Zuiderlijk Afrika

Mijn vrouw, mijn 5 jarig zoontje en ik zijn van plan om vanaf half juli voor ongeveer 4 weken naar zuidelijk Afrika te gaan. Beginnen in Johannesburg en met een huurauto rond te trekken. Het idee is ongeveer: Krugerpark, Swaziland, naar de kust van Mozambique, via Zuid Afrika naar Botswana en evt. overvaren naar Zambia. Van Mozambique naar Zambia en terug via Botswana naar Johannesburg is waarschijnlijk iets te veel van het goede in 4 weken.

Hwange schijnt ook er erg mooie te zijn, maar ik weet niet wat momenteel de veiligheid situatie is in Zimbabwe……

Is het mogelijk om met een 2 wiel aangedreven auto door Swaziland en Mozambique te rijden?
Het bovenstaande is maar een idee, ik weet niet of dit haalbaar is in 4 weken. Ik 1998 hebben we ook al iets gezien van dit deel van Afrika (Victoria falls, Chope, Namibië, en het zuidelijk deel van Zuid Afrika)

Alle ideeën zijn welkom
Roland

4x4 heeft absoluut de voorkeur in mozambique anders beperk je je ten zeerste.

als je een beetje pittig kan rijden op offroad kan je via de hoofdwegen wel langs de kust naar boven en dan - slimst is waarschijnlijk via malawi - naar zambia. Swaziland ligt ook gewoon asfalt… wel veel putholes. Zimbabwe is wel ok… zorg wel dat je genoeg brandstof hebt. Een transitvisum van 7 dagen (eigenlijk een gewoon visum dus) kost je 30US. Ik ben per ov door zim heengegaan en iedereen is erg vriendelijk… maar er is weinig te koop… vooral (gezond) eten is erg duur… Ligt eraan hoelang je overal blijft maar in principe valt de route binnen 4 weken te doen.

Nog een tip. Huur je auto sowieso in JNB, Zuid-Afrika is een stuk goedkoper om een auto te huren dan de andere landen.