat het dagen+nog langer aaneen plenst. en als het hier plenst-dan zijn het watervallen tegelijk.
die dagelijkse plensbui rond 16.00 is meer in de rainy season daarvoor-zo van juni t/M aug-langzaamaan gaat het dan steeds meer/langer regenen-eind sept en okt.-zie reeds gezegd.
maar er is een voordeel-zet je angsten opzij-omdat het superlow season is en dit land met z’n smiles (smilies?) is gemaakt om te bonnefooien-en je ook wel zal snappen dat 100/150 km snel te overbruggen zijn-bind je niet, boek niks, plexat, zie maar en verkas als het je niet zint.
die overbekende reisgids is dan je steun+toeverlaat voor info, kaarten, slaapplekken en nog zo wat.
ja je kan het weer ongeveer vergelijken met je omschrijving van het weer in mexico alleen zal het er niet bij stromen dus alleen heftige buien meestal aan het eind van de middag of in de avond, samui en phuket bezoeken in september is dus goed te doen gewoon als je ter plaatse bent het weer bericht in de gaten houden en dan mischien eerst naar phuket of juist eerst naar samui niet te veel van te voren boeken maakt je meer flexibel en in september is vooraf boeken ook niet nodig
Ik woon in het zuiden (Trang) en mijn partner werkt in Puhket.
Hier de gemiddelde maandelijkse regenval en temperatuur in sept.
24,48 L/M2 Max.30 C Min.22 C ,
het is dus de natste en ook koudste maand hier. ’ k Zit soms met sokken aan en moet vlug gaan inkopen tussen 2 grote buien en 4 dagen regen zonder echt te stoppen.
Mischien kan je iets strand doen maar voor de rest zal het schoppen (tussen de buien door en soms met pootjebaden, straten blank) en bars worden. Zoals door forumleden reeds gezegd, - Niet nodig iets te boeken, zo kan je vlug opkrassen als het je de keel uithangt.
1 voordeel alles is goedkoper en het is veel rustiger.
Hopelijk heb je ietwat geluk indien je toch komt.
MVG Frank
Hmm ja we twijfelen erg, wellicht is Juli een betere maand.
Hoewel het dan ook nog regenseizoen is natuurlijk maar als de kans op dagen onafgebroken regen dan afneemt is dat wellicht beter.
Ons voornaamste reisdoel is toch vooral de oostkust van zuidthailand, Phuket willen we eigenlijk gewoon graag ook meepikken omdat ik daar zoveel mooie foto’s van zie.
We kunnen de gok dus nemen en vanaf Amsterdam naar Phuket vliegen en vanuit daar na een paar dagen door naar de oostkust en eindigen in Bangkok
Voorheen ging ik altijd richting Zuid-Amerika en de VS op vakantie dus Azie is voor mij echt een heel nieuwe wereld.
Het einde van t regenseizoen is in oktober, is dat dan juist nog sterker af te raden dan september?
voor samui, pha ngan en tao zijn oct nov de slechste maanden sept is over het algemeen goed.
maar dit jaar hebben we hier weinig regen gehad dus zal het komende regenseizoen wel veel regen worden
We willen onze reis voornamelijk gaan maken aan de oostkust dus idd Kho Samui, Kho Tao en ik heb inderdaad begrepen dat het weer daar in september over het algemeen nog prima is.
Wellicht willen we nu iets eerder gaan, zeg half augustus en dan t/m begin september.
Dan zitten we iig niet de volle maand september in het zuiden en is hopelijk de kans op alleen maar regen bij Phuket wat minder groot…
Maar reserveren is in deze periodes dus nergens echt nodig? Ook niet bij Kho Samui?
Bij de strande nzouden we soms wel in wat betere resorts/hotels willen zitten, zijn die ook gewoon op de bonnefooi te doen. En heeft iemand enige indicatie van het prijsniveau van dit soort hotels in de periode eind augustus/september?
je hoeft inderdaad ook op ko samui niet vooraf te boeken prijzen dat is nogal verschillend maar van af z’n 1000/1500 bath per nacht moet je toch wel wat kunnen vinden denk ik (google eens op resort ko samui)