Rondreis USA

hallo allemaal,

In 2009 ben ik van plan om een rondreis te gaan maken door de USA.
aangezien ik 19 ben is een autohuren geen gemakkelijke opgave. Het probleem is niet de auto huren maar het verzekeren. (je betaald hiervoor extra hogekosten)
dus ik heb wat research gedaan en kwam uit op het reizen per trein en/of bus (Amtrak / Greyhound)
Maar is deze manier van reizen aan te raden en wat moet ik me daarbij voorstellen…. Kun je bv. slapen in deze treinen zoals in een reistrein? en zijn de verbindingen goed ? of is het juist aan te raden om te overnachten in hostels of hotels ?

Hopelijk kan iemand me hier wat meer over vertellen,

Ik ben benieuwd,

Greetz, Jeroen

Even vooropgesteld, afgezien van een kort ritje met de New Jersey Transit van Aberdeen-Matawan naar Penn Station heb ik geen ervaring met treinen in de VS.

Maar je zou eens moeten kijken of je ergens nog de USA Special #1 van Eisenbahn-Kurier kan vinden, daarin staat een schitterend verslag van een tocht van Chicago met de California Zephyr naar San Francisco, de Coast Starlight naar LA, en vandaar met de Southwest Chief weer terug naar Chicago. Een 24 pagina’s lang verslag van deze 20 dagen en ruim 8000km lange reis met talloze prachtige foto’s, uiteraard wel alles in het Duits. Maar het geeft prachtig de sfeer van zo’n trip weer, met veel hoogtepunten, maar ook met duidelijk de ondergeschikte rol die Amtrak heeft op het Amerikaanse spoorwegennet. Ooit wil ik ook nog zo’n reis maken, ooit…

Eén ding is in ieder geval heel duidelijk: de reis is een attractie op zich, puur als vervoermiddel is de trein (even afgezien van de Northeast Corridor tussen Boston en Washington, die van Amtrak zelf is) ronduit traag en zeker niet goedkoop. En eenmaal buiten de trein ben je toch al snel weer op een huurauto aangewezen, het is echt vervoer voor de lange afstand. Maar comfortabel is het zeker, met ruime slaapcompartimenten en verder alle denkbare voorzieningen. En natuurlijk het fenomenale uitzicht door de Rockies en andere spectaculaire landschappen. De trein rijdt weliswaar dag en nacht door, maar er wordt wel geprobeerd de mooiste trajecten overdag te doen. Het nadeel is echter dat Amtrak het spoor moet huren van de grote goederentransporters, die zullen altijd voorrang hebben waardoor vertragingen van enkele uren eerder regel dan uitzondering zijn.

Kijk ook eens op http://www.incento.nl/, een specialist op dit gebied. Dan krijg je wellicht ook een idee van de kosten en mogelijkheden.