Rondreis Zuid-Afrika, Swaziland en Mozambique

Hallo allemaal,
ik ga komende december met z’n tweeen naar Zuid-Afrika om daar een mooie rondreis, van plus minus 3weken, te maken. We vliegen op Jo’burg en gaan een dag later naar het Krugerpark waar we voor zover we het nu geplant hebben zo’n 3dagen blijven. Nu hadden we bedacht dat het leuk was om daarna door Swaziland te gaan en dan via Mozambique weer terug te gaan naar Jo’burg om van daaruit te vliegen naar Kaapstad om daar nog 4 dagen toeristje te spelen. In totaal hebben we 9 dagen voor het rondje Mozambique, Swaziland en terug naar Jo’burg.
Nu is het onze eerste keer dat we naar Zuid-Afrika gaan en weten we weinig van Mozambique en Swaziland. Veel mensen die een reis als deze maken rijden wel door Swaziland maar wat daar precies te doen is kan ik nergens vinden! Kan iemand mij vertellen of het de moeite is om daar twee dagen voor uit te trekken of kunnen we beter een groter stuk van bijvoorbeeld de Panoramaroute rijden of doorrijden naar Xai Xai?
Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite en ik zal jullie op de hoogte houden van onze planning en daarna hoe het bevallen is!
Groetjes,
Toon

9 dagen is wel erg weinig voor dat rondje, de afstanden zijn groot en je hebt een 4x4 voor Mozambique nodig.

Swaziland is zeer de moeite waard. Erg mooi daar, je kan er goed wandelen bijvoorbeeld. Maar kijk even op deze site http://www.welcometoswaziland.com/twpub/pag.cgi?m=home
http://www.travelta.nl/Swaziland
http://www.landenalmanak.nl/swaziland.php

Bedenk wel dat je een extra verzekerings bewijs nodig hebt om vanuit Z.A. naar het buitenland t gaan. Vraag het je autoverhuur bedrijf als je en auto boekt.

Bij de grens overgang SA Swaziland moet je Zar 50,- betalen voor road tax. De wegen daar zijn van zeer goede kwaliteit.

suc6:zon02:

Ik zou Mozambique bewaren tot een volgende keer. Afstanden zijn groot, de wegen zijn slecht, en met een beetje pech ben je bij de grens al een halve dag kwijt.

Ik vond Swaziland erg leuk. Er is een aantal NP wat je kan bezoeken, en het grappige is dat je daar dus tijdens een Rhino walk neushoorns kan spotten en je bv kan paardrijden of mountainbiken in het park. In veel andere parken is dat te gevaarlijk. Ik heb in Swaziland o.a. neushoorns, zebra’s, krokodillen, giraffen, een struisvogel, en bokjes en impala’s e.d. gezien.

Ook kun je bv gaan raften of caven.

Ja ik heb ergens eerder gelezen dat je kan gaan raften en dat klinkt goed, als het niet te duur is lijkt dat me wel wat! Als je zo’n paard rij rit wil maken moet je dan daarvoor al kunnen paardrijden of is het niet zo’n wilde toch? Dat is wel een mooie manier om dicht bij wilde dieren te komen namelijk!
Wij dachten juist dat Maputo een mooie stad was en dat dat nog wel redelijk dicht bij het Krugerpark lag dus dat het de moeite waard was om langs te rijden? Of kunnen we beter na Swaziland de kustlijn van Zuid-Afrika bezoeken en het rondje zeg maar onderlangs doen?
Alvast bedankt voor de snelle reactie!
Groetjes,
Toon

Ik zou zeker een rondje onderlangs doen. :zon02:

Ik heb zelf ook het rondje onderlangs gedaan (iets wat er op leek), en vond dat erg mooi (zie ook m’n reisverslag op www.ikreis.net). Sla zeker niet het Hluhluwe NP over!

Wauw jij hebt echt veel coole reizen gemaakt! Ik denk inderdaad dat we moeten proberen zo min mogelijk in de auto te zitten en dus het rondje onderlangs gaan rijden. Al kan ik het idee van een bezoekje aan Maputo nog niet helemaal los laten!
Mij benieuwen wat ik ga doen!

Bedenk dat in Mozambique de armoede zeer groot is, zeker in Maputo. Afgelopen september zijn daar relletjes uitgebroken, omdat er niet genoeg basis behoeftes zijn voor de bevolking. De onrust is nog niet weg.

Het was zo welvaardende stad, maar na de onafhankelijkheid en daar de burgeroorlog, heeft het land end deze stad zeer arm gemaakt. Jammer.

Ik zou Maputo voor een andere keer bewaren!:zon02:

Hoi,
Ik ben Karin, de vriendin van Toon. We willen denk ik toch wel erg graag naar Mozambique :vak02: Waar moeten we écht heen in Mozambique?

Waar houden jullie van? Persoonlijk vond ik Vilanculos heel mooi (zie m’n site), maar het zijn toch wel 3 reisdagen om er te komen… Plus 3 dagen terug.

Persoonlijk zou ik graag de schoonheid van Mozambique willen ervaren. Ik heb gehoord over bounty stranden en pittoreske vissersdorpjes. Is dat alleen in het noorden te vinden, of kun je dat wat zuidelijker ook nog wel tegen komen? Ik denk dat we ongeveer 6 a 7 dagen hebben om vanuit swaziland, via mozambique weer terug in jo’burg te komen. Ik heb van mensen hier, ik zit al in Kaapstad, begrepen dat Tofo erg mooi is. Maar is er zoiets als ik beschreef ook dichter bij Maputo te vinden? En is Tofo realiseerbaar in ons tijdbestek? Hoorde dat Maputo trouwens niet echt de moeite waard is?

maputo is een smerig stinkhol. Net als alle andere steden in mozambique.

Tofo vanuit Swaziland zijn 2 lange reisdagen. Om terug in J’burg te komen ben je dan een dag of 3 kwijt. Als je perse naar Tofo wilt dan kan dat. Ik vind Tofo echter niet bijzonder genoeg om daar zolang voor te reizen. Niet in een land met zo’n belabberde infrastructuur…

Waarom niet Mozambique bewaren tot een volgende keer?

Hey allemaal,
jullie hebben ons overtuigt om het niet volledig allebei de landen te willen doen maar we willen toch graag Mozambique in gaan! Weet niet waarom maar iets lijkt me leuk aan dat land!
Omdat we natuurlijk niet alleen in de auto willen zitten hadden we bedacht dat het dan misschien het leukst was om alleen een klein rondje onder maputo te doen. Iets dat lijkt op: Piggs Peak - Maputo - Ponta D’Ouro - Elephant Park - misschien nog via het mkuze game reserve - Joburg.
Wat denken jullie hiervan? Is dit realistischer dan naar het noorden van Mozambique trekken?
Groetjes!
Toon