Over 3 weken vertrekken mijn vriend en ik naar Vietnam. Wij gaan daar een groepsrondreis maken door Vietnam (21 dgn)
Nu vraag ik mij af wat voor schoenen jullie aanraden? Zijn “echte” wandelschoenen vereist daar, of is dat niet nodig.
Verder schijnt het weer daar momenteel vrij regenachtig te zijn, wat trek je dan aan?
Hebben jullie verder nog tips of aanraders…
Dit zijn de plaatsen die wij o.a. aandoen:
Ho Chi Minh City
Can Tho
Phan Thiêt
Nha Trang
Hoi An
Hue
Hanoi
Vinh
Halong Bay
Kan best meevallen met de regen. Mei is denk ik nog niet zo’n slechte tijd. Reken vooral op flinke buien, waarna het snel weer opklaart. Regenponcho’s kun je daar ook kopen.
Voor het grootste deel kun je zeer warm weer verwachten. Zorg dat je bij aankomst op het vliegveld al snel luchtiger kleding draagt (zweten…). Alleen Halong Bay en Hanoi kunnen nog wat dipjes hebben, maar de koudste periode is daar voorbij.
Geen zware wandelschoenen meenemen. Gewoon sportschoenen en sandalen/slippers.
Er zitten een paar lange asftanden tussen. Weet niet of je alles per bus doet of dat er ook treinen of binnenlandse vluchten bij zitten?
Nha Trang - Hoi An heb ik bijvoorbeeld in 2 dagen gedaan.
Vinh ligt tussen Hue en Hanoi. Dat stuk (Hue - Hanoi) heb ik per vliegtuig gedaan.
Zal hoe dan ook een mooie reis worden. Vietnam is fantastisch!
Veel plezier!
Het vervoer van plaats naar plaats zal inderdaad met de bus zijn.
We gaan nog wel naar wat meer plaatsen ook, heb via de reisorganisatie vernomen dat de stukken met de bus niet zo heel lang zijn. Maar een binnenlands vlucht had ook wel leuk geweest denk ik…
Bedankt voor de schoenen tips… De regen poncho koop ik daar inderdaad wel.
Wij hebben er ook echt helemaal zin in… En gaan er vanuit dat het een super reis gaat worden!
Je reis ziet eruit op het eerste gezicht uit als de eerste reis die ik naar Viet Nam maakte; beste van Viet Nam van fox, ook 21 dagen.
Ik heb deze alleen individueel gemaakt.
Voor het advies van de schoenen en de regenkleding sluit ik me bij Johan aan.
Wanneer het de reis van fox is dan is alleen bij het bezoek aan de Phong Nha grotten misschien raadzaam om goedzittende schoen aan te trekken, want wij moesten toen een klim maken van 350 treden op een berg om de grotten daar te bezoeken. Deze treden waren niet de makkelijkste.
Verschil in hoogtes en diverse waren afgebrokkeld.
Het stuk van Can Tho naar Phan thiet is ineens en duurt 9 a 10 uur.
De overige ritten waren inderdaad goed te doen, vooral omdat je onderweg soms ook weer een excursie maakt.
Ik wens je veel plezier en vooral mooi droog weer.
Ton.
Ik sluit me ook bij Johan aan wat betreft schoeisel. Met name in Sapa kun je hiken en dan zijn goede wandelschoenen wel aan te raden. Maar Sapa zie ik er niet tussen staan, dan dan zijn slippers en sportschoenen voldoende. Mei is wat het weer betreft een van de beste maanden om Vietnam te bereizen volgens de reisgidsen. Ik denk dat dat wel goed zit. En mocht het regenen, dan zie je binnen mum van tijd mensen poncho’s verkopen op straat.
Verder zie ik ook DaLat niet in je lijstje staan. Daar kan het wat kouder zijn (in de bergen). En in Sapa ook. Als je die gebieden niet aandoet, hoef je ook geen warme kleren mee te nemen (misschien een vestje voor het geval dat).
Ik ben inderdaad gewoon van plan mijn “hoge” sneakers mee te nemen… Die kunnen een groot stuk lopen ook prima aan… Verder gewoon slippers…
Ton, dat is nog wel een flink stuk inderdaad… Kan je iets vertellen over de “toilet voorzieningen” onderweg… Is dat wel redelijk te doen of gewoon weinig drinken onderweg?
Anne-Jitske, Ze geven inderdaad aan dat Mei nog een prima periode is om te gaan… Ik ga er ook wel vanuit dat de paar dagen strand daar heerlijk zullen gaan zijn…
Dit gaat voor mij de 1e verre reis worden, super spannend dus… Mijn vriend is al vaker ver weg geweest… Heb er zoveel zin in…
Is ook toevallig jouw eerste kennismaking met het land met dezelfde reis als mijn eerste Viet Nam reis.
Ik ben er ondertussen al weer 13 verder en nummer 14 is nog eind dit jaar.
Ik heb deze reis dus individueel gedaan, maar toevallig begon op dezelfde datum toen ook de groepsreis. Gevolg was dat we elkaar elke keer tegen kwamen in de stopplaatsen en in sommige hotels; die liepen niet elke keer gelijk.
De rit van Can Tho naar Pan Thiet is lang, maar de stops zijn gewoon goed en zeer hygiënisch.
De lunch toen was bij “Mekong restaurant”, 1 van de mooiste wegrestaurants ter wereld in mijn ogen.
Dit is na ongeveer 3 uur rijden na je bezoek aan de drijvende markt in Can Tho.
De stop erop is na 4 uur bij een benzinepomp en de hygiene is daar ook weer voortreffelijk.
Bij deze laatste stop misschien de tip om niet bij het station zelf wat drinken te kopen, maar bij het kleine vietnamese winkeltje met een terrasje ( wanneer de bus het benzinestation binne rijd aan de linkerkant, dus vanuit de bus rechts richting weg.
Biertje kost je daar VND 15000 ( tiger ) en cola VND 12000; is nog geen euro.
Bij de tank 1 euro duurder en veel drukker want elke reisorganisatie stopt daar en dus ook een rij.
Het is een heel mooie reis en de stranddagen in Pan Thiet, Nha Trang en Dong Hoi zijn welkome afwisselingen om wat bij te komen van de indrukken.
Dat is wel grappig inderdaad zeg… Wij hadden eerst Vietnam, Cambodja, Thailand geboekt maar die ging niet door ivm te weinig deelnemers… Dat leek mij ook wel een enorm mooie reis, maar denk net overal te weinig tijd om echt alles te kunnen zien…
Wij hebben wel al een aantal reizen op ons “verlanglijstje” staan… Dus er zit zeker nog meer aan te komen!
Bedankt voor de goede tips, wij zullen er zeker gebruik van maken!
Maak je geen zorgen.
Op de lokaties heb je echt tijd genoeg om alles te zien; op sommige kan je alles misschien wel 2 keer bekijken, zoveel tijd is daar voor uit getrokken.
Hallo, wij zijn al weer enkele weken terug. Ik heb voordat we vertrokken wekenlang het weer bijgehouden in vietnam en uiteindelijk zijn we vertrokken met alleen maar zomerkleding. Bij aankomst in Hanoi heeft het 4 dagen en nachten geregend, in hue hetzelfde verhaal, weer 4 dagen regen. Wij gaan dus nooit meer zonder mijn bergschoenen. Zie ook topic over Bagger Weer.
Maar wat bedoel je met zomerkleding? Ik neem toch aan dat je truien ofzo echt niet nodig hebt ook al regent het… Schoenen dat is dan wel lastig met alleen slippers…
Wij hadden een fleecetrui bij en daar waren we erg bloj mee. Hebben van armoe nog spijkerbtoeken en een afzichtelijk maar lekker warm joggingpak gekocht omdat alles nat was en men nergens verwarming heeft om de zaak te drogen. Ik wil je niet bang maken maar wees op alles voorbereidt. Er kwamen bij ons in het hostel mensen terug uit Sapa die sneeuw hadden gehad, er woonden daar mensen van 45j oud die van hun leven nog nooit sneeuw hadden gezien!
Kij eens op www.hansenyvonneinvietnam.wordpress.com voor wat foto’s
Brommer of scooter huren in Hue en zo naar Hoi An, rugzakken of koffers worden met een busje gebracht. Adres: backpackershostel in Hue. Je rijdt dan over de wolkenpas, klinkt hoger dan het in werkelijk is. Meer een heuvel van een 1100m hoog. Maar prachtig om te rijden.
Fietsen huren in Hue en naar de tempelcomplexen buiten de stad fietsen.
In deze periode is het in zo goed als heel Viet Nam warm.
Zeker voor jullie route.
Op de koudste plekken is het nu 25 graden C.
Misschien een blouse met een T-shirt eronder voor een eventuele wat koelere avond is voldoende.
Je hoeft in Hue niets te huren omdat je met je tour diverse tempels en mausoleums met de bus en boot langs gaat.
Ook wil ik je toch even mededelen dat brommer rijden voor buitenlandse touristen strafbaar is en je nergens voor verzekerd bent; dus alle kosten, ook ziektekosten en eventuele repatriëring zijn allemaal voor eigen rekening.
De keuze moet je natuurlijk zelf maken en de risico’s afwegen.
Je komt in de middag aan in Hue en ga lekker de binnenstad verkennen en neem een terrasje.
Waarschijnlijk ga je met je groep gezamelijk wel ergens eten.
Zoniet, ga even kijken bij Huong Giang Hotel.
Misschien heb je geluk dat iemand het keizerlijk diner heeft besteld.
Deze eters worden dan verkleed als keizers en er wordt een heel toneelstuk opgevoerd, compleet met orkest, bediendes enz ( totaal iets van 30 a 40 man ).
Je kan er ook gewoon eten met uitzicht op de rivier en fijn een drankje nuttigen.
Voor Pan Thiet kan ik je het restaurant van Cham Villas aanraden.
Wanneer je de vietnamese kost even wilt laten voor wat het is; is hier overigens ook te verkrijgen.
Het restaurant aan de weg is wat drukker, maar wanneer je het complex in loopt zie je na ongeveer 100 meter een knus intiem restaurant voor een romantisch diner.
Dit is ook open voor niet logerende bezoekers van Cham Villa.
Dit is een duits gerund restaurant, dus lekkere schnitzels; 6 dollar ( €4.80 ) voor een hoofdgerecht.
Voor Saigon
De eerste avond hebben jullie een welkoms diner, maar misschien de avonden erop is Barbeque garden of 3T iets om naar toe te gaan; barbequen op zijn vietnamees.
Ze hebben beide een website.
Wil je nog wat meer weten dan beantwoord ik je vragen graag
Ton.
weet je nog de prijs voor die formule "zelf scooteren tussen hue en hoi an ",
met inbegrip overbrengen bagage ?
de naam van dat back-packers-hostal ? prijs en beoordeling overnachting ?
effectieve rij-tijd ?