Wie heeft er ervaringen om per trein door Amerika te reizen.
Bijvoorbeeld van Chicago naar Denver, etc.
Is het prettig? Of beter per vliegtuig?
Binnenlandse vluchten zijn behoorlijk goedkoop, dus voor de prijs hoef je het niet echt te laten. Wil je rechtstreeks van Chicago naar Denver, of wil je tussendoor wat andere plaatsen bezoeken die daar tussen liggen? De trein die je dan moet nemen is de Amtrak trein. Blijkt wel een prettige manier van reizen te zijn, dus je kan het wel in overweging nemen. Het duurt wel lang overigens, wat de afstanden zijn groot.
California Zephyr. Mooiste stuk is tussen Denver en Salt Lake City en Glenwood Springs is erg leuk voor een langere stop.
Amtrak Zelf geen ervaring mee trouwens.
Evenmin ervaring mee, maar in dit kader interessant leesvoer:
In deze USA-special van de Eisenbahn Kurier, helaas al wel weer zo’n 20 jaar oud maar wellicht nog wel ergens te vinden, staat een uitgebreid verslag van enkele tientallen pagina’s van de rit per California Zephyr van Chicago naar San Francisco, en vervolgens via LA met de Southwest Chief weer terug naar Chicago.
Wat uit dat verslag wel duidelijk wordt: je moet die trein niet zien als vervoermiddel, maar echt als de reis op zich. Het is niet goedkoop, kost vooral ook erg veel tijd (en vertragingen van meerdere uren zijn niet ongebruikelijk, goederenverkeer heeft nu eenmaal voorrang), maar daar staat een mooie ervaring met prachtige uitzichten van plaatsen die per auto soms überhaupt niet bereikbaar zijn tegenover.
Ik heb verschillende keren met de trein gereisd in Noord Amerika. Het reizen (op langere afstand) met de trein is een hele andere ervaring dan hier in nederland reizen met de trein, daarnaast is het relaxter dan vliegen vind ik. Treinstellen kunnen soms wat ouder zijn, maar kwa comfort heb ik nooit wat te klagen gehad. Je zit sowieso een stuk ruimer dan in het vliegtuig. Daarnaast is er vaak Wifi en een stopcontact bij de stoelen.
Wat Wizard zegt: het gaat vooral om de ervaring.
Ik sprak een tijd terug een duitse jongen die van Seattle naar Chicago was gegaan met de trein. Dat was volgens mij een reis van 48 uur. Hij wilde zelf ervaren hoe groot Amerika wel niet was. En hoe was het dan? “it was f***ing boring”