Rondreis Zuid Noorwegen

Hallo,

Wij gaan van 28 mei tot en met 19 juni rondtrekken door Zuid Noorwegen. We willen gebruik maken van hutten. Onze reis start vanuit Langesund, langs de kust naar Kristiansand, dan door naar Stavanger, Bergen, Sognedal, Jotunheimen, Geilo en als laatste in de buurt van Oslo, zodat we de stad kunnen bekijken maar ook daar in de buurt van mooie natuurgebieden kunnen genieten (een mix van…). We willen overal in hutten slapen. We zijn niet echt gehecht om in voornoemde plaatsen te slapen maar wel in de buurt van.

Kunnen jullie ons leuke tips geven qua overnachtingen, leuke plekken en andere wetenswaardigheden?

We wachten in spanning af.

Hoi Desiree

Even een stukje vrijheid genomen en je route in maps gezet met daarbij een kleine aanpassing. :slight_smile: Google Maps Het stuk langs de kust tussen Langesund en Kristansand is namelijk echt niet zo mooi. Ik denk dat je beter binnendoor kunt steken.

Oslo stelt niet bijzonder veel voor, ik zou m’n vakantie daar niet op afstemmen om eerlijk te zijn.

Overnachtingen durf ik zo niet te zeggen, ik heb niet echt ervaring met hutten maar in het voorseizoen zal er op campings (waar de hutten staan) plaats genoeg zijn. Enige risico wat je hebt dat sommige campings nog dicht zijn.

Wat wil je verder nog weten? Leuke plekken genoeg namelijk. Ha ha. (Ik zou bijvoorbeeld Oslo schrappen en Olden of Geiranger pakken halverwege je route).

Bij Gaupne (in de buurt van Sognedal) kun je de gletsjer op (met gids) dat is zo ie zo leuk om te doen. Weet alleen niet of het zo vroeg in het seizoen al kan. http://www.jostedal.com/eng-hikes.htm

Vooorbij Flam, loopt de Laerdalstunnel, je kunt echter ook de bergweg nemen. Is nu nog afgesloten op maps maar ik heb het begin en eindpunt gemarkeerd, is echt mooier dan de tunnel. :slight_smile:

Verders, tsja… zat te zien maar in het wilde weg tips geven is lastig. Laat vooral even weten wat je ongeveer wilt.

Beste Theiz,

Bedankt voor je tips! Wat wij echt willen, is mooie visstekken voor mijn vriend, samen mooie wandelingen maken. En ook nog tot rust komen. Dus niet echt iedere dag van hut naar hut, dat hebben we vier jaar geleden gedaan. Naar de Noordkaap, was prachtige trip. We willen dus echt een paar dagen in Stavanger en omgeving blijven. En de andere plaatsen zo’n twee soms drie dagen. Heerlijk, we hebben er echt zin in.

Voor wat betreft accommodaties, willen we Stavanger vastleggen en de rest op de bonnefooi doen. Is toch nog geen hoogseizoen, toch?

Mocht je nog campings op onze route weten die de moeite waard zijn, graag.

Groetjes

Bij Olden en Geiranger heb je zo ie zo twee campings waarbij je vanaf de camping goed kunt vissen. :slight_smile: (weet alleen niet of dat op je route ligt)

Stavanger zou ik niet vastleggen. Met beetje pech rotweer daar en dan zit je vast aan je hut. Gewoon wat locaties uitkiezen, is zeker plek!

Via Wereldwijzer app

Mooie route hoor…

Waar je nog wel rekening mee moet houden eind mei / begin juni dat het vakantieseizoen nog niet overal is begonnen in Noorwegen.
Zo zijn er dan nog altijd een aantal bergpassen gesloten wegens sneeuw en kan je in hoger gelegen gebieden (bijvoorbeeld op de Jotunheimen) alleen over de wegen rijden en nergens wandelen omdat er nog meerdere meters(!) sneeuw liggen. Daar baalden wij destijds toch wel een beetje van.
Daarnaast kwamen wij toen ook een aantal campings tegen die nog gesloten waren en we dus niet konden overnachten… Hoewel ik wel moet zeggen dat dat allemaal nog de laaste 2 weken van mei was, de overige keren dat ik in Juni en later ben geweest nergens “last” van gehad :wink:

Stavanger vind ik ook een mooie stad, maar beide keren dat ik er geweest ben (een keer in juni en een keer in juli) was het er slecht weer en hebben we vrijwel alleen maar regen gehad. Terwijl we bij het vlakbij gelegen Jorpeland (Preikestolen) een dag later stralend weer hadden…

Onze belevenissen kun je lezen op chrisendees.waarbenjij.nu hier staat het reisverslag Zuid Noorwegen op. Maar ook nog de reis naar de Noordkaap van 2010!