Rondreis november - april a.s.

Hi reisliefhebbers,

Mijn vriend en ik willen ongeveer 5 maanden op reis in november a.s. Het volgende staat op ons verlanglijstje: Peru, Bolivia, Chili, Argentinie, Paaseiland, Nieuw Zeeland en de Pacific(bijv Fiji). En Ecuador (incl de Galapagos) zit ook nog in ons achterhoofd. We willen deels overland reizen en een aantal binnenlandse vluchten maken. Verder willen we zo min mogelijk ‘vast’ zitten en het liefst zo veel mogelijk terplaatse kunnen bepalen. Ik ben persoonlijk wat bang dat we teveel op ons wensenlijstje hebben staan. Wat is volgens jullie de beste en (ook financieel) de meest aantrekkelijke route?

Dank alvast.

Groetjes Kim

Wat een mooie reis!

Financieel is het meest aantrekkelijk om Paaseiland, Fiji en Galapagos te laten zitten, maar dat wil je (uiteraard) niet. Ik zou beginnen in Ecuador (en van daaruit Galapagos bezoeken) en vervolgens via de rest van de landen naar Chili reizen, om van daaruit naar Paaseiland te vliegen. Ik weet niet of het mogelijk is en financieel aantrekkelijker is om vanuit Paaseiland door te vliegen naar Fiji (in plaats van vanuit Chili) en vervolgens Nieuw Zeeland.

5 maanden lijkt mij overigens ietwat krapjes… Heb je toevallig niet een maand of twee over?

Hou er rekening mee dat in februari de Inca Trail naar Machu Picchu dicht is voor onderhoud. Andere trails en de trein kunnen je wel nog daarheen leiden.
Regenseizoen in m.n. Peru en Bolivia is geloof ik ongeveer januari - maart, verschillend per jaar, en ook erg wisselend nu met de klimaatveranderingen. De regenval verschilt ook erg per gebied en per dagdeel.

Ik heb twee keer in Peru gereisd tijdens het regenseizoen (een keer zelfs in het regenwoud) en dat is op zich goed gegaan; soms was het wel erg nat maar als je door reist naar een volgende plek kan het alweer heel anders zijn. Dus laat je er niet door weerhouden. Voordeel van die periode is weer dat het buiten het hoogseizoen is, dus meer beschikbaarheid in hotels naar keuze, en wellicht her en der ook lagere prijzen.

April wordt alweer winter, vooral in het zuiden van Zuid-Amerika. Misschien kun je dus het beste juist onderin beginnen en naar het noorden reizen. Maar lees je dan even goed in per land, hoe het klimaat gemiddeld is in die periode.

Met 5 maanden zou ik het op 5 landen houden, maximaal 6. Hoe meer je toevoegt, hoe meer je moet haasten (en overslaan), en hoe duurder het gemiddeld per dag wordt. Persoonlijk heb ik liever wat meer tijd om plekken echt te ‘beleven’ en ondergaan, dan er alleen maar vluchtig een paar uurtjes door te brengen. Maar ieder zijn stijl… als dat voor jullie genoeg is en je hebt voldoende geld, kan dat natuurlijk wel.

Ook goed kijken naar de budgetten die je nodig hebt per land, en hoeveel jullie beschikbaar hebben. Twee weken Bolivia is waarschijnlijk net zo duur als één week Argentinië.

Dank voor jullie reacties. We hebben inmiddels besloten om (hoogstwaarschijnlijk :wink: Ecuador, incl Galapagos, niet te doen omdat het gewoon weg too much wordt. We denken nu aan een vlucht via London naar Lima, dan overland naar Santiago, dan vliegen naar Paaseiland, dan vliegen nr Tahiti OF Fiji (???), vliegen naar Auckland en dan via waarschijnlijk via Bangkok weer terug naar Amsterdam.
We zijn nu bezig met Travelnation in Engeland en World Ticket Center. Heeft iemand daar ervaringen mee of nog andere aanbieders met goede ervaringen? We komen nu uit rond de 3000 euro voor de vluchten bij elkaar.

Wat vinden jullie daarvan? Nog tips voor ons?