Wij zijn bezig met het samenstellen van onze vakantie naar Z-A in augustus 2016.
Dit is ons voorlopige reisschema:
Vliegen van Amsterdam naar Johannesburg. Woensdag 10 augsutus
Johannesburg 1 nacht
Thabazimbi 2 nachten (bezoek aan Pilanesberg of Marakele?)
Tzaneen 2 nachten (nog tips voor activiteiten/accommodatie?)
Graskop 1 nacht (dit is een tussenstop tussen tzaneen en swaziland)
Swaziland Hlane Nature Park 2 nachten
St Lucia / Hluhluwe Game Reserve 3 nachten (tips voor accommodatie en activiteiten?)
Dolphin coast 1 nacht (precieze bestemming nog onbekend, tips?)
Durban 3 nachten
Drakensbergen 2 nachten (weet iemand leuke/mooie gebieden in drakensbergen?)
Johannesburg 1 nacht (tussenstop voordat we terugvliegen)
Vliegen van Johannesburg naar Amsterdam. Maandag 29 augustus.
Wij hebben eerder een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika en hebben toen het Krugerpark al bezocht, vandaar dat deze nu niet op het lijstje staat.
Wat vinden jullie van onze planning? Nog tips/ideeën?
In Hlane Ndlovu Camp Self catering goup cottage boeken!
is wel voor 8 personen maar de prijs is goed en je zit vlak bij de waterhole waar de dieren komen!
In St.Lucia
Isimangaliso Wetland Park
accomodatie The Estuary Guest Chalets
Persoonlijk zou ik het wel erg veel rijden vinden, zeker met de enorme omweg van Thabazimbi richting Tzaneen en dan door richting Graskop/Hlane. Uiteraard is het wel mogelijk, maar zou zelf liever opteren voor een rustigere reis en bijvoorbeeld meer Kwazulu-Natal dan zoveel rijden.
In St Lucia kan ik alleen zeggen dat ik BiB zeker zou vermijden. Verschrikkelijke plek waarbij de vlekken van mannen op de douchedeuren zaten en het een verschrikkelijke herrie was. Ben er zo snel als ik kon weggegaan. St Lucia zou ik gewoon 1 dag naar Cape Vidal gaan, één dag een boottocht maken + een wandeling / het strand en dan nog 1 dag richting Hluhluwe. Met de boottocht zie je heel veel en vooral heel erg veel heel dichtbij. Vanaf Cape Vidal heb je overigens de kans walvissen te zien in Augustus, heb ze er zelf mogen zien. Mocht je heel graag walvissen willen zien kan je ook een tour boeken waarbij je ze zeer goed gaat zien. Let er wel op dat je enorm zeeziek kan worden. Daarnaast heb ik met die tour ook dolfijnen gezien, dus dat was een leuke extra.
Als je naar Tzaneen wilt, dan zou je kunnen slapen bij Cheerio Trout Fishing & Holiday Resort. Klinkt als een enorm complex maar is een kleinschalige accommodatie. Een paar huisjes in een mooie tuin. Het ligt aan de weg door de Magoebaskloof. Wij zijn vanaf daar doorgereden naar Marakele NP, dus qua afstand is dat goed te doen. We hebben hier helaas maar 1 nacht geslapen omdat we er voor gekozen hadden een extra nacht in Graskop te slapen (bij Zur Alten Mine, ook leuk, chaletjes net buiten Graskop, mooie tuin). In Graskop kun je lekker eten bij The glass house. Eigenaar is ontzettend leuk, maakt steeds een praatje en is wel in voor een geintje. Het restaurant zat bijna elke dag vol, dus rij even langs of bel even om te reserveren. De eigenaar van onze accommodatie heeft voor ons gereserveerd.
Hlane kun je inderdaad het beste een huis aan de waterhole boeken, maar als daar geen plaats is is het ook leuk om in één van de andere hutjes te slapen. We hoorden bij aankomst de leeuwen al brullen, deze kun je alleen zien als je met een gamedrive meegaat en niet als je zelf met je auto door het park rijdt. Iets om te overwegen dus.
Net als Mattie zou ik ook Thabazimbi skippen en daarvoor in de plaats een accommodatie iets ‘centraler’ kiezen. Scheelt bijv. al heel veel rijden als je in plaats van Thabazimbi voor Entabeni Game Reserve kiest. Dat ligt dichterbij Mokopane en van daaruit kun je dan iets sneller richting Tzaneen (of Phalaborwa) gaan.
Google ff op Entabeni. Hebben daar zeer dure 4 en 5 sterren lodges maar ook een leuk en veel betaalbaarder tented camp. En Big 5 gebied!
Neem sowieso wel warme kleding mee. In augustus kan het hier koud worden. Wel altijd prima weer hoor en geen druppel regen in het noorden / oosten, maar vooral op de open auto’s tijdens de game drives is het 's ochtends nog en 's avonds weer behoorlijk fris! Dus zeker geen trui / vest / windstopper en eventueel sjaal of muts vergeten in te pakken!
Groetjes en alvast heel veel voorpret,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience