Rondreis West-Nicaragua

In November gaan wij een rondreis maken door het westelijke deel van Nicaragua. Het oosten slaan we over omdat het Caribische deel wat moeilijker bereisbaar is en voor zover ik hier begrijp ook dunbevolkter en rustiger. De afgelopen jaren hebben we al hele mooie plekjes in de Cariben en elders gezien dus deze reis staat voornamelijk in het teken van cultuur en relatief korte reisafstanden. En met cultuur denken wij dan aan het tussen de mensen zijn en opgaan in het leven. We zoeken juist de plekken waar er wat te beleven is en hebben zelf dan ook een rondreis in elkaar gezet. Vanuit de steden gaan we wel het binnenland in om van alles te zien.
We gaan drie weken we boeken alleen voor de eerste twee dagen een hotel om vervolgens nergens aan vast te zitten. Zonder exacte tijdsplanning wilden we de volgende route afleggen:

-Landen op Managua en z.s.m. richting Leon
-Leon
-Matagalpa
-Granada
-Ometepe
-San Juan del Sur
-Managua airport

Enkele vragen over dit schema:
-Is dit de juiste volgorde of is het handiger een andere volgorde aan te houden? Dan denk ik vooral aan de reistijd en verbindingen?
-Is het de moeite om vanuit Matagalpa nog naar Esteli te gaan of is dit geen must see?
-Bij welke plaats liggen de beste vulkanen? Eén om te sandboarden en een ander voor de natuur/krater etc. heeft onze voorkeur.
-Missen we een must see in deze planning?
-Hoe lang is het reizen van San Juan del Sur naar het vliegveld? Of is het misschien beter om in Granada af te sluiten? We houden ervan om de laatste bestemming te stappen, drinken etc dus vandaar de keuze voor San Juan del Sur als eindbestemming.
-Waar vind je binnen deze route wilde dieren?
-Kom je makkelijk in Leon vanaf the airport?

Alvast bedankt voor de info.

Hola,

Het reisschema is prima te doen :slight_smile:

De volgorde maakt niet zo heel veel uit, zoals jullie het nu gepland hebben werkt goed. Je kunt Estelí eventueel bezoeken, de stad zelf is niet zo boeiend, dus dan zou ik of een paar dagen naar UCA Miraflor gaan of doorreizen naar Somoto.

Om te sandboarden moet je naar de Cerro Negro bij León. O.a. bij Bigfoot hostel en Quetzaltrekkers regelen dit. Andere mooie vulkanen zijn Telica vulkaan waar je lava kunt zien (hike kun je via Quetzaltrekkers regelen), ook mag je de Masaya vulkaan niet missen! Is erg indrukwekkend en makkelijk te bezichtigen.

Als je Granada aandoet ook tijd uittrekken voor Laguna de Apoyo, Masaya en eventueel Catarina, San Juan de Oriente, Vulkaan Mombacho en Las Isletas. Verder zijn de stranden in Tola echt geweldig en een aanrader!

Met het openbaar vervoer is SJDS-Granada zo’n 2-2,5 uur en Granada-Managua 1 uur.

Voor wilde dieren moet je echt naar het oosten van het land, naar de jungle in Río San Juan. Wel zul je veel natuur en dieren zien in omgeving Matagalpa en op Isla de Ometepe.

Je kunt een transfer regelen vanaf de airport naar León. Ik weet niet hoeveel het kost als je een taxi neemt, maar als je al een accommodatie geboekt hebt, kunnen zij meestal wel wat voor je regelen.

Saludos,
Sole

Oke bedankt voor je antwoord, we gaan lekker deze volgorde doen dan.

Vriendelijke groeten.

Toch nog een klein vraagje, in hoeverre zou het problemen kunnen opleveren om niet van tevoren te boeken? Of denk je dat we in alle bovenstaande plaatsten in deze periode wel iets zullen vinden?

Hola,

In november is het nog laagseizoen en zowel León als Granada hebben heel veel accommodaties, dus je hoeft niet perse van te voren iets te boeken. Er zal altijd wel plek zijn. Wel is het denk ik makkelijker om alvast een of twee nachten te boeken, want na een lange vlucht en reis is het fijn om te weten dat je niet nog eens 's avonds laat druk hoeft te maken en naar een accommodatie hoeft te zoeken en dat je in een keer naar je accommodatie kan om te slapen. Vaak kan je accommodatie ook een airport transfer regelen.

Saludos,
Sole

Nogmaals bedankt voor je antwoord, we boeken sowieso eerst twee nachten Leon plus de transfer (die ik stiekem nog wel prijzig vind).

Even een kort verslag van onze bevindingen.

Leon was een leuke stad waar genoeg te doen was. Kathedraal wordt mooi opgeknapt en is voornamelijk bovenop het bezoeken waard. Vulcano-boarding vonden wij echt erg leuk, de hike ernaar toe is op zichzelf al de moeite waard. Leon is puur en levendig, de stranden van Las Penitas waren rustig maar op zondag was het gezellig omdat er veel locals gingen eten en drinken.

Granada is mooier maar ook meer toeristisch en op de toeristische straat stikt het van de lijmsnuivende kinderen. Er zijn wel veel initiatieven om deze kinderen te helpen gelukkig. Een speciale vermelding voor Casa del Agua om te overnachten, we kwamen op de bonnefooi binnen en konden er uiteindelijk voor een gereduceerde prijs slapen. Gerry is echt een geweldige vent, verwacht geen grote luxe maar voor deze prijs was het geweldig met zwembad en openbare keuken.
Eten is Nicaragua is uiteraard anders dan bij ons maar als je echt goed wilt eten kun je naar El Camello, wij vonden het daar fantastisch.
Laguna de Apoyo was echt prachtig, Masaya vulkaan is het bezoeken waard maar meer ook niet.
Jammer in Granada is dat het meer zo smerig is in die hoek, strand en zwem mogelijkheden zouden dit echt een droombestemming gemaakt hebben. Het zwembad van hotel Granada is echter prima alternatief. De begraafplaats is ook indrukwekkend.

Ometepe, nergens ter wereld vind je zulke oprecht aardige mensen als hier denk ik, het is echt ongelofelijk. In het laagseizoen voelde het 's avonds op Santo Domingo wel erg verlaten maar overdag was het prima. Ik zou bijna aanraden om een quad te huren zodat je je kunt verplaatsen. Verplaatsen was sowieso wat lastig hier, er was een feest in Altagracia en we wisten niet hoe we daar voor een normale prijs konden komen (en weer terug). Agua de Oro is een mooie plek (en druk), de waterval is aardig. Moyogalpa is aardig om even goed te eten maar verder niet de moeite. Fietsen was er in de zon zwaar.

San Juan del Sur, surfersplek die geregeerd wordt door Amerikanen en verdwaalde Aussies en iets duurder dan de rest van het land. Paar prima feestjes gehad en voor het eerst gesurft op Madera-beach (goeie surfschool daar ter plekke). Er is elke avond zelfs in het laagseizoen wel iets te doen voor mensen die graag wat gaan drinken. Je moet wel tegen Amerikanen kunnen en voornamelijk de luidruchtigheid, elke Europeaan die we spraken deelt ook dezelfde mening. Wel een groepje irritante alcoholisten die constant aan het strand hangen.

Over het algemeen echt een prima vakantieland, over het algemeen behoorlijk arm met problemen maar wel een veilig gevoel. Spaans spreken is wel een absolute pre want Engels is er niet gangbaar.

Hola,

Bedankt voor het delen van je ervaringen! Klinkt voor mij allemaal herkenbaar :slight_smile: Fijn om te horen dat je een leuke tijd hebt gehad!

Saludos,
Sole

Hoi Marina
Goed om je ervaringen te lezen
Ik vertrek zaterdag naar nicaragua. Wij doen alles op de bonnefooi

Ik was benieuwd… nemen ze dollars aan in nicaragua?

Groetjes Liesbeth

Wij pinden Dollars en betaalden daarmee. Je kreeg wisselgeld in Cordoba’s en 9 van de 10 keer was die wisselkoers ook de juiste. Voor zover ik begreep hebben ze eigenlijk het liefste Cordoba’s maar is de Dollar wel een algemeen geaccepteerd betaalmiddel.

Veel plezier.

Hola,

Je kunt zowel cordoba’s als dollars pinnen bij de ATMs. Cordoba’s zijn over het algemeen handiger en het klopt wat Marineduiker zegt dat ze dat vaak ook het liefste hebben. Sommige accommodaties/restaurants (met name buiten de steden) kunnen namelijk moeilijk dollars die al snel grote bedragen zijn wisselen. Maar dollars zijn wel algemeen geaccepteerd betaalmiddel. Als je dollars pint, check dan altijd alle briefjes op scheurtjes, pen vlekken, etc. want deze worden niet of heel moeilijk geaccepteerd als betaalmiddel! Als je de briefjes bij een ATM bij de bank haalt en ze zijn beschadigd, dan kun je gewoon de bank inlopen ze wisselen bij de balie.

Saludos,
Sole