Beste lezers,
Wij willen in januari / februari voor het eerst naar Thailand en in een periode van ongeveer 22 – 23 dagen een rondreis maken met aan het eind een 5-7 dagen relaxen aan het strand.
We hebben een concept reisschema, maar vinden het nog lastig om te bepalen of we misschien te veel inplannen (we willen misschien wel wat teveel zien voor zo’n eerste keer Thailand) en we vragen ons ook af of ons reisplan logistiek handig is, met het oog op openbaar vervoer tussen de verschillende plaatsen.
Misschien moeten we wel wat plaatsen uit onze lijst schrappen en dus wat langer de tijd hebben in andere plaatsen en misschien moeten we de volgorde wel wat anders inrichten om het logistiek haalbaarder te maken.
Wat ook een twijfel is, is of we de rondreis niet in Chang Mai moeten eindigen zodat we de mogelijkheid hebben om terug te vliegen vanuit Chang Mai naar Bangkok en zo verder naar een van de eilanden of stranden van Phuket of Krabi.
Ook voor de strandverlening zitten we nog enorm te twijfelen wat we willen. We denken zelf aan Koh Samui, Koh Chang, Krabi of iets dergelijks. Wat we in ieder geval van onze strandvakantie verlangen is een redelijk luxe resort in een mooie omgeving, waar ook nog wat dorpjes of plaatsen in de buurt zijn waar je wat vertier hebt, en wat ons lekker lijkt is de mogelijkheid om vanuit het resort nog een mogelijkheid hebt voor het maken van een dagexcursie.
Zoals bijvoorbeeld vanuit Krabi de Koh Phi Phi eilanden bezoeken of vanaf Koh Samui nog naar Koh Phangan te bezoeken. Een vriendin van ons zweert er weer bij dat we naar Phuket moeten (maar dat lijkt ons heel erg druk), dus twijfel alom nog voor het einde van onze vakantie en onze rondreis.
We hopen hier waardevolle tips te kunnen krijgen, alvast hartelijk dank voor de reacties!
Hieronder ons concept reisschema. Data zijn nog flexibel en kunnen dus best nog een week wijzigen en natuurlijk indien route logistiek en qua hoeveelheid niet haalbaar is, kan daar dus ook nog in aangepast worden.
Zaterdag 14 januari – zondag 15 januari Amsterdam – Bangkok vlucht
Zondag 15 januari – aankomst Bangkok
Maandag 16 januari – Bangkok
Dinsdag 17 januari – Bangkok
Woensdag 18 januari - Bangkok – River Kwai
Donderdag 19 januari - River Kwai – Ayutthaya
Vrijdag 20 januari - Ayutthaya – Loei
Zaterdag 21 januari - Loei – Chang Rai
Zondag 22 januari – Chang Rai bezoek Gouden Driehoek
Maandag 23 januari - Chang Rai – Chang Mai
Dinsdag 24 januari - Chang Mai
Woensdag 25 januari - Chang Mai – Sukhothai
Donderdag 26 januari - Sukhothai – Phitsanulok
Vrijdag 27 januari - Phitsanulok – Bangkok en Bangkok – Strand (Koh Samui, Koh Chang, Krabi, of zo)
Zaterdag 28 januari – Donderdag 2 februari – strand en excursies
Vrijdag 3 februari – strand – Bangkok
Zaterdag 4 februari – Bangkok – Amsterdam
Hee Adam,
Ayutthaya en Sukhothai in een reis is wel mooi als je van tempels houdt, maar ik ben in beide geweest en ze zijn min of meer inwisselbaar.
Ayutthaya is logistiek veel gemakkelijker, je wilt aanrijden vanuit K’buri, neem de minibus, die kost niet veel.
Wanneer je een tempelfreak bent, kun je beter naar Phimai of Khorat, want daar vind je tempels in Khmer stijl. Dat is een andere stijl dan in beide bovenstaande steden. Beide liggen op een uur of drie rijden van Bangkok. In Phetburi, ook op drie uur van Bangkok vind je tempels uit alle tijdperken, inclusief twee grottempels.
Loei is vrij lastig te bereizen, zeker vanuit Ayutthaya, dan zou je eerst terug naar Bangkok moeten.
Het gemakkelijkst bereis je Loei vanuit Phitsanulok, het was destijds met een overstap in Lom Sak, maar ik weet niet of dat nog zo is.
Ik weet ook niet wat je er zoekt , want er is niets te beleven…
De omgeving van Kanchanaburi ( River Kwai) is vele malen mooier dan het stadje zelf. Ik was er in januari, en er was een heuse
prijzenslag gaande. Eten, drinken, excursies, het is er allemaal goedkoop. Je kunt bijv. een stukje trein rijden langs de river Kwai ( maar dan waar ie snel stroomt)
je kunt naar de Hellfire Pass, naar Sai Yok National Park (prachtig!) . Boek vooral niet in NL, want daar is het veel goedkoper.
Hans.
Hi Hans,
Nog bedankt voor je goede adviezen. We hebben nog eens goed naar onze reis gekeken en deze drastisch ingekort. We komen er achter dat we op de vorige manier alleen maar aan het heen en weer reizen zouden zijn en helemaal niet aan rust en genieten toe zouden komen… 
De reis wordt nu:
3 nachten Bangkok, met stadsbezichtingen en excursie naar drijvende markt
2 nachten River Kwai, met uitstapje naar Erawan watervallen en inderdaad een tochtje met de museumtrein
1 nacht Ayutthaya
1 nacht slaaptrein van Ayutthaya naar Chiang Mai
2 nachten Chiang Mai met bezoek Doi Suthep
1 nacht Chiang Rai met bezoek Gouden Driehoek
hierna terug naar Chiang Mai en vandaar vliegen via Bangkok naar een van de vele strandbestemmingen.
We zijn er nog steeds niet uit of het nu Koh Samui wordt of Krabi provincie (Koh Lanta of dergelijk), het is erg lastig kiezen met al die prachtige bestemmingen.
We zien dat er voor vervoer o.a. gebruik kan worden gemaakt van transfers en minibus van Green Wood Travel, echter we vinden ze nogal prijzig als je het vergelijkt met de prijzen van bijv. een binnenlandse vlucht of een treinreis. Misschien is dit wel veel goedkoper te regelen?
Verder zitten we nog te dubben of we de hotels al vooraf moeten reserveren of dat we gewoon ticket kopen en dan op plaats van bestemming wel zien waar we slapen, misschien dat dit laatste veel goedkoper is? We weten niet of dat handig is, omdat Januari een drukke maand is in Thailand, naar wij begrepen en er zijn toch wel een paar hotels zeer favoriet en dan zou het weer zonde zijn om die mis te lopen.
Hee Adam,
Je schrijft: We zitten nog te dubben of we de hotels al vooraf moeten reserveren.
Ik zou niet op dit forum prijsgeven wanneer je gaat, maar over het algemeen is het zo dat na 15 januari de druk van de ketel is.
De laatste keer ben ik ook in januari geweest, en heb ik steeds vooraf gebeld of er plaats was.
Wanneer je dat een dag van te voren doet, komt het meestal wel in orde. De telefoonnummers staan in de Lonely Planet,
en vrij veel hebben een eigen website.
Je schrijft: 2 nachten Chiang Mai met bezoek Doi Suthep
1 nacht Chiang Rai met bezoek Gouden Driehoek
hierna terug naar Chiang Mai en vandaar vliegen via Bangkok naar …
Owww, foutje in de planning…terwijl je die net sterk had verbeterd…
2 mogelijkheden: 3 n Chiang Mai met bezoek Doi Suthep EN Gouden Driehoek
OF 2 n Chiang Mai en 1 n Chiang Rai en dan vliegen vanuit Chiang Rai naar Bangkok.
In geen geval terug naar Chiang Mai gaan!
Je vraagt: Misschien is lokaal transport wel veel goedkoper te regelen?
Ja, je vraagt aan je accomodatie wat de mogelijkheden zijn, meestal is de snelste en meest comfortabele manier
de minibus. Bijv. van Kanchanaburi naar Ayutthaya is het 300 baht, daar kan niemand tegenop. Regelt je accomodatie
het niet, dan weten ze wel iemand die dat wel kan.
Hans.
Hee Hans,
Super! Wat een waardevolle tips weer! Dat van Chiang Mai en Chiang Rai moeten we dan inderdaad even naar kijken. We dachten dat we alleen vanuit Chang Mai konden terug vliegen. Maar als Gouden Driehoek ook excursie mogelijkheid heeft vanuit Chiang Mai, dan blijven we misschien maar gewoon 3 nachten in Chiang Mai.
Wat betreft de data, die zijn eigenlijk nog fictief. Ik heb dit even gekozen om een beetje prijzen etc. te kunnen opzoeken.Ik moet de exacte weken nog bespreken met mijn werkgever, hahaha, dus kan best zijn dat het pas februari wordt. Mooiste planning lijkt ons echter half of eind januari tot ergens begin februari / half februari. Exacte data zijn even afhankelijk wat mijn werkgever beste uit komt en wat voor ons dan voordelige vluchten oplevert… 
Goed ook om te horen dat we vervoer beter vanuit accomodatie kunnen regelen, van Kanchanaburi naar Ayutthaya voor 300 Baht is in ieder geval al een stukje goedkoper dan wat ik via de andere vervoerder had gezien!
We zullen tips zeker weer mee gaan nemen in ons plan! Dank wederom!
Hartelijke groeten!
Hee Adam,
Mooiste planning lijkt ons echter half of eind januari tot ergens begin februari / half februari.
Let erop dat het platbrandseizoen in februari begint, dus half januari tot begin februari is aan te raden.
Het platbrandseizoen zorgt voor een mistig geheel, het was ooit zelfs zo erg dat ik bij de Gouden Driehoek niet eens Laos kon zien.
De Gouden Driehoek bezoeken vanuit Chiang Mai is mogelijk. reken echter wel op 4,5- 5uur heen en 4, 5 -5 uur terugreis.
Hans.
Hans.