Hey Ronnie,
dit is een heel logische route voor een eerste NZ reis. Je hebt er al veel hoogtepunten in zitten dus weinig op aan te merken. Uit jou post is niet af te leiden hoe je gaat reizen (auto/camper?). Ik zal er dus vanuit gaan dat je zal overnachten op de plekken die je oplijst en dat deze vast liggen. Mijn tips:
Auckland - Paihia: als je op dit traject de kauri-bossen wil bezoeken in Waipoua forest zal je vroeg moeten opstaan. Qua kilometers valt het mee maar de weg is vaak bochtig dus je gaat traag vooruit.
Paihia - Hahai: hetzelfde verhaal. Extra tip als er toch wat tijd zou overschieten: volg in Thames de kustweg richting Coromandel Town en sla ongeveer halverwege af in de Tapu-Coroglen Road. Heel mooie route. Hahai: 's-ochtens vroeg te voet vertrekken zodat je tegen zonsopgang aan Cathedral Cove bent, prachtig!
Hahei - Rotorua: Karangahake Gorge, Kamai Ranges, Blue Springs Putaruru
Tongariro: Alpine Crossing is een must-do
Tongariro - Stratford - Wellington: sorry maar ik ben van mening dat dit op één dag onmogelijk is. Wij hebben op het stuk Tongariro - Stratford (Forgotten World Highway) al heel de dag gereden.
Kaiteriteri: kayak en/of wandel zeker in Abel Tasman NP. 9/10 stond dit al wel op de planning hé?
Glaciers: verschillende wandelingen tot aan de gletsjers. Mooi bij rustig weer is Lake Matheson.
Glaciers - Makaroa: gebruikelijke stoppunten
Queenstown - Milford Sound: gebruikelijke stoppunten, vooral na Te Anau: Milford Road
Bluff - Dunedin: heel erg veel te zien langs de Southern Scenic Route. Teveel voor één dag dus je zal weloverwogen keuzes moeten maken.
Dunedin: Otago Peninsula: The Chasm, Cape Saunders, Sandfly Bay, albatrossen aan Taiaroa Head,…
Christchurch: leuke dagtrip is Akaroa, terug via Lyttelton en Godley Head.
Nog een laatste tip, misschien niet relevant en enkel mogelijk indien je nog geen overnachtingen hebt vastliggen: na Milford Sound kan je de route door het binnenland volgen richting Christchurch. Je rijdt dan via Cromwell door de glooiende heuvels van Lindis Pass. Hierna kom je eerder in een woestijnomgeving rond Omarama. Noordelijk richting Twizel rij je door de eindeloze horizons van de McKenzie Country naar de Nieuw-Zeelands alpen aan het bizar blauwe Lake Pukaki en Mt. Cook village. Verder langs het nog blauwere Lake Tekapo en de Canterbury Plains richting Christchurch. Qua landschappen is dit een zeer afwisselende route. Ik zou deze eerder aanraden voor een eerste bezoek dan de Southern Scenic Route.
Hopelijk heb je hier wat aan.
F.